גורמים בצה"ל אחרי ירי הרקטות מג'נין: "עלול לקרב מבצע מוגבל"

הטרור עולה שלב: בצה"ל אישרו ששתי רקטות - שלא הכילו חומר נפץ - נורו לכיוון ישראל מג'נין. אנשי חמאס מעזה העבירו ידע וטכנולוגיות מהרצועה ולאחרונה אותרו אתרים לייצור רקטות בצפון השומרון. גורם ביטחוני: "הסרטון הוא בעיקר אירוע תודעתי, חוליות הירי מטרידות יותר"

תיעוד שיגור רקטה מג'נין. ארכיון

22 שנים אחרי ירי הרקטה הראשונה לעוטף עזה - האם איום הרקטות מתרחב גם לשומרון? בצה"ל אישרו היום (שני) ששתי רקטות נורו מאזור ג'נין לכיוון הגלבוע. הן לא גרמו לנזק או לנפגעים ואף לא הכילו חומר נפץ, אך מדובר בצעד מטריד שמצטרף לשלל אירועים שהתרחשו בחודש האחרון. על-פי אירועי הימים האחרונים, נראה שמטרת הירי הנוכחי היא ליצור אירוע תודעתי, אך החשש הוא שיביא ל"חקיינים".

האירועים האחרונים, בהם מטען הנפץ שהופעל על המסתערבים, הפיגוע הרצחני בעלי, הירי לעבר ישוביי המועצה האזורית גלבוע שיכול במידה רבה היה לגבות חיי אדם ועוד תקריות ביטחוניות רבות שמקורן ב-420 המטרים הרבועים של ג'נין, עלולים על-פי גורמים ביטחוניים לקרב את ישראל למבצע מוגבל. מנגד, נשמעים קולות שטוענים כי על כוחות הביטחון להחליט מתי ליזום פעולות נגד הטרור - ולא להיכנע להתגרות של הצד השני.

יודגש כי חמאס מעביר טכנולוגיות ומידע רב ליהודה ושומרון, ומכיוון שמדובר באוכלוסיה אזרחית שנכנסת ויוצאת מגבולות ישראל, אין אפשרות להטיל סגר לכניסה ויציאה של חומרים לגדה ולבלום את מאמצי הטרור. אמנם הפעם לא הייתה חצייה של הגבול אל עבר היישובים הישראליים הסמוכים לג'נין, אך חוסר המשילות מצד הרשות הפלסטינית מורגשת בישראל - ועלולה לחשוף אותה לאיום נוסף ממחנה הפליטים.

המשגר מתוך התיעוד
המשגר מתוך התיעוד

בעקבות שיגור הרקטות, מתח ח"כ דני דנון ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו בסיעת הליכוד: "אדוני, למה אנחנו מחכים? שג'נין תהפוך לעזה? אנחנו יודעים שיש תוכניות סדורות לטיפול בכאוס הביטחוני ההולך ומחמיר בצפון השומרון. למה הדרג המדיני לא מאשר אותם?תושבי השומרון לא יהיו ברווזים במטווח".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר במליאת הכנסת: "אני מבקש להגיד לך, ראש הממשלה, שבכל הנושא הלחימה בטרור יש לך ולממשלה גיבוי מלא כל עוד תפעלו באחריות ובנחישות. הירי של רקטה היום בג'נין הוא עוד שיא בהסלמה ובתעוזה של ארגוני הטרור. כמו שעשינו מול גוב האריות, כמו שעשינו תמיד כשהטרור הרים את ראשו - עלינו להסיר את האיום. בכל אמצעי, בכל העוצמה הנדרשת, ובכל מקום שיידרש. ביטחון האזרחים צריך להיות בראש סדר העדיפויות".

Whatsapp Image 2023 06 26 At 1
רה''מ נתניהו בדיון 40 החתימות | צילום: ערוץ הכנסת

עובד נור, ראש מועצת גלבוע, אמר: "פלג של חמאס שפועל בג'נין פרסם סרטון מטריד שבו נראה ירי של רקטות המיועדת לטענתם אל עבר יישובי המועצה. לפי העדכון שקיבלנו מכוחות הביטחון אותה רקטה לא נחתה בשטחי ישראל וככל הנראה התפוצצה עוד במעופה באוויר".

נור המשיך והבהיר את דחיפות הנושא: "חשוב להבהיר שכבר שלוש שנים אנו מתריעים על התגברות המוטיבציה והיכולות מכיוון ג'נין ולצערנו איננו זוכים להתייחסות ראויה למיגון תושבינו. מחד, ברור וידוע לנו ממקורות ראשונים שצה"ל וכחות הביטחון עושים עבודה נהדרת ואנו מעניקים להם גיבוי מלא, מאידך, יש הכרח משמעותי ודחוף בתגבור אמצעי ביטחון ומיגון הנדרשים ליישובי הגלבוע בכלל ולסמוכי הגדר בפרט".

תיעוד הירי לעבר קיבוץ מעלה גלבוע
תיעוד הירי לעבר קיבוץ מעלה גלבוע

כאמור, לפני פחות מחודש נורה קליע מג'נין שפגע בבית ביישוב גן נר. קודם לכן, באפריל, בוצע ירי לעבר קיבוץ מירב השוכן בפסגת הגלבוע. לאחר אותו אירוע מצער של הירי על היישוב גן נר, התראיין רבש"ץ היישוב, יניב בן שימול והתריע על המציאות הביטחונית המתוחה: "אנו ממשיכים לחוות הסלמה אשר באה לידי ביטוי בהצתות, וכעת המשיכו בירי לעבר בית ביישוב. אנחנו מצפים ממשרד הביטחון שכמו שאנחנו לא מפקירים את תושבי האזור, כך לא יפקירו אותנו. נמאס לנו להיות רכיב ביטחוני ותו לא, אסור שהרשב"צים ימשיכו להיות שק החבטות של ישראל".