ההנחיה לשרים - בלי פוליטיקה בטקסים: "משסעים את העם"

ארבעה ימים לפני ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ועל רקע המחאות של השבועות האחרונים, נמשכים הניסיונות למנוע תקריות חריגות בטקסים. נתניהו קרא: "להניח בצד את הוויכוח ולהשאיר אותו מחוץ לבתי העלמין"

זמן צפייה: 02:57

ארבעה ימים לפני ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ועל רקע המחאות של השבועות האחרונים, נמשכים הניסיונות למנוע תקריות חריגות בטקסים. לאחר שאמש פרסמנו במהדורה המרכזית את רשימת שיבוצי השרים בבתי העלמין הצבאיים, היום (חמישי) קוראים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לטקסי הזיכרון.

עוד ועוד משפחות שכולות קראו לפוליטיקאים לא להגיע לבתי העלמין, וגם שמחה גולדין, אביו של החייל הדר גולדין, אמר כי לא יקבל כניסת פוליטיקאים ונאומים בטקסים. "הפוליטיקאים משני הצדדים", אמר גולדין, "שמשסעים את העם הזה בהצלחה רבה - לא צריכים לדבר".

בעקבות הפרסום אמש במהדורה המרכזית של רשימת השרים והח"כים שיישלחו לבתי העלמין, משרד הביטחון פרסם אותה הערב במלואה, וכך למשל יהיו לא מעט שרים שלא שירתו בצבא וכעת ינאמו בבתי העלמין. השר איתמר בן גביר למשל יהיה בבית העלמין בבאר שבע, השרה מאי גולן תנאם בראשון לציון, השר יצחק גולדקנופף יהיה בקריית גת, השר רון דרמר ביבנה, השר יעקב טסלר בבאר טוביה, השר מיכאל מלכיאלי בהר הזיתים והשר אורי מקלב יהיה בנתיבות.

ברקע הביקורת, השרה מאי גולן פרסמה ציוץ בטוויטר בו היא מסבירה מדוע לא שירתה בצבא: "הגורל זימן אותי להיוולד לאם חד הורית. מאז שאני זוכרת את עצמי אני מטפלת באימי באהבה ובמסירות. הייתי מוכנה להחליף את המשימה שהטילה עלי המציאות הלא פשוטה של חיי כנערה - בשירות צבאי ארוך, ואני מבכה שנמנעה ממני החוויה הישראלית החשובה של השירות".

כמו כן, גולן הודיעה כי לא תשתתף בטקס יום הזיכרון בראשון לציון אליו שובצה, וזו מפני שהיא יוצאת ל"מסע הסברה חשוב ואינטנסיבי למען עם ישראל במספר מדינות בארה״ב".

שיבוץ השרים בבתי העלמין ביום הזיכרון
שיבוץ השרים בבתי העלמין ביום הזיכרון | צילום: חדשות 13

בהצהרה החריגה היום קרא רה"מ נתניהו: "בימים הקרובים נישא את עינינו אל החלקות הצבאיות בבתי העלמין", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו, "כל מצבה שם מספרת סיפור חיים שנגדע באיבו. אחדות האבל הדוממת של בתי העלמין זועקת אלינו בימים אלה. יקירינו שנפלו, יקירינו ששילמו בחייהם למען תקומתנו, עשו זאת עבורנו - ואנחנו חייבים לעמוד יחד עבורם. מאוחדים כדי להיות ראויים להקרבתם".

"ולכן, רגע לפני הימים הקדושים שעומדים בפנינו, אחדות היא צו השעה", הוסיף נתניהו, "בחודשים האחרונים ניטש בתוכנו ויכוח חשוב בדמוקרטיה שלנו, אבל בימים אלה, אני מבקש מכל נבחרי הציבור, מימין ומשמאל, להניח בצד את הוויכוח, להשאיר אותו מחוץ לבתי העלמין. לאפשר למשפחות השכולות, לכולנו, להתייחד בדממה עם זכר יקירינו. מגיע לכולנו לחוות את הימים הללו כשכל עם ישראל עומד מאוחד, מאחורי גיבורינו, בלי שום ויכוח. מי ייתן ונהיה ראויים להקרבה הגדולה של יקירינו, של גיבורינו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-2304201800' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו: "אחדות היא צו השעה"' poster='' kid='1_bowdqhnz' duration='']

מוקדם יותר היום שיגר שר הביטחון יואב גלנט מכתב ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה ולמזכיר הממשלה יוסי פוקס, וביקש להעביר באמצעותם מסר לשרים ולחברי הכנסת לקראת טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה - בבקשה להימנע מאמירות פוליטיות בנאומיהם.

"יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הינו מהימים הקדושים והרגישים בשנה", כתב גלנט בפתח דבריו, "בימים אלה, יותר מתמיד, עלינו להעביר לחברה הישראלית מסר מאחד. בבתי העלמין הצבאיים קבורים חללי מערכות ישראל, מכל חלקי החברה והעם שמסרו את נפשם למען המדינה".

"כולנו ערים לשיח הציבורי, בעד ונגד השתתפות נבחרי ציבור בטקסי הזיכרון. נבחרי הציבור, המייצגים את הציבור בכנסת ובממשלה, נבחרים על ידי העם, ומהווים סמל. אני סבור שיש חשיבות רבה לנוכחות ממלכתית של נבחרי ציבור בטקסי הזיכרון ובבתי העלמין הצבאיים ביום הקדוש הזה".