בהכוונת איראן: שב"כ חשף חוליית טרור שתכננה להתנקש בבן גביר

הותר לפרסום: שלושה פלסטינים ושני תושבי נצרת ומוקיבלה נאשמים שפעלו בהכוונת גורמים איראנים והתבקשו להבריח אמצעי לחימה לישראל, לאסוף מידע על השר לביטחון לאומי וח"כ לשעבר יהודה גליק – שבהם תכננו באיראן לפגוע. "משימת המבחן": הצתת רכבים בחיפה

זמן צפייה: 01:07

הותר לפרסום: שב"כ, בשיתוף משטרת ישראל וצה"ל, חשף וסיכל תשתית טרור שפעלה ביהודה ושומרון בהכוונת גורמי ביטחון איראנים, "שתכננה לבצע פעולות טרור, לערער את יציבותה של מדינת ישראל ותחושת הביטחון של אזרחיה". במסגרת חקירת הפרשה נעצרו חמישה מעורבים: שלושה פלסטינים - מוראד קמאמג'ה, תושב כפר דאן בן 47, חסן מוג'רימה וזיאד שנטי, תושבי ג'נין בני 34 ו-45. כמו כן, נעצרו שני אזרחים ישראלים, חמאד חמאדי (23) ויוסף חמאד (18) תושבי נצרת ומוקיבלה שבצפון הארץ.

מהחקירה עלה כי מוראד וחסן פעלו בהכוונתו והנחייתו של גורם המתגורר בירדן, שפעל מטעם איראן. הם התבקשו לסייע בהברחת אמצעי לחימה לתחומי ישראל ולאסוף מודיעין על השר איתמר בן גביר וחבר הכנסת לשעבר יהודה גליק. מהחקירה עלה כי בשל סידורי האבטחה סביב השר לביטחון לאומי - הם לא הצליחו במשימה. משב"כ נמסר עוד כי מוראד וחסן פעלו בהכוונת והנחיית גורמים מטעם גורמי הביטחון האיראנים, בקידום ביצוע פעילות טרור בתוך שטחי ישראל, לרבות באמצעות הצתת רכבים של אזרחים ישראלים.

בשלב מסוים, "גייסו מוראד וחסן את זיאד שנטי כי מוראד לטובת קידום הפעילות הביטחונית, כשהאחרון מודע לכך כי מאכווני הפעילות הינם גורמים איראנים. בהמשך לכך, זיאד שנטי גייס שני אזרחים ישראלים - חמאד חמאדי ויוסף חמאד - לטובת הצתת הרכבים. השניים הציתו מכוניות ב-22 ביוני 2023 בחיפה ואף תיעדו את המעשה". בשב"כ מעריכים כי מדובר ב"משימת מבחן" מטעם מאיראן, "על מנת לקדם בהמשך פעילות טרור חמורה הרבה יותר".

החולייה שנעצרה
החולייה שנעצרה | צילום: שב''כ

עוד נמסר: "החקירה חשפה שיטת פעולה איראנית, של שימוש באזרחים ישראלים, גם כאלו בעלי רקע פלילי, וגיוסם לשם קידום פעילות טרור על גבי פלטפורמות פעולה עברייניות, בתמורה לתשלום כספים. פרשייה זו ממחישה פעם נוספת את מאמציה הגוברים של איראן לערעור היציבות הביטחונית, החברתית והמדינית בישראל, זאת באמצעות גיוס אזרחים ישראלים ופלסטינים לפעילות ביטחונית ופלילית. בימים האחרונים הוגשו בבית המשפט הצבאי וכן בבית המשפט המחוזי בחיפה כתבי אישום נגד המעורבים המייחסים להם עבירות ביטחוניות חמורות.

"שב"כ ומשטרת ישראל רואים בחומרה רבה מעורבות של אזרחים ישראלים בפעילות ביטחונית בישראל המוכוונת על-ידי איראן ושלוחותיה. שב"כ מבצע, ויוסיף לבצע כל העת, מהלכים אקטיביים לניטור וסיכול כל פעילות המסכנת את ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה על מנת להביא לחשיפה ופגיעה במאמצי האיראנים לממש פעילות טרור בתחומי ישראל ויפעל למיצוי הדין עם הגורמים המעורבים".

לפי גורמי ביטחון, "הפרשה מראה את השיטה של איראן לגייס גורמים פליליים, אזרחים ערבים ישראלים עם תעודת זהות כחולה, להציע להם כסף רב כדי שיאספו מודיעין - ואז לדרדר אותם לפגיעה ביעדים. התוכנית לפגוע בבן גביר הייתה בחיתוליה, ומעצר שב"כ נועד לסכל אותה. המגויסים ידעו לחלוטין שהם עובדים עבור האיראנים".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "אני מודה לאנשי שירות הביטחון הכללי ולאנשי כוחות הביטחון שהביאו לחשיפתה וללכידתה של חוליית המחבלים שהתכוונה להתנקש בחיי שר בישראל. אמשיך לפעול ללא מורא וביתר שאת לשינוי מהותי של תנאי הכליאה של המחבלים בכלא, להמשך המלחמה בטרור, למען זכויות התפילה והריבונות היהודית בהר הבית, למען שלמות ארצנו ולהבטחת שלומם ובטחונם של אזרחי ישראל".