צעקות "החוצה" לנתניהו, שביקר במג'דל שמס: "התגובה תהיה קשה"

יומיים אחרי ש-12 ילדים ונערים נטבחו במגרש הכדורגל ביישוב הדרוזי שבצפון הגולן מפגיעת רקטה של חיזבאללה, ראש הממשלה הגיע לסיור בזירת האסון - לקול צעקות "החוצה" ו"איפה הביטחון". הוא אמר: מדינת ישראל לא תעבור ולא יכולה לעבור על כך לסדר היום. תגובתנו בו תבוא, והיא תהיה קשה"

זמן צפייה: 03:17

יומיים אחרי האסון הכבד עם שבו נרצחו של 12 ילדים ונערים במגרש הכדורגל במג'דל שמס מרקטה של חיזבאללה, ביקר היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו ביישוב שבצפון הגולן. הוא ספג קריאות "החוצה" ו"איפה הביטחון" - ואמר כי "התגובה תבוא, והיא תהיה קשה".

לדברי נתניהו, "זה אסון נורא. כמו כל אזרחי ישראל, ואני חייב להגיד לכם, כמו רבים בעולם כולו, אנחנו הזדעזנו עד עומק נפשנו מהקטל הנורא הזה. חיזבאללה, בגיבוי איראני, שיגרה לכאן טיל איראני, שגדע את חייהם של 12 נשמות טהורות. 12 ילדים וילדות ששיחקו כאן כדורגל ולא הצליחו להגיע לצערנו למיגונית. הלב נקרע מהאסון הכבד. אנחנו מחבקים את המשפחות שעוברות עכשיו סבל בל יתואר. הילדים הללו הם הילדים שלנו, הם הילדים של כולנו. מדינת ישראל לא תעבור ולא יכולה לעבור על כך לסדר היום. תגובתנו בו תבוא, והיא תהיה קשה".

"לאחינו ואחיותנו, העדה הדרוזית שילמה עד היום מחיר כבד מאוד במלחמה. אני מצדיע לחיילים הגיבורים שמסרו את נפשם למען כולנו. אני אומר לכם: אחים אנחנו. יש לנו ברית חיים, אבל לצערנו זו גם ברית של רגעי שכול ויגון. אנחנו מחבקים אותכם. לעדה כולה אני אומר: שלא תיפול רוחכם. אל תאבדו תקווה מול מעשי ההתנכלות של ציר הרשע של איראן וחיזבאללה. מדינת ישראל תמשיך לעמוד לצידכם, כאן, ובמרחב כולו, היום מחר ולתמיד. יהי זכרם של הילדים היקרים והמתוקים הללו נצור עימנו לעד".

נתניהו במקום האסון במג'דל שמס
נתניהו במקום האסון במג'דל שמס | צילום: קובי גדעון / לע"מ
נתניהו במקום האסון במג'דל שמס
נתניהו במקום האסון במג'דל שמס | צילום: קובי גדעון / לע"מ

אתמול ספגו שרי הממשלה צעקות כאשר הגיעו לבקר בזירת האסון. "אוי ואבוי לכם אם לא תחזירו להם", זעק חייל מילואים לעבר שרי הליכוד ניר ברקת, יואב קיש ועידית סילמן, "10 חודשים הילדים כאן חיים בפחד, אין לכם בושה. את הקול שלי נתתי לכם וזרקתם אותו לפח, ילד הלך לשחק כדורגל ולא חזר הביתה". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיע גם הוא ליישוב הדרוזי וספג קריאות "תעוף מפה" מצד תושבים, שאף צעקו לעברו: "לא רוצים אותך ברמת הגולן, עבריין".

מגרש הכדורגל במג'דל שמס, ביום שאחרי האסון
מגרש הכדורגל במג'דל שמס, ביום שאחרי האסון | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי לפי ההערכות בצה"ל, בחיזבאללה כיוונו את ירי הרקטה לבסיס צבאי ברמת הגולן, אך היא פגעה במגרש הכדורגל במג'דל שמס בשוגג. הרקטה, מסוג "פלק 1", התפוצצה מספר מטרים ממיגונית שאליה הספיקו להיכנס כמה ילדים בלבד. בצה"ל מודים כי כיפת ברזל מתקשה ליירט רקטות עתירות משקל וקצרות-טווח, בדומה לרקטה שהייתה אחראית לפגיעה הקשה, שנשאה 50 ק"ג של חומר נפץ.

במסגרת הדיונים בישראל באשר לדרך התגובה לירי הקטלני, צה"ל ממליץ על מהלך עצים בלבנון נגד חיזבאללה, שעלול להגיע לכמה ימי קרב. הדילמה בישראל היא האם לפגוע במהלך המתקפה גם בנכסים של ממשלת לבנון, ולא להגביל אותה לנכסי חיזבאללה. בצה"ל ממליצים על מהלך צבאי שבין היתר יסייע גם בהחזרת מפוני הצפון לבתיהם בבטחה. המסר שמגיע מהממשל האמריקני בצל ההמתנה לתקיפה הישראלית הוא שיש גיבוי לתגובה, אך אין גיבוי להידרדרות למלחמה כוללת בצפון.

זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס | צילום: רויטרס
הלוויית הילדים הדרוזים שנרצחו במג'דל שמס
הלוויית הילדים הדרוזים שנרצחו במג'דל שמס | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90

אבל כבד כיסה אתמול את מג'דל שמס, כאשר רבבות ליוו למנוחות את 12 הילדים שנרצחו מפגיעת הרקטה: פג'ר ליית' אבו סאלח בן ה-16, אמיר רביע אבו סאלח בן ה-16, חאזם אכרם אבו סאלח בן ה-15, ג'ון וואדיע אבראהים בן ה-13, איזיל נשאת איוב בן ה-12, פיניס אדהם ספדי בן ה-11, יזן נאיף אבו סאלח בן ה-12, אלמא אימן פכר אל-דין בת ה-11, נאג'י טאהר חלבי בן ה-11, מילאר שאער בת ה-10 ונאד'ם פאח'ר סאעב, ילד מעין קנייא שגילו עדיין לא פורסם. אמש זוהה ההרוג ה-12, ג'יפארא אבראהים. שנחשב במשך כיממה לנעדר.