דרך העיניים של חיזבאללה: הרמטכ"ל ואלוף הפיקוד בגבול הצפון

רשת הטלוויזיה "אל-מנאר" השייכת לארגון הטרור פרסמה תיעוד חריג מביקורם של רא"ל הרצי הלוי והאלוף אורי גורדין בגבול לבנון, שצולם מהכפר הלבנוני חולא. הסיור נערך ברקע המתיחות בגזרה הצפונית, ובמהלכו ערך הרמטכ"ל הערכת מצב והתייחס למוכנות ודריכות הכוחות בגזרה

זמן צפייה: 01:04

רשת הטלווזיה הלבנונית "אל-מנאר", השייכת לארגון הטרור חיזבאללה, פרסמה היום (חמישי) תיעוד של ביקור הרמטכ"ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד הצפון אמיר גורדין שלשום בגבול הצפון. התיעוד, בו נראה הרמטכ"ל עם האלוף גורדין וקצינים נוספים, צולם מהכפר חולא שבדרום לבנון. צפו בתיעוד בראש הכתבה.

הרמטכ"ל סייר בגבול לבנון יחד עם בכירים בפיקוד צפון, בהם כאמור אלוף הפיקוד וכן מפקד עוצבת הגליל, תא"ל שי קלפר ומפקדי החטיבות. ברקע המתיחות מול חיזבאללה, הוא קיים הערכת מצב עם המפקדים בגזרה, במהלכה הוצגה לו פעילות כוחות צה״ל לאורך הגבול, בה התייחס למוכנות ודריכות הכוחות, והדגיש את חשיבות השמירה על שגרת חייהם של תושבי הצפון.

הרמטכ''ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד הצפון בגבול לבנון
הרמטכ''ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד הצפון בגבול לבנון | צילום: דובר צה''ל
הרמטכ''ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד הצפון בגבול לבנון
הרמטכ''ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד הצפון בגבול לבנון | צילום: דובר צה''ל

הגבול הצפוני של ישראל מתוח בתקופה האחרונה, וכזכור בחודש שעבר הקים חיזבאללה שני אוהלים בשטח ישראל, בהר דב שעל גבול לבנון, והציב בו חמושים מטעם הארגון, אך החזיר לבסוף את אחד מהאוהלים בחזרה ללבנון.

בתקרית נוספת לפני כשבוע, 18 חשודים התקרבו לקו גבול לבנון באזור הר דב, ביניהם עיתונאים לבנונים וחבר פרלמנט אחד. הם סירבו להתפנות מהמרחב ולוחמי צה"ל הרחיקו אותם לשטח לבנון, על ידי ביצוע ירי הרחקה ושימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

הרמטכ''ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד הצפון בגבול לבנון
הרמטכ''ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד הצפון בגבול לבנון | צילום: דובר צה''ל

בשבוע שעבר ביצעה חטיבה 7 בחיל השריון תרגיל נרחב בשם "אגרוף המחץ", המדמה מצב של מלחמה בדרום לבנון. 17 שנים לאחר מלחמת לבנון השנייה, יצאו הלוחמים, בפיקודו של מפקד החטיבה אלוף-משנה יפתח נורקין, לוואדי ערה - ששימש כשטח המדמה את אזור הקרבות. בזמן שהדיווחים על קרע בין ממשל ביידן לממשלת ישראל הנוכחית גוברים.

בתרגיל השתתף, באופן חריג, גדוד אמריקני, שהגיע לישראל לאחר שהוצב באחת ממדינות המפרץ הפרסי. בצה"ל לא מצפים שטנקים של צבא ארצות הברית יילחמו לצד טנקים של חטיבה 7 במלחמה הבאה מול חיזבאללה, אך התמונות מהתרגיל המשותף מוכיחות כי למרות הקרע המדיני - ברמה הצבאית והאסטרטגית, לפחות, נשמר הקשר ההדוק בין ארה"ב וישראל.

אל"מ נורקין התייחס לשיתוף הפעולה עם הצבא האמריקני: "לשיתוף הפעולה יש רבדים רבים, בין היתר זה למידה. כשעובדים ביחד, יושבים על אותה מפה, יושבים מסביב לאותו שולחן ונמצאים באותו שטח, אז לומדים הרבה. השפה המשותפת מתחדדת ואני למדתי מהם המון".

Whatsapp Image 2023 07 15 At 1
גבול לבנון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

לפני כשבוע וחצי ערך מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ביקורת פתע בשמונה מוצבים בגבול הצפון, ואמר: "המציאות הביטחונית בצפון מטרידה, ועלינו לוודא מוכנות לכל תרחיש". במסגרת הביקורת נבדקו גם פתרונות ההגנה בשים לב לבניית המכשול הצפוני, שטרם הושלם. דו"ח המבקר בנושא צפוי להתפרסם אחרי החגים.