גלנט בוועדת החוץ והביטחון: "פוטנציאל נפיצות גבוה בכל הזירות"

שר הביטחון סקר בפני חברי הכנסת בוועדה את המצב הביטחוני, והוסיף כי "יש פגיעה בכשירות צה"ל - אך היא מתוחמת". מיכאלי הטיחה בו: "אתה ממזער את מה שקורה בשטח, גם בצה"ל וגם ביחסים מול ארה"ב"

יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט הגיע היום (שני) לוועדת החוץ והביטחון בכנסת, ושם אמר: "אנחנו נמצאים במצב בו בכל הזירות קיים פוטנציאל נפיצות גבוה". עוד הוסיף שר הביטחון כי "יש פגיעה בכשירות צה"ל - אך היא מתוחמת".

בנוסף שר הביטחון גם חשף בוועדה כי קיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון על היחסים עם ארה"ב, ואמר כי "היחסים הביטחוניים עם ארצות הברית - מעל הכל". יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי תקפה את גלנט: "אתה ממזער את מה שקורה בשטח. גם יחסי ישראל-ארה"ב וגם מה שקורה בצה"ל". לאחר מכן השיב לה שר הביטחון ואמר: "איפה הייתה האחריות שלך שלא התבטאת נגד הסרבנות? אני הוכחתי כי אני מוכן לסכן את עתידי הפוליטי ואת תפקידי, את זה כולם ראו". לכך השיבה מיכאלי כי "זו לא סרבנות".

רה''מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
רה''מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי על רקע המתיחות הגוברת מול ארגון חיזבאללה ולנוכח איומיו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, התכנסו אמש בכירי מערכת הביטחון לדיון רגיש ויוצא דופן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - כפי שפורסם לראשונה אתמול בחדשות 13. במהלך הדיון בכירי צה"ל אומרים לרה"מ: שיקול דעת מוטעה של  נסראללה, והבנה לא נכונה של הכוונות הישראליות עלול להוביל להסלמה. לא צריך להיכנס לעימות שאנחנו לא צריכים או רוצים בעת הזו.

זהו המסר הזהיר שעובר לדרג המדיני. ובהמשך יוצאת הערב הודעה חריגה של לשכת ראש הממשלה, שלמעשה מעדכנת על קיומו של הדיון הביטחוני, ועדכנה על זהות המשתתפים בו וגם עדכנה שרה"מ קיבל את המלצת הדרג הצבאי.

בדיון אצל נתניהו, שלא התמקד רק בפרובוקציות של חיזבאללה, אלא בכל חצי השנה האחרונה ובשינוי המדאיג שמזהים בצה"ל, דנים בשינוי ההתנהגות של נסראללה שאולי מזהה כאן חולשה ישראלית ואולי היסטורית מבחינתו, תוך שהוא תופס את עצמו כמי שמכיר הכי טוב את ישראל ואת צה"ל.

ראש אמ"ן וראש אגף מבצעים במטכ"ל עשו הפרידו במהלך הדיון בין פרובוקציות - כמו פעילי חיזבאללה בגדר, לבין פיגועים שארגון הטרור עלול לתכנן בתוך גבולות ישראל. כתגובה, צה"ל תיגבר כוחות בצפון ופרס מטעני אל-הרג בשטח. אמ"ן הציג בפני ראש הממשלה הערכות כי חיזבאללה ערוך לפרובוקציות נוספות. מבחינת צה"ל, פעולות שכאלה אינן מצדיקות עימות מול חיזבאללה בשלב זה.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בוועדת חוץ וביטחון
הרמטכ''ל הרצי הלוי, השבוע בוועדת החוץ והביטחון בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, גם העניין התוך-צבאי לא נרגע, ואמש נודע כי בשבוע שעבר, לפני שעבר חוק ביטול עילת הסבירות בכנסת, הרמטכ"ל הרצי הלוי שלח מכתב בנושא זה לראש הממשלה נתניהו. כזכור, טרם החקיקה נתניהו אושפז בבית החולים תל השומר. הרמטכ"ל העביר את המכתב לבית החולים, ונתניהו קרא אותך תוך כדי האשפוז.

במכתב, הרמטכ"ל מזהיר שבמידה ותהליך החקיקה יימשך באופן חד צדדי וללא הסכמות רחבות, עלולה להיווצר פגיעה במודל צבא העם, ואף בגיוס אוגוסט שאמור להיפתח בימים הקרובים. כיום, נשמעים קולות של הורים ומלש"בים שטוענים שבמצב הנוכחי הם לא רוצים לשרת בצבא של "דיקטטורה". השיח מדאיג את הרמטכ"ל, והוא כאמור החליט לעדכן את נתניהו בעמדתו.