מכתב הרמטכ"ל לרה"מ לפני החקיקה: עלולה להביא לפגיעה במודל צבא העם

בזמן שראש הממשלה אושפז בבית החולים תל השומר טרם ביטול עילת הסבירות, שלח לו הרמטכ"ל הרצי הלוי מכתב מיוחד, ובו פרס בפניו את דאגתו וחששותיו מפני המהלך החד צדדי. לפי הלוי, קיים חשש כי הקרע בצבא המילואים יחלחל לבסוף גם לבצא הקבע

זמן צפייה: 02:42

בשבוע שעבר עבר חוק ביטול עילת הסבירות בכנסת, והערב (ראשון) נודע כי הרמטכ"ל הרצי הלוי שלח מכתב בנושא זה לראש הממשלה בנימין נתניהו. כזכור, טרם החקיקה נתניהו אושפז בבית החולים תל השומר. הרמטכ"ל העביר את המכתב לבית החולים, ונתניהו קרא אותך תוך כדי האשפוז.

במכתב, הרמטכ"ל מזהיר שבמידה ותהליך החקיקה יימשך באופן חד צדדי וללא הסכמות רחבות, עלולה להיווצר פגיעה במודל צבא העם, ואף בגיוס אוגוסט שאמור להיפתח בימים הקרובים. כיום, נשמעים קולות של הורים ומלש"בים שטוענים שבמצב הנוכחי הם לא רוצים לשרת בצבא של "דיקטטורה". השיח מדאיג את הרמטכ"ל, והוא כאמור החליט לעדכן את נתניהו בעמדתו.

בנוסף, הלוי חושב שמה שקורה בצבא המילואים יחלחל לבסוף לצבא הקבע, מה שיכול לבוא לידי ביטוי בהחלטות "אפורות", כמו לדוגמא ההחלטה לא להישאר או לא לחדש חוזים. כמו כן, קצינים במערכים שונים עלולים להצהיר כי הם לא רוצים לשרת בצבא כזה. את כל הדברים האלה שיקף הרמטכ"ל לראש הממשלה במכתב - ככל הנראה, היה חשוב לו  שהדברים יהיו כתובים בכתב, אולי בשביל שהמכתב ישמש כראייה בעתיד לעובדה שהלוי אכן הזהיר בפני אירוע החקיקה החד צדדי.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בוועדת חוץ וביטחון
הרמטכ''ל הרצי הלוי בוועדת חוץ וביטחון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר שלפני כשבוע יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שוחח עם הרמטכ"ל הלוי על מצב הכשירות בצה"ל. השיחה התקיימה לבקשת מערכת הביטחון ובאישור שר הביטחון יואב גלנט. מטעמו של גנץ נמסר כי "תמונת המצב הביטחונית מדאיגה מאוד ומחייבת תשומת לב והכרעות ביטחוניות אסטרטגיות במגוון זירות פעולה. על ראש הממשלה לכנס דיון קבינט מדיני-ביטחוני, להבנת משמעויות החקיקה על צה"ל, טרם העברת החקיקה".