החל "פינוי שקט" מרפיח: אלפים עוזבים את העיר לח'אן יונס

לאחר יציאת אוגדה 98 מח'אן יונס, אלפי עזתים עשו את דרכם החוצה מרפיח לעבר העיר, כאשר תשתיות מחייה כמו צינורות מים החלו לעבור שיקום. בצה"ל נערכים להתחיל בפעולות פינוי של ממש, כמו פיזור כרוזים ושליחת הודעות לטלפונים של עזתים שייקראו להם להפנות מהעיר - כבר בתחילת שבוע הבא. "אם לא תהיה עסקת חטופים, תחילת הפינוי של רפיח תקרה כבר תוך חודש אפריל", מסר גורם ביטחוני לחדשות 13

זמן צפייה: 01:38

"הפינוי השקט": אלפי אזרחים עזתים עוזבים את רפיח, ונעים לכיוון ח'אן יונס, זאת לאחר יציאת אוגדה 98 מח'אן יונס, ותשתיות מחייה שונות בעיר החלו לעבור שיקום, כמו צינורות מים. גורם ביטחוני מסר הערב (שלישי) לחדשות 13 כי "אם לא תהיה עסקת חטופים, תחילת הפינוי של רפיח תקרה כבר תוך חודש אפריל, במשך שבועות". בתוך כך, בצה"ל הבהירו לדרג המדיני בימים האחרונים: "אנחנו נדע להתמודד עם כל תוצאה ביטחונית של עסקת חטופים - גם שחרור מחבלים וחזרת עזתים לצפון הרצועה".

בהיעדר הגעה לעסקה, צה"ל נערך להתחיל בפעולות פינוי של ממש בתחילת השבוע הבא. כחלק מפעולות הפינוי, מטוסים יפזרו בשמי עזה כרוזים ויישלחו הודעות לטלפונים של עזתים, שיקראו לאוכלוסייה ברפיח להתפנות מהעיר. יחד עם זאת, בצה"ל משוכנעים שבדומה לפינוי התושבים מצפון הרצועה בתחילת המלחמה, פינוי העיר רפיח יהיה תחת אש. כחלק מהתהליך, צה"ל צפוי לכתר את העיר הדרומית, להקים שם "נקזים הומניטריים" למעבר אוכלוסייה, ויתחיל להניע את העזתים צפונה.

עקורים פלסטינים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי
פליטים עזתים בדרום הרצועה, סמוך לגבול המצרי | צילום: רויטרס

בתחילת השבוע פורסם לראשונה בחדשות 13 כי לאחר היציאה של הכוחות מח'אן יונס, ובמסגרת המשך היערכות צה"ל לפעולה העתידית ברפיח, משרד הביטחון מפרסם מכרז לרכישת עשרות אלפי אוהלים לפליטים מרפיח. צפויים להירכש כ-40 אלף אוהלים, שכל אחד מהם מתאים ל-12 עזתים. האוהלים יימסרו לארגונים בינלאומיים, כדי להקים עיר אוהלים ענקית שאליה יגיע פליטים מרפיח לכיוון צפון. המטרה של צה"ל היא להתחיל לתמרן ברפיח בתוך כשבוע, תוך פינוי התושבים.

כמו כן, צה"ל מתכונן לפעולה של יותר מאוגדה אחת ברפיח, אך היא תצא לדרך רק בעוד מספר שבועות, כשבטווח ישנם כמה אירועים משמעותיים. קודם כל, הניסיון המתמשך להגיע לעסקת חטופים, ובמקביל, ניסיונות תיאום של הפעולה ברפיח מול ארה"ב ומול מצרים, יחד עם פינוי של כמיליון עזתים מהאזור.