חודשיים לאולימפיאדה, במוסד מתריעים: "איראן תכננה פיגועים"

גורמים במוסד אמרו כי נחשפו תשתיות טרור בהכוונת איראן שתכננו פיגועים נגד יעדים ישראליים ויהודיים באירופה, כגון תקיפות השגרירויות בבלגיה החודש ובשוודיה בינואר. ראשי הארגונים שנחשפו - "פוקסטרוט" ו"רומבה" - גויסו על-ידי איראן, שהסבה את פעילותם הפלילית לטרור. גורמים במל"ל: "אין שינוי באזהרות המסע, מאמצי הסיכול נמשכים כל העת"

זמן צפייה: 05:16

חודשיים לפני אולימפיאדת פריז, גורמים במוסד חשפו רשת של תשתיות טרור שפעלה בחסות איראן במטרה מכוונת לבצע פיגועים נגד יהודים על אדמת אירופה, ונגד נכסים המזוהים עם ישראל, כך נמסר היום (חמישי) בהודעה מטעם המוסד. את התשתיות הפעילו ארגוני פשיעה כבדים הפועלים ברחבי אירופה, והעומדים בראשם מוכוונים ישירות מאיראן למשימות וביצוע פיגועים

כך למשל, בסופ"ש האחרון הושלכו במהלך הלילה שני רימונים לעבר שגרירות ישראל בבלגיה, לא היו נפגעים או נזק שנגרם. מאפייני ניסיון הפיגוע בבלגיה, ובפרט הבחירה בשגרירות ישראלית והממצאים שאותרו בשטח, דומים לאלו של ניסיון פיגוע קודם שהתרחש בינואר, מול שגרירות ישראל בשוודיה, גם בו הושלך רימון לעבר המבנה בשטוקהולם, ולא נגרם נזק מאחר שהרימון לא התפוצץ.

האירוע בשוודיה הוביל לפתיחת חקירה בינלאומית מאומצת במעורבות גופי מודיעין וביטחון אירופאיים. בזכות חומרי החקירה מהזירה לצד מידע שעלה בחקירות החשודים, החשידו הרשויות את ארגון הפשע השוודי "פוקסטרוט" (FOXTROT) כמי שעומד מאחורי הפעילות מטעם איראן.

הרימון שאותר מחוץ לשגרירות בשוודיה
הרימון שאותר מחוץ לשגרירות בשוודיה

פוקסטרוט הנו ארגון הפשיעה הגדול בשוודיה, אשר חבריו פועלים באופן נרחב במדינה, ובמדינות נוספות באירופה, ואחראי בין היתר לאירועי רצח וסחר בסמים בהיקפים נרחבים. עוד חשפה החקירה, כי עבריין כבד בשם רוא מג'יד, אזרח שוודי ממוצא כורדי, העומד בראש הארגון ומבוקש ע"י האינטרפול, נמצא מזה חודשים תחת חסות איראן ומופעל על ידי ארגוני הטרור שלה לקידום פיגועים כנגד יעדים באירופה, בדגש על כאלה ישראלים ויהודים.

מג'יד גוייס על ידי ארגוני הטרור ברפובליקה האיסלאמית לאחר שנמלט אליה בספטמבר בשנה שעברה מטורקיה, והצליח לחמוק מרשויות החוק הבינ"ל כולל מניסיון מעצר שלו על ידי כוחות הביטחון העיראקים. גיוס גורמים פליליים כבדים לטובת פיגועים ופעילות טרור הינו שיטת פעולה מוכרת של גופי הטרור באיראן, המבקשים להימנע מקישור מדינתי לטרור ופגיעה בחפים מפשע.

מהמידע שעלה בחקירה ניתן לחשוף כי מג'יד נעצר באיראן על ידי גופי הביטחון המקומיים, ובדומה לגורמים פליליים נוספים הנמלטים מהחוק גם הוא גוייס לעבוד עבור גופי הטרור באיראן ולקדם מטעמם פיגועים מחוץ לאיראן בתמורה לשחרורו ממאסר ממושך בכלא האיראני. למעשה, מזה מספר חודשים, מקדם מגי'ד בשלט רחוק מאיראן נסיונות פיגוע ברחבי אירופה על בסיס הפעלה של תשתיות פליליות ומופעליו בארגון פוקסטרוט ואחרים.

פריז מתכוננת לאולימפיאדה
פריז מתכוננת לאולימפיאדה | צילום: רויטרס

ברקע האירועים השונים שנחשפו וסוכלו, מתחזקת ההבנה כי השימוש בשלוחות (פרוקסי), ובפרט של גורמים פליליים, הינו שיטת פעולה שכיחה של גופי הטרור האיראניים. לעיתים, תוך שהם מנצלים סכסוכים ויריבויות בין ארגוני פשיעה מתחרים לצרכי הטרור שהם מקדמים.

כך למשל, בעקבות אירוע ירי לעבר שגרירות ישראל בשטוקהולם נעצרו מספר נערים, חלקם ממוצא איראני. בחקירה שבוצעה בשטח לאחר הירי עלה מידע הקושר את החבורה לכנופייה פלילית בשם רומבה שבראשה עומד גורם בשם אסמאעיל עבדו, המוכר כיריבו הפלילי של רוא מג'יד.

למעשה איראן מפעילה ארגוני פשע רבים בשוודיה ובאירופה בכלל, תוך ניצול היתרון היחסי של כל אחד מהם, ולעיתים גם של היריבות בינהם. למעשה מכלל החקירות עולה כי שתי כנופיות פשיעה אלו, פוקסטרוט ורומבה, אחראיות באופן ישיר לשלל פעילויות אלימות וקידום טרור בשוודיה וברחבי אירופה שמקבלות את המימון והאכוונה ישירות מאיראן וכי פעילותם מפוקחת באופן הדוק על ידי גופי הביטחון והאכיפה באירופה.

בשם גורמים במטה לביטחון לאומי: "אין שינוי ברמות אזהרות המסע במדינות השונות. רמות אלו משקפות את רמת האיום לכל מדינה. מאמצי הסיכול נמשכים כל העת בכל מקום שנדרש, גם בימים אלו".