כ-10,000 אנשי מילואים לא יתייצבו: "לא הותרתם לנו ברירה"

לפי ראשי מחאת אנשי המילואים, עוד כ-10,000 משרתים יפסיקו להתנדב בשל המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית. אייל נווה, ממובילי המחאה: "אנחנו אומרים לנתניהו וגלנט - האחריות לחורבן בית שלישי תהיה עליכם. אלו המילואים הארוכים ביותר והחשובים ביותר שנקראנו אליהם". מחר: הרמטכ"ל ייפגש עם נתניהו

זמן צפייה: 01:44

ראשי מחאת אנשי המילואים "אחים לנשק" קיימו הערב (שבת) מסיבת עיתונאים שהוגדרה "דרמטית", על רקע החרפת המחאה נגד המהפכה המשפטית - שבמסגרתה הגיעו עשרות אלפים להפגין מול הכנסת בירושלים, בתל אביב ובמוקדים נוספים. הם הודיעו על עוד כ-10,000 משרתי מילואים שלא יתייצבו למילואים, במידה והחוק לביטול עילת הסבירות יעבור, זאת בנוסף ליותר מאלף אנשי חיל האוויר שהודיעו אתמול על הפסקת התנדבותם.

בתוך כך, מחר צפויים להיפגש הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי הערכת הרמטכ"ל, קיים חשש שתוך 48 שעות תיפגע כשירות צה"ל.

אייל נווה, מראשי המחאה, אמר: "היום כולנו מייצגים כ-10,000 חיילי מילואים שאומרים לממשלת ישראל, לראש הממשלה, לשר הביטחון - האחריות לחורבן בית שלישי תהיה עליכם. אנחנו בשטח כבר חודשים ארוכים. לא בבית, לא בעבודה. אלו המילואים הארוכים ביותר והחשובים ביותר שנקראנו אליהם. עשינו הכול - אבל הכול - כדי להגן על המדינה שלנו. על ביטחונה ועל הדמוקרטיה. עשינו הכול כדי לא להגיע לרגע הזה. לא הותרתם לנו ברירה. הבאתם אותנו למקום שבו אנחנו אומרים 'עד כאן'".

סא"ל מ', טייס קרב, אמר: "'צבא העם' יש רק בדמוקרטיה. אם ישראל תהפוך לדיקטטורה - לא נשרת". לדברים הצטרף סא"ל ש', ממערך המבצעים המיוחדים, שאמר: "תצילו את צה"ל, עצרו את הטירוף. ביטול עילת הסבירות הוא שינוי שיטת משטר. זאת זריקת רעל. צה"ל מבוסס על התנדבות וערך הרעות. שינוי שיטת המשטר זאת דריסה. לא יתנדבו כאן יותר".

הפגנה, הפגנת, המהפכה המשפטית, מחאת המילואימניקים אמש בצומת גומא
מחאת המילואימניקים בצומת גומא | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

מוקדם יותר שיגרו ראשי מוסד, שב"כ ורמטכ"לים לשעבר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו - על רקע המשך המחאה נגד המהפכה המשפטית -  שבו כתבו: "אנו, ראשי המוסד, שב"כ, רמטכ"לים ואלופי צה"ל במילואים, רואים בך את האחראי הישיר לפגיעה הקשה בצה"ל ובביטחון ישראל. ראש הממשלה, ממשלת ישראל בראשותך מקדמת מהלכי חקיקה תוך התעלמות מוחלטת מהפגיעה בדמוקרטיה הישראלית. פעולת החקיקה מרסקת את הבסיס המשותף של החברה הישראלית, קורעת את העם, מפרקת את צה"ל ופוגעת פגיעה אנושה בביטחון ישראל.

"תהליך החקיקה מפר את האמנה החברתית הקיימת כבר 75 שנה בין ממשלת ישראל לבין אלפי מפקדי וחיילי המילואים מזרועות היבשה, האוויר, הים, והמודיעין שהתנדבו שנים ארוכות למילואים להגנת מדינת ישראל הדמוקרטית, ומודיעים עתה בלב שבור שהם משעים את התנדבותם. אנו האלופים במילואים, ראשי אגפים במוסד ובשב"כ, עומדים איתן ומגבים באופן מלא את הלוחמים והלוחמות שהחליטו לעשות מעשה ולהשעות את התנדבותם לשירות במילואים. בעת הקשה הזו, זהו מעשה של אחריות לאומית, להגנת הדמוקרטיה הישראלית. אנו מטילים עליך את מלוא האחריות לפגיעה בצה"ל ובביטחון ישראל ומצפים ממך לקחת אחריות, לעצור את החקיקה ולהתחיל תהליך של הידברת ושינויים רק בהסכמה רחבה בעם ובכנסת ישראל. אנו, בוגרי מלחמות ישראל, חשים כמו 'ערב מלחמת יום הכיפורים' ומרימים תמרור 'עצור' אדום בוהק לפניך ולפני ממשלתך".

עימותים בבני ברק
מחאת המילואימניקים | צילום: פלאש 90

זמן קצר לאחר מכן נמסר מטעם בכירים בקואליציה כי "עמדת הממשלה והקואליציה היא חד-משמעית - הפגיעה הגדולה ביותר בביטחון ובדמוקרטיה בישראל הוא הכפפת הממשלה והכנסת לתכתיבים של יחידות צבאיות. המאמצים להשגת חקיקה בהסכמה ימשכו עד הרגע האחרון, ובהיעדר הסכמה החקיקה תעבור כמתוכנן".