סמוטריץ' נגד המטוסים לחיל האוויר: "אין צ'ק פתוח אחרי הכישלון"

שר האוצר החליט לעכב את אישור התקציב לרכישת מטוסי קרב חדשים, חרף הצרכים המבצעיים הדחופים וההסכמות מול האמריקנים. כעת, במערכת הביטחון ובמשרד האוצר מתחבטים בשאלה לגבי המניעים להחלטתו של סמוטריץ' - והאם קיים קשר למערכת היחסים העכורה עם שר הביטחון גלנט

זמן צפייה: 01:25

חרף ההסכמות עם האמריקנים: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע היום (שני) כי הוא החליט לעכב את אישור התקציב לרכישת מטוסי קרב חדשים עבור חיל האוויר - ובמערכת הביטחון וגם במשרד האוצר מתחבטים בשאלה לגבי מהו טיבה של ההחלטה. גורמים המעורבים בסוגייה טוענים: "סמוטריץ' מנצל את סמכותו להתחשבנות פוליטית עם גלנט".

עסקת רכישת המטוסים מהאמריקנים עמדה במרכז השיחות שקיים בשבוע שעבר שר הביטחון יואב גלנט בבית הלבן. הצרכים המבצעיים של חיל האוויר מגדירים את רכישתם של מטוסי F-35 ו-F-15 כמשימה דחופה, אלא שהשר סמוטריץ' הטיל וטו על ההזמנה, וטוען כי "אין למערכת הביטחון צ'ק פתוח להצטיידות לטווח ארוך אחרי הכישלון של 7 באוקטובר" - טיעון שהוא פרובוקטיבי בפני עצמו, בלשון המעטה.

השר סמוטריץ' נאחז בסמכות שלו כשר האוצר שלא לאשר כספים שמחייבים את המדינה בהתקשרויות לטווח ארוך, ודורש שתוקם, לפי החלטת ממשלה, ועדה שתהיה אחראית לעסוק בתקציבי הביטחון לשנים הקרובות, להחליט מהו התקציב הייעודי לצורך הצטיידות עתידית של צה"ל, ובאילו תחומים הוא נדרש.

מטוס F-35
מטוס F-35 | צילום: רויטרס

הגורם שמוביל את משרד האוצר ומערכת הביטחון להטיל ספק באשר למניעים להחלטתו של שר האוצר, הוא העובדה שהשר גלנט לא רואה עין בעין עם השר סמוטריץ' - לא בחוק הגיוס, לא בסוגיית סבב המינויים במטכ"ל, ולא בשורה של עניינים מדיניים וביטחוניים - דבר המעלה חשש ששר האוצר "מתחשבן" עם שר הביטחון גלנט בהזדמנות הזו.

בנושא זה יש להדגיש כי הממשל האמריקני עודנו ממתין לתשובה באשר למכירת מטוסי הקרב, משום שהבית הלבן כבר אישר את העסקה המורכבת והיקרה מכספי הסיוע האמריקני לישראל. כמו כן, זוהי גם סוגייה מדינית שראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך להידרש לה במוקדם או במאוחר.