לאור ממצאים חדשים: ועדת חקירה תבחן את הסיבות לאסון צור הראשון

ועדה משותפת לצה"ל שב"כ ומשטרת ישראל תבחן את הסיבות לקריסת בניין הממשל הצבאי הישראלי בצור שבדרום לבנון, שגרמה למותם של 91 אנשים, רובם אנשי כוחות הביטחון, זאת לאור ממצאים שלא עמדו בפני ועדת זורע והפצ"ר באותה עת, המחזקים את האפשרות שהקריסה נגרמה כתוצאה מפיגוע חבלני

אסון צור הראשון
אסון צור הראשון | צילום: מיכאל צרפתי, דובר צה"ל

בהודעה משותפת של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל נמסר היום (ראשון) כי ועדת חקירה רשמית משותפת תחקור את הסיבות שהובילו לאסון צור הראשון, שהתרחש ב-11 בנובמבר 1982 ובו נהרגו 91 אנשים כשקרס בניין הממשל הצבאי הישראלי בצור שבדרום לבנון, זאת לאור ממצאים מחדשים שלא עמדו בפני ועדת זורע והפרקליט הצבאי הראשי באותה עת, המחזקים את האפשרות שקריסת המבנה נגרמה כתוצאה מפיגוע חבלני.

כזכור, בנובמבר אשתקד הוכרז על הקמת צוות בדיקה משותף לשב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל, לבחינת הסיבות שגרמו לאסון, וכעבור חודש הוקם צוות בדיקה אשר חן את כלל המידע הקיים אודות האירוע לצד איסוף מידע חדש. לצוות הבדיקה הוגדרה מטרה לבחון האם יש מקום להמליץ להקים ועדת חקירה צה"לית משלימה.

הצוות נוהל על ידי ראש אגף בשב"כ (מקביל לדרגת אלוף בצה"ל) ובשילוב גורמי מקצוע מתחומי המודיעין, הטכנולוגיה, החבלה, מורשת/היסטוריה, המשפט ועוד. הצוות, שכלל גורמים רלוונטים מצה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל, פעל מספר חודשים, ולאחר עבודה מאומצת הגיש את ממצאי העבודה ואת המלצתו בפני הרמטכ"ל הרצי הלוי.

המלצת הצוות, שהוגשה ושאומצה על ידי ראשי הארגונים, היא לפתוח ועדת חקירה רשמית משותפת של צה"ל, שב"כ, ומשטרת ישראל, שתמונה על ידי הרמטכ"ל ובשיתוף עם ראש השב"כ והמפכ"ל, ובראשה יעמוד האלוף במיל' אמיר אבולעפיה.

אסון צור הראשון
אסון צור הראשון | צילום: מיכאל צרפתי, דובר צה''ל

באסון צור נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון, ביניהם חיילי צה"ל, שוטרי משמר הגבול ואנשי שב"כ, וכן 15 מקומיים שהיו עצורים במקום, זאת בנוסף לאנשים נוספים ששהו בבניין ונפצעו באירוע. לאחר האירוע מונתה ועדת חקירה בראשות האלוף במיל' מאיר זורע, ובסיכומה נקבע כי האסון התרחש כתוצאה מדליפת גז, ולא כפעילות חבלנית עוינת של חיזבאללה.