הצדדים לא מעוניינים בעימות - אך הסיכון ללחימה בצפון גובר

ברקע ביקורו של שר הביטחון בגבול לבנון, שהגיע לאחר שורת פרובוקציות של פעילי חיזבאללה, בצה"ל מעריכים כי נסראללה מבקש להימנע מלחימה מתמשכת - אך הוא עשוי להסתכן ביציאה לימי קרב נקודתיים. הקרע החברתי בישראל מעודד את הנהגת חיזבאללה, אך גורמי ביטחון מבקשים להזהיר אותם מפני חזרה על הטעות שביצעו בשנת 2006

זמן צפייה: 04:32

לאחר ביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בגזרה הצפונית היום (שלישי), גוברים בצה"ל ההערכות לפיהן המתיחות המתמשכת מול חיזבאללה עשויה להדרדר לכדי הסלמה רחבה - וזאת על אף ששני הצדדים לא רוצים בעימות בשלב זה. על פי ההערכות, נסראללה שואב עידוד מהמתח הפוליטי השורר בתוך החברה הישראלית, והוא מאשר פעילויות פרובוקטיביות של פעילים בארגונו מתוך מוכנות להסתכן ביציאה למספר מוגבל של ימי לחימה.

על אף זאת, הטון התקיף שהשמיע היום גלנט בעת ביקורו בגבול הצפוני אינו מעיד בהכרח על כך שישראל ניצבת בפתחה של מלחמה מול חיזבאללה. הסיכון מהידרדרות לעימות אלים בצפון נובע בעיקר מהפעילות של לוחמי ארגון הטרור מול ישראל - אך גורמי הביטחון פועלים בכדי להעביר לנסראללה מסרים לפיהם מוטב לו להימנע מחזרה על הטעויות שביצע ב-2006, אשר הביאו לפריצתה של מלחמת לבנון השנייה.

בפועל נוקט גלנט בצעדים מתונים וזהירים. כך למשל, בהנחייתו נמנע צה"ל עד עתה מפעולה אגרסיבית נגד הפעילים החמושים באוהל חיזבאללה שהוצב בהר דב. כחלק מטקטיקה זו, עשויה ישראל לצאת לפעולות שקטות נגד חיזבאללה, במטרה שלא להגרר לעימות רחב היקף. עם זאת, מודים בכירים בצה"ל כי אי-הפעילות הראשונית נגד האוהל בשטחה הריבוני של ישראל הייתה טעות ששידרה חולשה מסוימת.

השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין ומאו''ג 91 תא''ל שי קלפר
השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין ומאו''ג 91 תא''ל שי קלפר
השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין
השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בתוך כך, צה"ל מתמודד בימים אלו גם עם קמפיין המנוהל על ידי מתנחלים וגורמי ימין קיצוניים נגד מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. היום, ח"כ לימור סון הר מלך ממפלגת עוצמה יהודית אמרה בריאיון כי פוקס "מעודד טרור ומפקיר את המתנחלים". היא אף טענה שהאלוף נוסע ברכב משוריין, בעוד שהמתנחלים אינם זוכים להגנה. בתגובה אמרו בצה"ל שהאלוף פוקס מסתובב בטויוטה לא ממוגנת בזמן שהייתו בשטחים.

לימור סון הר-מלך, הר מלך, עוצמה יהודית
ח''כ לימור סון הר-מלך | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שנערך ביום ראשון האחרון, ונמשך לאורך שש שעות, עסקו ראש הממשלה ושריו במצב הביטחוני הרגיש מול ארגון חיזבאללה בגזרה הצפונית. בכירים בצה"ל שנכחו בדיון הזהירו את השרים כי הערכת המשמעות של "עימות מוגבל מול חזיבאללה" היא מורכבת מאוד במציאות הרגישה הנוכחית. לפי הבכירים, גם יציאה למהלך העשוי להיתפס בישראל כ"נקודתי" - עלולה להתפתח לאירוע נרחב בהרבה.

בנוסף, סקרו גורמי הביטחון בפני השרים את מצבה הרעוע של לבנון ואת ההשלכות הביטחוניות של מה שמוגדר על ידי גורם מדיני כ"היותה של לבנון מדינה מתפוררת ללא הנהגה". במהלך הדיון, נאמר לחברי הקבינט כי יש להבדיל בין תכנונים ופעולות אמיתיות שמבצעים בחיזבאללה, לבין מה שמוגדר "פרובקציות על הגדר" בלבד, דוגמת האוהל שהציבו פעילי הארגון בהר דב. הדיון הבא של הקבינט, אותו נתניהו לא מרבה לכנס, צפוי להתקיים בחודש הבא. עם זאת, יתכן שיוחלט להקדים את הדיון בהתאם למצב הביטחוני.

ישיבת הקבינט. ארכיון
ישיבת הקבינט (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בביקורו היום בגזרה הצפונית, אמר השר גלנט: "אני מזהיר את חיזבאללה, את נסראללה - לא לעשות טעות. עשיתם טעויות בעבר, שילמתם מחירים מאוד כבדים. אם חלילה תתפתח פה הסלמה או עימות, אנחנו נחזיר את לבנון לעידן האבן". הוא הוסיף: "לא נהסס להפעיל את כל העוצמה שלנו, ולשחוק כל מטר של חיזבאללה ושל לבנון אם נידרש לזה", הוסיף גלנט, "אל תעשו טעויות, אנחנו לא רוצים במלחמה, אבל אנחנו מוכנים להגן על האזרחים שלנו, על החיילים שלנו ועל הריבונות שלנו".