איתות לנסראללה: התרגיל שמדמה מלחמה בלבנון

על רקע ההתגרויות מצד חיזבאללה ו-17 שנים אחרי מלחמת לבנון ה-2, קיימה חטיבה 7 של חיל השריון אימון שבו השתתף, באופן חריג , גם גדוד טנקים אמריקני - המדמה מצב מלחמה בדרום לבנון. המח"ט, אל"מ יפתח נורקין: "במלחמה הבאה לא תהיה אפשרות להגן על ישראל בלי תמרון משמעותי". צפו בתיעוד

זמן צפייה: 05:01

חטיבה 7 בחיל השריון ביצעה אתמול (רביעי) תרגיל נרחב בשם "אגרוף המחץ", המדמה מצב של מלחמה בד'רום לבנון, וזאת על רקע המתיחות הגוברת בין ישראל לארגון חיזבאללה. 17 שנים לאחר מלחמת לבנון השנייה, יצאו הלוחמים, בפיקודו של מפקד החטיבה אלוף-משנה יפתח נורקין, לוואדי ערה - ששימש כשטח המדמה את אזור הקרבות. בזמן שהדיווחים על קרע בין ממשל ביידן לממשלת ישראל הנוכחית גוברים, בתרגיל השתתף, באופן חריג, גדוד אמריקני, שהגיע לישראל לאחר שהוצב באחת ממדינות המפרץ הפרסי.

הקפטן מת'יו הלם, מפקד בצבא ארצות הברית, אמר בנוגע לתרגיל: "אני מבין שמועבר מידע רב בין ישראל לארה"ב. אנחנו לומדים רבות מישראל כשאנחנו מתאמנים בה, ואני מקווה שאנחנו מעבירים לצה"ל מידע טוב בכל הקשור לטקטיקה, תכנון ופעולות משולבות כדי שנוכל ליצור יחסים טובים יותר בין הצבאות".

Ifjxpn
חיילים שהשתתפו בתרגיל ''אגרוף המחץ''
Hlvnuo
תרגיל ''אגרוף המחץ'' | צילום: דובר צה''ל

גם אל"מ נורקין התייחס לשיתוף הפעולה עם צבא ארה"ב: "לשיתוף הפעולה יש רבדים רבים, בין היתר זה למידה. כשעובדים ביחד, יושבים על אותה מפה, יושבים מסביב לאותו שולחן ונמצאים באותו שטח, אז לומדים הרבה. השפה המשותפת מתחדדת ואני למדתי מהם המון". עם זאת, בצה"ל לא מצפים שטנקים של צבא ארצות הברית יילחמו לצד טנקים של חטיבה 7 במלחמה הבאה מול חיזבאללה, אך התמונות מהתרגיל המשותף מוכיחות כי למרות הקרע המדיני - ברמה הצבאית והאסטרטגית, לפחות, נשמר הקשר ההדוק בין ארצות הברית וישראל.

Zjvkcb
חיילי צה''ל בתרגיל לצד חיילים אמריקאים

לתרגיל, שבוצע על רקע המחאה נגד המהפכה המשפטית והאיומים של אנשי מילואים כי יפסיקו להתנדב אם החקיקה תימשך, התייצבו כל אנשי המילואים של חטיבה 7 שנדרשו לכך. על כך אמר אל"מ נורקין: "אין לי ספק שמה שקורה בתוך המדינה הוא משפיע ונוכח, כי בסוף כולם אנשים, אבל בהיבט של שירות המילואים לא ראיתי אפילו גרגיר של סדק". הוא הוסיף: "הדבר החשוב הוא שעם ישראל צריך להבין הוא שלצה"ל אין יכולת להגיע להישגים הגבוהים ביותר בלי מערך המילואים שלו. במלחמה הבאה בלבנון לא תהיה אפשרות להגן על ישראל בלי לבצע תמרון משמעותי".

Xneaup
אל''מ יפתח נורקין

כאמור, התרגיל התקיים על רקע התחממות בגזרה הצפונית. בנאומו אתמול איים מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה כי אם ישראל תחליט לתקוף את האוהל שהציבו פעיליו בשטחה, הארגון לא ישתוק: "אם ישראל הייתה כמו שהייתה בעבר, היא הייתה מפציצה את האוהל ,אבל היום היא לא תעז. על דבר כזה לא נשתוק וישראל יודעת את זה".

עוד אמר נסראללה: "ישראל כמעט כל יום מפרה את הקו הכחול - כמו שהיא עושה באוויר ובים. בשנה האחרונה ישראל מקיפה גדר בחלק הצפוני של הכפר ע'ג'ר, שהוא אדמה לבנונית לפי האו"ם. צבא לבנון ניסה לעצור זאת וגם האו"ם, אבל ישראל השלימה את הקמת גדר הגבול בצפון הכפר ע'ג'ר. כל העולם שתק - וזה קרה לפני הקמת האוהל. מטרת האוהלים הייתה להסב את תשומת הלב למצב בגבול. אוהל אחד הוקם באיזור שאין עליו מחלוקת ואוהל אחד הוקם על אדמה לבנונית בחוות שבעא, שם יש מחלוקת עם ישראל".

חסן נסראללה
מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה

מוקדם יותר אתמול פעל כוח צה"ל להרחקת חשודים שהתקרבו לגדר וניסו לשבש את מכשול הגבול עם לבנון. כוחות צה"ל זיהו את הפעילים והשתמשו באמצעי אל-הרג שהוצבו על הגדר על מנת להרחיקם. כל זאת לאחר שפעילי חיזבאללה נופפו בדגלים לציון 17 שנים לפרוץ מלחמת לבנון השנייה והדליקו מדורות שגרמו למספר פיצוצי מוקשים.

בתוך כך, לפני המראתו לביקור מדיני בבאקו, בירת אזרבייג'ן, התייחס שר הביטחון גלנט לאירועים ואמר: "הרתענו פעילים באמצעים לא קטלניים ונמשיך לעמוד על משמר ביטחונה של מדינת ישראל. כל מי שינסה אותנו, יקבל תשובה, יש לנו הרבה מה לעשות ואנחנו נדע לעשות את מה שצריך בזמן המתאים".

ביום שני השבוע ערך מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ביקורת פתע בשמונה מוצבים בגבול הצפון, ואמר: "המציאות הביטחונית בצפון מטרידה, ועלינו לוודא מוכנות לכל תרחיש". דו"ח המבקר בנושא צפוי להתפרסם אחרי החגים. אנגלמן קיים את הביקורת במוצב בהר דב ובמוצבים נוספים של עוצבת הגליל ואוגדת הבשן. במסגרת הביקורת נבדקו גם פתרונות ההגנה בשים לב לבניית המכשול הצפוני, שטרם הושלם.