היועץ הבכיר של לפיד - והאחות: מאחורי הקלעים של הסכם הגז

פרסום ראשון: לחדשות 13 נודע כי במהלך השבועות האחרונים, האיש חשוב ביש עתיד אחרי ראש הממשלה יאיר לפיד, הלל קוברינסקי, שלא נושא בתפקיד רשמי במשרד רה"מ, שוחח עם חברי ממשלה על חשיבות חתימת ההסכם עם לבנון. זאת, בזמן שאחותו מכהנת כסמנכ"לית בחברת האנרגיה "דוראד", שחתומה על הסכם עם חברת "אנרג'יאן" לרכישת גז טבעי שיופק מאסדת הגז "כריש"

זמן צפייה: 02:14

פרסום ראשון: בשבוע שעבר נחתם הסכם הגז עם לבנון, והיום ראש הממשלה יאיר לפיד אף ביקר באסדת הגז "כריש". לחדשות 13 נודע כי במהלך השבועות האחרונים, הלל קוברינסקי, האיש חשוב ביש עתיד אחרי ראש הממשלה יאיר לפיד שלא נושא בתפקיד רשמי במשרד רה"מ, שוחח עם חברי ממשלה על חשיבות חתימת ההסכם עם לבנון.

לטענת גורמים בממשלה, קוברינסקי ניסה לשכנע בכירים בתוך הממשלה, גם כאלו מחוץ ליש עתיד בחשיבותו של ההסכם, עוד לפני שהתקיימה בממשלה ההצבעה עליו. קוברינסקי, המשמש כמנהל קמפיין של יש עתיד, תדרך גם את חברי ושרי המפלגה על חשיבותו של ההסכם המדובר, במסגרת קמפיין הבחירות.

האיש חשוב ביש עתיד אחרי ראש הממשלה יאיר לפיד, הלל קוברינסקי
האיש חשוב ביש עתיד אחרי ראש הממשלה יאיר לפיד, הלל קוברינסקי

כל המעורבות הזו קורית - כשאחותו של קוברינסקי מכהנת בשנים האחרונות כסמנכ"לית בכירה בחברת האנרגיה "דוראד", שחתומה מזה חמש שנים על הסכם עם חברת "אנרג'יאן" לרכישת גז טבעי שיופק מאסדת "כריש" בשווי מיליארדים.

חתימת ההסכם עם לבנון, כפי שציין ראש הממשלה לפיד בעצמו בציוץ שכתב לפני שבועות אחדים הבטיחה את תחילת הפקת הגז מכריש בבטחה. צריך להבהיר, זו אינה טענה לפיה ההסכם עם לבנון נחתם בגלל אינטרס אישי של קוברניסקי. יתרה מזאת, אנו מודעים לכך שבמערכת הביטחון הייתה קריאה נחרצת לחתימה - גם מצד שר הביטחון בני גנץ שאף הסכים ל"ויתורים משמעותיים" לסגירת ההסכם בהקדם. עם זאת, נכון להציג את העובדות כפי שהן, אפילו מטעם של מראית עין.

מיש עתיד נמסר בתגובה לפרסום: "מדובר בשקר מוחלט שבינו לבין המציאות אין שום קשר. להסכם עם לבנון אין קשר להפקת הגז מכריש. בקיצור – הידיעה אינה נכונה". מעורך דינו של הלל קוברינסקי נמסר: "הוא לא היה מעורב כלל במו"מ על ההסכם, רק סייע בתדרוך התקשורתי. ההסכם בין "דוראד" ל"אנרג'יאן" נחתם ב-2017 ואחותו של קוברינסקי לא הייתה מעורבת בו".

רה''מ יאיר לפיד מבקר באסדת כריש
רה''מ יאיר לפיד מבקר באסדת כריש | צילום: קובי גדעון / לע''מ

כאמור, מוקדם יותר היום, ראש הממשלה ערך סיור ביטחוני באסדת הגז כריש, שם אמר: "במקום הזה נמצא העתיד האנרגטי והכלכלי של מדינת ישראל. הפקת הגז מאסדת כריש תוריד את מחירי האנרגיה בישראל, תהפוך את מדינת ישראל לספקית אנרגיה אזורית ותסייע לאירופה להתמודד עם משבר האנרגיה. מפה יוצא הגז שיבטיח הורדה של יוקר המחיה. זה הישג גדול למדינת ישראל".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי רה"מ לפיד עמד על כך שההסכם, כמו גם המשך הפקת הגז מ'כריש', יבטיחו יציבות כלכלית ואנרגטית למדינת ישראל למשך שנים ארוכות קדימה, וכן יתרמו רבות להורדת יוקר המחיה. כן נמסר כי בעקבות הפקת הגז מאסדת כריש, צפויה ירידה במחירי האנרגיה בישראל ובמקביל ישראל תגדיל את ייצוא הגז הטבעי ממנה, ותסייע לאירופה להתמודד עם משבר האנרגיה ביבשת.

רה''מ לפיד ונשיא לבנון עון על רקע אסדת כריש
רה''מ לפיד ונשיא לבנון מישל עאון על רקע אסדת כריש | צילום: חברת אנרגי'אן, רויטרס

יוזכר כי במהלך השבוע הקרוב, צפוי להיחתם מכתב הערבויות האמריקני לישראל, שממוען לראש הממשלה יאיר לפיד וחתום בידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. המכתב מגדיר את תפקידו של לפיד בהשגת ההסכם ה"אמיץ", לשון המכתב, ומבטא גיבוי חד וברור של ארה"ב לעמדותיה של ישראל בסוגיות הקשורות להסכם הקו הימי ולזכויות הביטחוניות והכלכליות של ישראל שהוסכמו בו, כולל מחויבות העולה במקרים מסויימים על הצהרות מדיניות.

כמו כן, ביידן מגדיר את ההסכם כ"הישג היסטורי", וכצעד ראשון לקידום היציבות בין ישראל ללבנון. בנוסף, ארה"ב חוזרת במכתב על המחוייבות שלה לסייע לישראל להגן על עצמה, בכוחות עצמה, ולהרתיע את אויביה - כולל בזירה הימית, וכולל כנגד איום על הנכסים האנרגטיים של ישראל בים או נגד כלי שייט ישראלים. בכל מקרה של ניסיון להפר את ההסכם, ארה"ב תעמוד לצד ישראל למנוע את הפרתו.