מערכת הביטחון: הפיגוע במגידו וירי הרקטות - לא בגלל הסכם הגז

בניגוד לטענותיו של רה"מ נתניהו על כך שהסכם הגבול הימי עם ממשלת לבנון הוביל לפיגוע המטען ולמטח הטילים אל הגליל המערבי, מערכת הביטחון קובעת כי אין קשר בין הדברים. שר הביטחון גלנט: "תן עידן העימותים המוגבלים לחזית אחת"

זמן צפייה: 02:07

בניגוד לטענותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שפיגוע המטען במגידו, כמו גם מטח הרקטות מלבנון בחג הפסח, הם בשל הסכם הגבול הימי עם ממשלת לבנון, במערכת הביטחון קובעים היום (חמישי) כי אין קשר בין הדברים. ההערכה הרשמית של מערכת הביטחון היא שארגון הטרור חיזבאללה עומד מאחורי פיגוע החדרת המטען למגידו, שאותו תכננו לפוצץ כנראה על אוטובוס של חיילי צה"ל.

במערכת הביטחון מעריכים כי המחבל נשלח לצומת מגידו על-ידי חיזבאללה, זאת על מנת להרחיק את הפיגוע מלבנון ולגרום לישראל לחשוב שהמחבל הגיע מהשטחים. על-פי ההערכות חיזבאללה ידע על הפיגוע ואישר אותו, כאשר הפיגוע בוצע בהשראה איראנית.

עם זאת, ההערכה היא כי לא החיזבאללה ולא איראן עומדים מאחורי ירי הרקטות לעבר הגליל מלבנון, וההערכה היא כי הירי הוא פלסטיני והגיע בעקבות אירועי הר הבית בפסח. מזכ"ל חיזבאללה חסן נאסראללה לא ידע על ירי הרקטות ולא אישר אותו.

תפיסת הנהג שהסיע את המחבל שהניח את המטען בצומת מגידו
תפיסת הנהג שהסיע את המחבל שהניח את המטען בצומת מגידו

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט אמר היום בשיחה לרגל יום העצמאות עם הכתבים הצבאיים: "ישראל ממשיכה לפעול בצפון ופוגעת בנכסים של איראן וביכולות שלהם. ישראל לא תאפשר לאיראן להקים צבא איראני בסוריה ולהפוך את רמת הגולן ללבנון. מאז כניסתי לתפקיד ברבעון הראשון של 2023 הכפלנו את קצב התקיפות בסוריה. אנחנו פוגעים באופן שיטתי ביכולות מודיעין וצבאיות".

עוד אמר גלנט: "במערכת הביטחון מעריכים כי 'תם עידן העימותים המוגבלים' רק לחזית אחת בלבנון או בעזה מול החיזבאללה בנפרד או מול החמאס בנפרד וכי אנו מצויים בפתח עידן ביטחוני חדש בו תיתכן התלכדות של הזירות בהן כל הזירות בצפון ובדרום עלולות להתלקח ביחד בעת ובעונה אחת. מאחורי התופעה שבמערכת הביטחון מכנים 'התלכדות זירות' עומדת איראן שהיא הכוח המניע מאחורי התלכדות הזירות. על פי ההערכות בישראל איראן מעבירה מדי שנה כ-700 מיליון דולר לחיזבאללה בלבנון, כ-100 מיליון דולר לחמאס בעזה, מאות מיליוני דולרים למיליציות שיעיות פרו איראניות בסוריה, וכן מאות מיליוני דולרים למורדים החות'ים בתימן. כל זה מדי שנה".

הערכת מצב עם שר הביטחון
שר הביטחון גלנט והרמטכ''ל בהערכת מצב

על פי הערכת מערכת הביטחון איראן קרובה יותר מאי פעם ליכולת גרעינית צבאית, ומול איום זה צריך לפעול באחת משתי הדרכים: פעולה צבאית, כלומר תקיפה, או איום אמין בתקיפה צבאית. איראן חשה בביטחון עצמי הולך וגובר נוכח מה שהיא מפרשת כמורתעות של המערב. איראן מעסיקה את ישראל דרך השליחים שלה, חיזבאללה וחמאס, בעוד היא מתעצמת כלכלית וצבאית.

באשר לגל הטרור בשטחים אמר שר הביטחון גלנט לכתבים הצבאיים: "היחלשות הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון הפלסטינים מעמידה אותנו בפני החלטות ביטחוניות משמעותיות. במקומות בהם הרשות לא פועלת, זה מחייב אותנו לפעולות ממושכות יותר ועצימות יותר".