צה"ל תקף בדרום לבנון; חיזבאללה: "הפרה של הפסקת האש"
בזמן שיחות המו"מ בוושינגטון: זמן קצר לאחר ששגריר איראן באו"ם אמר כי תקיפות ישראל בלבנון מהוות "קו אדום" עבור טהרן, צה"ל אישר: "תקפנו חוליית מחבלים בדרום המדינה". איראן בתגובה לדיווחים: "כל הפרה של מזכר ההבנות תאתגר את הליך השלום"

לאחר שבלבנון דיווחו על הרוג ושני פצועים בתקיפה בדרום המדינה, צה"ל אישר היום (שלישי) כי תקף חוליית מחבלים חמושים שזוהו בסמוך לכוחות, וכעבור זמן קצר הותקפו מחבלים חמושים נוספים שהתקרבו לכוחות. בחיזבאללה מיהרו להגיב לתקיפות והצהירו כי מדובר בהפרה של הפסקת האש.
זמן קצר לפני כן, כשבלבנון דווח על הרוגים ופצועים בתקיפות, שגריר איראן למטה האו"ם בז'נבה עלי בחרייני הצהיר: "המשך התקיפות בלבנון מהוות קו אדום, כולל הדרום". עוד אמר כי "אם ישראל תפר את מזכר ההבנות בכל פורמט, כולל תקיפות נגד חיזבאללה - איראן תגיב".
במקביל, היום החל סבב השיחות החמישי במסגרת המשא ומתן בין ירושלים לביירות בתיווך האמריקני בוושינגטון. בתוך כך, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי צה"ל יישאר בלבנון, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגיב הלילה כשהשיב לשאלות עיתונאים, ואמר: "זה ייפתר, אני פותר בעיות מהר, כולל עם ביבי".

העיתון הלבנוני "נידאא-אל-ווטן" דיווח כי המשלחות הצבאיות והמדיניות יעסקו בשתי נקודות בסיסיות עליהן לבנון מתעקשת - ביסוס הפסקת האש והנסיגה הישראלית. בתוך כך, נשיא לבנון, ג'וזף עאון אמר כי "לבנון דבקה בריבונותה ובזכותה הבלעדית לנהל את ענייניה. כל סיוע חיצוני הוא מבורך, כל עוד אינו הופך להתערבות בעניינים הפנימיים". עוד אמר נשיא לבנון: "אנחנו מנהלים את המו"מ עבור עצמנו, ולא נקבל שאף גורם אחר יעשה זאת במקומנו".
בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון דווח כי סגן נשיא ארה"ב ג'יי.די. ואנס התייחס במהלך שיחת וידאו עם נשיא לבנון למנגנון התיאום החדש בלבנון, שלא כולל את ישראל, "הוקם מנגנון לפיקוח על הפסקת האש בלבנון ומנגנון לפירוק חיזבאללה מנשקו - ואיראן נדרשת לרסן אותו".

אתמול נחשף לראשונה בחדשות 13 כי בניגוד לדברי נתניהו, שאמר כי "ללוחמים שלנו בדרום לבנון יש חופש פעולה מלא", כי טראמפ בולם את ישראל לא רק בלבנון, אלא בכל הזירות - וההגבלות האמריקניות על צה"ל ועל ממשלת ישראל הולכות ומתעצמות ובזירות שונות.
הדרג המדיני העביר לצה"ל הנחיות רשמיות על המותר והאסור בלבנון, ולפיהן כי יש חופש פעולה בתוך הקו הצהוב ולמטרת סיכול איומים מיידיים, אך חל איסור לפעול באזורים מרוחקים יותר בביירות ובצור. בכיר ישראל אמר לחדשות 13 כי "המסר שקיבלנו בשבועות האחרונים מהאמריקנים ברור - היה לכם אשראי לפעול בלי הגבלה - והוא נגמר".


