המתווכות הודיעו: יוקם "תא למניעת סכסוכים" בלבנון - ללא ישראל

עם סיום סבב השיחות הראשון בין ארצות הברית לאיראן, קטר ופקסטן הודיעו על "התקדמות מעודדת" ועל הקמת "תא למניעת סכסוכים בלבנון" ללא נציגות ישראלית: "השיחות התנהלו באווירה חיובית, התקדמות מעודדת"

זמן צפייה: 02:48

למרות הדיווחים אמש על עזיבת המשלחת האיראנית בעקבות דברי טראמפ, בסיום סבב השיחות הראשון בין ארצות הברית לאיראן שהתקיים הלילה (שני) קטר ופקיסטן הודיעו על "התקדמות מעודדת" ועל הקמת "תא למניעת סכסוכים בלבנון", ללא נציגות ישראלית.

בהודעה המשותפת נמסר כי "השיחות התנהלו באווירה חיובית ובונה" והוסיפו כי מטרת המנגנון בלבנון היא להבטיח את המחויבות להפסקת הפעולות הצבאיות בשטח המדינה, זאת בהתאם לסעיפי מזכר ההבנות.

עוד נכתב בהודעה המשותפת: "ההתקדמות כוללת בין היתר הקמת מנגנון להמשך השיחות הטכניות. על בסיס מזכר ההבנות, הצדדים הסכימו על הקמת "וועדה עליונה" שתהיה אחראית על הפיקוח המדיני של תהליך התיווך. הנציגים הבכירים ידווחו באופן קבוע לוועדה, ויובילו קבוצות עבודה ממוקדות בנושאי גרעין וסנקציות, כמו גם קבוצת עבודה למעקב ויישוב סכסוכים, במטרה להבטיח את היישום היעיל של מזכר ההבנות ולטפל בנושאים נוספים".

ראש ממשלת קטר מוחמד אאל ת'אני בפסגה בשווייץ
ראש ממשלת קטר מוחמד אאל ת'אני בפסגה בשווייץ | צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר מכן כתב שר החוץ האיראני בציוץ ברשת החברתית X כי "התיווך הבלתי נלאה של פקיסטן וקטר הוביל להתקדמות גדולה לקראת סיום המלחמה בלבנון", והוסיף: "כמו כן, הושעו הסנקציות על ייצוא נפט ופטרוכימיה, הוסר המצור הימי, שוחררו חלק מהנכסים המוקפאים, ותוכנית הענק לשיקום ופיתוח כלכלי של איראן יצאה לפועל. המבחן האמיתי הראשון: היחידה למניעת סכסוכים בלבנון".

שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י
שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י | צילום: רויטרס

לאחר סוף שבוע מתוח בחזית האיראנית, שבמהלכו בוטל סבב שיחות והתקבלו איומים בשיגור טילים לישראל מאיראן, אמש דווח כי השיחות הסתיימו והמשלחת האיראנית, אותה מובילים יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ'י, עזבה את המתחם בעקבות דברי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. זמן קצר לאחר מכן אמר גורם איראני לרויטרס כי "השיחות הושהו, לא הסתיימו".

טראמפ אמר לכתב פוקס ניוז כי "יכול להיות שנצטרך להשתלט על מצר הורמוז, אם צריך אפוצץ אותם עד הסוף". על לבנון אמר: "אני קרוב לתת לסוריה לטפל בחיזבאללה; ישראל לא מצליחה לעשות זאת בלי להפיל בניינים". בציוץ ברשת החברתית שלו TRUTH כתב טראמפ: "איראן חייבת לעצור את חיזבאללה מלעשות בעיות. אם לא - נכה באיראן חזק מאוד שוב".

כשעה לאחר תחילת השיחות, בסוכנות תסנים האירנית דווח כי המשלחת עזבה את מקום השיחות במחאה על איומי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. באל ערביה הוסיפו כי המשלחת האיראנית מקיימת התייעצויות, ועדיין לא ברור אם היא תשוב למשא ומתן.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בטהרן דווח בצהריים כי החלה הפגישה המשולשת בין ארה"ב, איראן וקטר על הפסקת אש בלבנון - ושר החוץ של פקיסטן אסחאק דאר, אמר בריאיון לאל-ערביה כי איראן הסכימה לדלל את האורניום המועשר. עם פתיחת השיחות אמר ואנס כי הנשיא דונלד טראמפ ביקש "לפתוח דף חדש" עם איראן, וציין כי יש התקדמות בנוגע להפסקת האש בלבנון.