דיווח: "ישראל השתמשה בפצצות זרחן בלבנון"; ארה"ב: "מודאגים"

ב"וושינגטון פוסט" דווח כי ישראל השתמשה בפצצות זרחן לבן מתוצרת ארה"ב, במסגרת תקיפה בדרום לבנון באוקטובר, שגרמה לפציעתם של תשעה אזרחים. שברי הפגזים, האסורים לשימוש בקרבת אוכלוסייה אזרחית, נמצאו בכפר א-דהירה הסמוך לגבול עם ישראל. על-פי ארגון זכויות אדם שצוטט בתחקיר, הדבר "מהווה עילה לחקור את ישראל בגין פשע מלחמה". הבית הלבן הביע דאגה

חרבות ברזל תקיפות כוחות צה"ל בלבנון
תקיפות כוחות צה"ל בלבנון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

ישראל השתמשה בפצצות זרחן לבן שיוצרו על-ידי ארצות הברית בתקיפה בדרום לבנון בחודש אוקטובר, כך פורסם היום (שני) ב"וושינגטון פוסט". על פי הדיווח, שברי הפצצות אותרו בכפר הלבנוני א-דהירה, הסמוך לגבול עם ישראל. עוד דווח כי לפחות תשעה אזרחים נפצעו כתוצאה מהתקיפה, ועל פי ארגון זכויות אדם שצוטט בתחקיר - השימוש בנשק "מהווה עילה לחקור את ישראל בגין פשע מלחמה". בהתייחסות לדיווחים, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי ארצות הברית "מודאגת מהדיווחים על כך שישראל עשתה שימוש בפצצות זרחן לבן".

עוד נכתב ב"פוסט" כי הטלת פצצת הזרחן בשדה הקרב מותרת על פי הדין הבינלאומי. כתוצאה מההטלה מתלקחת שריפה, והעשן המיתמר מאזור הנפילה נועד לטשטש תנועת חיילים בשטח ולסמן מטרות. עם זאת, השימוש בפצצות בקרבת אזרחים עלול להיחשב לא-חוקי במקרים מסוימים, היות שתכולתן נדבקת לעור, גורמת לכוויות קטלניות ולנזק בדרכי הנשימה.

חרבות ברזל תקיפה ישראלית באזור הכפר דהיירה בלבנון
תקיפה ישראלית באזור הכפר א-דהירה בלבנון | צילום: רויטרס

על פי התחקיר ב"פוסט", על שברי הפצצות נמצאו כתובות שתואמות את המינוח שבו משתמש הצבא האמריקני כדי לסמן אמצעי לחימה שיוצרו בארה"ב, ועולה מהן כי הן יוצרו לפני כ-30 שנים בלואיזינה ובארקנסו. תושבי א-דהירה מסרו לעיתון כי ההפגזה באמצעות פצצות הזרחן הלבן בכפר נמשכה שעות, באופן שלא אפשר להם להימלט מבתיהם.

ה"פוסט" ציטט התייחסות של דובר צה"ל לשימוש בפצצות זרחן לבן, לפיה "ישראל משתמשת בנשק זה ליצירת מיסוך, ולא כדי לגרום לשריפות. השימוש בפצצות תואם את דרישות הדין הבינלאומי ואף עולה עליהן".