הדלפת "ההודאה" הישראלית בחיסול באיראן: "פוגע באמון מול ארה"ב"

הדיווח ב"ניו יורק טיימס", שלפיו ישראל לקחה אחריות על חיסול בכיר משמרות המהפכה בטהרן בתחילת השבוע, העלה את השאלה מהי חומרת הפגיעה בשל ההדלפה. "אסור לעבור על זה בשתיקה", מבהיר אלוף במיל' עמוס גלעד. ראש אמ"ן לשעבר ידלין: "כל עוד לא נלקחה אחריות רשמית, זה מאפשר לאיראן לא להסלים את המערכה"

זמן צפייה: 05:33

דריכות בישראל לאחר הדיווח אמש (רביעי) בעיתון המוביל "ניו יורק טיימס", שדיווח כי ישראל עדכנה את הממשל בארה"ב שהיא זו שעומדת מאחורי חיסולו של סיאד חודאיי, בכיר כוח קודס במשמרות המהפכה, שנורה למוות בידי מתנקשים בתחילת השבוע בטהרן, בירת איראן.

עמוס גלעד
אלוף במילואים עמוס גלעד | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

אלוף במילואים עמוס גלעד, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, הביע תרעומת מההדלפה. "זה דבר חמור ביחסים בין ישראל לארה"ב ואסור לעבור עליו בשתיקה", אומר האלוף במיל' גלעד לאתר חדשות 13. "מניסיוני זה לא פעם ראשונה ולא האחרונה שיהיו הדלפות כאלה.

גלעד מסביר מדוע הודלף מידע כזה. "יש מגוון רחב של אינטרסים, כמו הרצון של האמריקנים להוציא את משמרות המהפכה מארגוני הטרור כדי להגיע להסכמים עם איראן, אבל זה בעיקר מפר את כללי הפרות המידע, סך הכול ישראל וארה"ב מחליפים אינפורמציות סודיות כך שזה בהחלט חמור", לדבריו.

יוסי קופרווסר
תא''ל במיל' יוסי קופרווסר | צילום: משה שי, פלאש 90

גם תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, שכיהן בעבר כמנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים וכראש חטיבת המחקר באמ"ן מדבר על פגיעה באמון בין ישראל לארה"ב. "זה לא שהאיראנים חושבים שמדינה אחרת אחראית לחיסול הזה. ההדלפה הזאת פוגעת בחשאיות", מסביר קופרווסר ומוסיף: "עם זאת, האיראנים לא צריכים את ארה"ב כדי להאשים את ישראל. כלומר כך או כך הם יאשימו את ישראל. האמריקנים, בכל מיני פעולות שהיו באיראן, טרחו לומר 'זה לא אנחנו'. כלומר לא התעלמו אלא דאגו להבהיר זאת. כך שזה לא מפתיע אותי כל כך".

אלוף במילואים עמוס ידלין
אלוף במילואים עמוס ידלין | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

האם הדלפה שכזו על קבלת אחריות ישראלית לחיסול בכיר איראני תוביל את משטר האייתולות בטהרן להגיב בפעולת נקם? "בוודאי שאיראן מסוגלת לתקוף את ישראל", אומר ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במילואים עמוס ידלין. "חשוב להבין שבין איראן וישראל מתנהלת כבר שנים מערכה בעצימות נמוכה. הם משגרים מזל"טים, תומכים בפעולות טרור של חמאס וג'יהאד איסלאמי, מחמשים את חיזבאללה ומבצעים פעולות טרור בחו"ל נגד ישראלים ויהודים".

עם זאת, ידלין מסייג: "אף אחד מהצדדים לא רוצה להגיע למלחמה בהיקף מלא. כשאיראן רוצה להוציא מבצע תגובה כנקמה או לסגור חשבון, הם צריכים לשים לב שהם לא חוצים סף שיסלים למלחמה. ישראל לא לקחה אחריות רשמית על החיסול, דבר המאפשר לאיראנים שלא להסלים את המערכה מול ישראל".

זירת החיסול באיראן
זירת החיסול באיראן

עמוס גלעד גם מאמין שהאיום האיראני היה ונשאר ברמה גבוהה מאוד. "האיראנים עושים מאמץ כבד מאוד לחטוף ולרצוח ישראלים. אין לזה ערך ממשי להתייחסות מצידם לידיעה בניו יורק טיימס. כלומר, המוטיבציה שלהם גם ככה בדרגה מאה. האיום הוא איום גבוה כבר מזמן", מסכם גלעד.