חמאס פרסם סרטון של אדם שהוצג כאברה מנגיסטו: "איפה המדינה?"

חמאס הפיץ תיעוד שאמינותו נבדקת ובו נראה אדם המוצג כשבוי הישראלי כשהוא אומר: "אני האסיר אברה מנגיסטו. עד מתי אהיה פה בשבי אחרי שנים ארוכות וכואבות?". משפחתו: "הוכחה שהוא חי. יותר דחוף שנקבל אותו בחזרה מאשר שנראה אותו בסרטון". אחיו יאלו לחדשות 13: "מאז ומתמיד ידעתי שהוא חי"

זמן צפייה: 11:51

גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס, פרסמו היום (שני) תיעוד של השבוי הישראלי אברה מנגיסטו. בסרטון - שאמינותו עדיין נבדקת, ולא ברור מתי צולם -  נראה אדם המוצג כאברה מנגיסטו, כשהוא אומר: "אני האסיר אברה מנגיסטו. עד מתי אהיה פה, אני וחבריי, בשבי אחרי שנים ארוכות וכואבות? איפה מדינת ועם ישראל שידאגו לגורלנו?". גורם ביטחוני מסר: "מדובר בתעלול תקשורתי של חמאס. מהימנות הסרטון נבדקת".

בנוסף, לאחר דבריו של מנגיסטו, מוצגת תמונה של הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי וציטוט שלפיו הוא מצטער שלא הצליחו לפתור בתקופתו את החזרת החיילים הנעדרים. לאחר מכן, מוצגת תמונה מטקס החילופים בין כוכבי לבין הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי, ובה טענה כי "קודמך השאיר לך שקרים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-daily-news-with-almog-boker-clips-part-1601231640' autoplay='0' credit='' desc='יאלו מנגיסטו מגיב לסרטון של אברה' poster='' kid='1_3kldkplb' duration='']

יאלו מנגיסטו, אחיו של אברה, אמר לחדשות 13 כי הוא אינו בטוח שהאדם בסרטון הוא באמת אברה: "הלב אומר שזה הוא אבל, הראש עדיין לא יודע. במבט ראשון זה דומה לו ואני מכיר אותו, גם האחים שלי אמרו שכן או לא. הוא השתנה בשמונה שנים".

עוד אמר האח: "ברגע ששלחו את הסירטון אני נבהלתי וגם התרגשתי. מצד אחד זה הוא ומצד שני לא הוא. מאז ומתמיד ידעתי שהוא חי ושהוא יחזור חי".על תזמון פרסום הסרטון אמר: "אני יודע שזה משחק, נתנו (החמאס) תזמון נכון אבל זה לא העניין. אני מסתכל על התוצאה הסופית. שהבנים ישובו הביתה מהר. עם הישאם (א-סייד) שישוב הביתה במהרה". כשנשאל האם ירצה להעביר משהו לצד החמאס, אמר: "אסור לפגוע בחולי נפש, אסור לפגוע בו, הוא לא בא להזיק להם".

עוד נמסר ממשפחתו של מנגיסטו: "יותר דחוף שנקבל בחזרה אותו מאשר שנראה אותו בסרטון. זו עוד הוכחה שהוא חי. המדינה צריך לפעול במהרה כדי להחזיר אותו הביתה. הוא נראה בריא ומטופל. אין שום סיבה שהוא ישאר בכלא עוד יום אחד נוסף. מעבר לזה, מרגש מאוד לראות אותו. זאת הפעם הראשונה שאנחנו רואים אותו".

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "מדינת ישראל משקיעה את כל משאביה ומאמציה להשיב את בניה השבויים והנעדרים הביתה, למדינת ישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301161802' autoplay='0' credit='' desc='אמו של אברה מנגיסטו צופה בתיעוד' poster='' kid='1_1acy5acp' duration='']

בעניין הסרטון, שרי הממשלה הונחו לומר כי "חמאס מחזיק בשבי במשך מספר שנים שני אזרחים פגועי נפש, בניגוד לחוק ולדין הבינלאומי. מדובר במקרה הומניטארי, וישראל רואה בחמאס את האחראי הישיר למצבם".  "הסרטון הוא תעלול תקשורתי ציני ובזוי, סביב מקרה הומניטארי של אזרח ישראלי פגוע נפש".

עוד הודרכו לומר כי "חמאס מעכב כל סיכוי לעסקה", וכי "אנו קוראים להקהילה הבינלאומית לגנות את חמאס על התנהגותו הלא אנושית, ולדרוש ממנו לשחרר לאלתר את האזרחים ואת הגופות שהוא מחזיק". "מדינת ישראל תמשיך לעשות את כל המאמצים על מנת להשיב את השבויים והנעדרים, חיילי צה"ל ואזרחי ישראל, הנמצאים בשבי החמאס". עוד מצויין כי טרם ניתן לקבוע את מידת המהימנות של הסרטון.

אמו של אברה מנגיסטו
אמו של אברה מנגיסטו | צילום: פלאש 90

נזכיר כי לפני כשבועיים מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פירסם דו"ח ביקורת בנושא התקשרות משרד ראש הממשלה עם המתאם לטיפול בשבויים והנעדרים ירון בלום, בו נמצאו כשלים וליקויים בהתנהלות בין שני הגורמים. עוד נכתב כי: "מדינת ישראל צריכה לפעול לשחרור הלוחמים והאזרחים הנמצאים בידי האויב". הדו"ח כלל ליקויים שדורשים תיקון מיידי ועל הממשלה להסדיר את פעילותו של מתאם השבויים והנעדרים.

אברה מנגיסטו נעדר החל מ-7 בספטמבר 2014, והוא נמצא בשבי 3,053 ימים. באותו הבוקר בו חצה מנגיסטו את גדר המערכת הוא ירד מביתו שבאשקלון עם תיק על גבו ולאחר הליכה בת עשרה ק"מ חצה את הגדר כאמור ונכנס לתוך רצועת עזה