אוחז בתיק, עם משפחתו: נחשף התיעוד של סינוואר במנהרה

אחרי חשיפת חדשות 13 שלפיה ‏בידי צה"ל תיעוד של מנהיג חמאס בעזה במנהרה אסטרטגית של חמאס בח'אן יונס - פרסם תא"ל דניאל הגרי את הסרטון: "קרוביו נעצרו, המצוד אחריו לא ייפסק עד שיילכד - חי או מת". הוא נמלט כשהבין שמיקומו נחשף. צפו

זמן צפייה: 03:13

פרסום ראשון: מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, תועד במנהרה בח'אן יונס ב-10 באוקטובר - שלושה ימים לאחר פרוץ המלחמה. הסרטון מצוי בידי צה"ל. לפי הפרטים, שפורסמו הערב (שלישי) בחדשות 13, סינוואר נראה בתיעוד כשהוא אוחז בתיק יחד עם אשתו וילדיו, כאשר אחיו איברהים סינוואר מוביל אותם בתוואי המנהרות. הערב, שעות אחרי הפרסום בחדשות 13, פרסם דובר צה"ל את התיעוד. תת-אלוף דניאל הגרי אמר: "המצוד אחריו לא ייפסק, עד שנלכוד אותו חי או מת - אנחנו נחושים לעשות כן".

הסרטון הגיע לידי צה"ל כשכוחותיו חקרו את המנהרה האסטרטגית, ומצאו בה מצלמת אבטחה - בה תועד סינוואר מתהלך עם משפחתו, כשלרגליו כפכפים, בנו מאיר להם את הדרך בעזרת הפנס בטלפונו הסלולרי, ואינם נראים פצועים. אחיו נדרש להדריכם ברחבי המנהרות כיוון שארגון הטרור הקפיד שלא למפות את המנהרות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402132111' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: סינוואר נמלט במנהרה' poster='' kid='1_p2wec5nw' duration='42']

סינוואר ומשפחתו עזבו את המקום לאחר שהבין שמיקומו נחשף - וכוחות צה"ל בעקבותיו. בתיעוד לא נצפו חטופים ישראלים יחד עם מנהיג חמאס ברצועה. כעת, צה"ל ושב"כ מנתחים לעומק את צילומי הוידאו של מנהיג חמאס בעזה על מנת להפיק ממנו מידע חדש.

בישראל מעריכים כי סינוואר נע במנהרה במהלך מנוסתו מאזור העיר עזה שבצפון הרצועה עד דרום עזה. כמו כן, ישנה הערכה כי מנהיג חמאס בעזה צעד כ-20 ק"מ במערך התת-קרקעי של חמאס, כשבמעבריו בין מנהרות - יצא לפני הקרקע כדי להיכנס לפיר הבא.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1302242120' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל' poster='' kid='1_1bodwwt1' duration='528']

דובר צה"ל עדכן בהצהרתו כי בתחילת החודש נעצרו קרובי משפחה רבים של בכירי חמאס, ביניהם קרובי משפחתו של סינוואר, בגין חשד למעורבות בפעילות טרור, והועברו לחקירת שב"כ. כמו כן, נעצרו גם אביו של מח"ט ח'אן יונס ובנו של חוסני חמדאן.

במקביל, הגרי עדכן כי כוחות צה"ל מצאו מנהרה שנועדה לשהייה ממושכת וניהול הקרבות ממנה. במנהרה זו שהו בכירי חמאס רבים, ביניהם סינוואר, ובה נמצאו עשרות אלפי ש"ח. עוד הוסיף: "אנחנו קרובים לפירוק המסגרת הצבאית של חמאס בח'אן יונס, המודיעין שהשגנו מסרטונים אלו חושף בפנינו קצוות חוט וממצאים נוספים - שיאפשרו לנו להגיע לבכירי חמאס ולחטופים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402132113' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד מתוך מנהרה בה הסתתרו יחיא סינוואר ובכירים נוספים בחמאס' poster='' kid='1_3fdfup7w' duration='87']

מוקדם יותר השבוע העריכו גורמים מדיניים כי סינוואר "מנותק קשר" מנהגהת חמאס, ולא היה מעורב בניסוח תשובת חמאס בנוגע למתווה לעסקת חטופים. לפי ההערכות, בארגון הטרור קיבלו בשבועות האחרונים החלטות מבלי שסינוואר מעודכן בהן, ותשובות מטעמו בנוגע לעסקה אפשרית עם ישראלית לא מגיעות למתווכת הקטרית.

לפני כחודש וחצי בכירים בישראל טענו כי לוחמי צה"ל הגיעו למקומות בהם שהו מנהיג חמאס ברצועה וחברים נוספים בהנהגת ארגון הטרור, ביניהם מפקד הזרוע הצבאית מוחמד דף - זמן קצר אחרי שהם נמלטו.