תאי כליאה, מזרנים וציורי ילדים: תיעוד ממנהרה שבה הוחזקו חטופים

דובר צה"ל חשף תמונות ממנהרה בח'אן יונס, שבה הוחזקו חטופים. "אותרו ממצאים שמעידים על שהייה של חטופים, בהם גם ציורים שציירה הילדה אמיליה אלוני בת ה-5", אמר תא"ל הגרי. "איתרנו חמישה תאי כליאה צרים ומסורגים שבכל אחד מהם שירותים ומזרן"

זמן צפייה: 04:05

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי חשף הערב (שבת) תמונות מתוך מנהרה בח'אן יונס, שאותרה על-ידי לוחמים, שבה הוחזקו חטופים בזמנים שונים. הוא אמר: "הלוחמים איתרו את פתח המנהרה על בסיס מודיעין מדויק בביתו של מחבל חמאס. הם נכנסו למנהרה, נתקלו במחבלים וניהלו קרב שבסופו חוסלו המחבלים. המנהרה רושתה במטענים ובדלתות הדף שנועדו להגן על המחבלים ולמנוע התקדמות של חטופים. שכשהגענו לתוך המנהרה הזו, לא היו בה חטופים אך הם שהו בה בעבר. לאחר כקילומטר הליכה במנהרה בעומק של כ-20 מטרים מתחת לאדמה, הלוחמים מצאו חלל מרכזי - שעל-פי עדויות של חטופים שחזרו - הבנו ששם הם שהו רוב הזמן".

לכל העדכונים מהיום ה-106 למלחמה

חרבות ברזל עזה מנהרה בח'אן יונס בה הוחזקו חטופים
מנהרה בח'אן יונס בה הוחזקו חטופים | צילום: דובר צה"ל

לדברי תא"ל הגרי, "מצאנו ממצאים שמעידים על שהייה של חטופים, בהם גם ציורים שציירה הילדה אמיליה אלוני בת ה-5, יחד עם חטופים נוספים. בהמשך המנהרה איתרנו חמישה תאי כליאה צרים ומסורגים שבכל אחד מהם שירותים ומזרן". דובר צה"ל הוסיף כי "לפי העדויות שבידינו, במנהרה הזו הוחזקו כ-20 חטופים בזמנים שונים, בתנאים קשים, ללא אור יום, באוויר צפוף, מעט חמצן ולחות נוראית שמקשה על הנשימה. חלקם שוחררו לפני כ-50 ימים, וחלקם עדיין מוחזק בעזה - וייתכן שבתנאים יותר קשים".

כמו כן, הוסיף דובר צה"ל: "לפני שהשמדנו את המנהרה, תיעדנו את המקום והכנסנו לשם עיתונאים מכלי התקשורת הבינלאומיים כדי להראות לעולם עדות שאסור לשכוח. חמאס ביצע וממשיך לבצע פשעים נגד האנושות, ממשיך להחזיק בחפים מפשע - ילדים, נשים וגברים, חלקם חולים, חלקם אנשים מבוגרים מאוד, המוחזקים בתנאים קשים ולא אנושיים", והדגיש: "החזרתם של החטופים היא מאמץ עליון ואנו פועלים בכל הדרכים על מנת להחזיר אותם הביתה. הפעילות המבצעית שלנו משלבת טכנולוגיה, יחידות מיוחדות, אמצעים מיוחדים, ומודיעין - שאנחנו מחפשים כל הזמן ומטייבים אותו".

חרבות ברזל עזה חטופים ציורים שנמצאו במנהרה בח'אן יונס בה הוחזקו חטופים
ציורים שנמצאו במנהרה בח'אן יונס בה הוחזקו חטופים | צילום: דובר צה"ל

"יש מטרות למלחמה שנקבעו על-ידי הקבינט, מטרות צודקות ומורכבות. לעיתים יש מורכבויות בין שתי המטרות. התפקיד של צה"ל הוא לפתור את המורכבויות האלה, להמשיך ולפרק את חמאס ולייצר את התנאים הטובים ביותר להשבת החטופים", הוסיף תא"ל הגרי, בהמשך לדברי הבכירים בצה"ל שצוטטו ב"ניו יורק טיימס" מוקדם יותר היום, שאמרו כי חיסול החמאס עשוי להוביל לסכנה לחיי החטופים משום ש"כדי למוטט את חמאס, הצבא יצטרך לחתור למגע רב יותר" וכי להערכתם, "סבירות גבוהה לכך שבעקבות כך החטופים ייהרגו".