מאות אנשי רפואה במילואים הודיעו: "לא נתייצב לשירות"

כ-300 אנשי מילואים בחיל הרפואה, בהם רופאים, הודיעו על הפסקת התייצבותם לשירות בשל המשך חקיקת חוקי המהפכה המשפטית. אחד מהם אמר כי הצעד מגיע "לנוכח מעשיה והחלטותיה הבלתי-סבירות בעליל של הממשלה הנוכחית, המדרדרות את המדינה לקראת הפיכה משטרית דיקטטורית המובילה למלחמת אחים"

זמן צפייה: 01:11

בעוד שהקואליציה דוהרת לחקיקת חוקי המהפכה המשפטית, ועל רקע הטלטלה בחיל האוויר עם הודעתם של יותר מ-100 טייסים על הפסקת התנדבותם - הודיעו אחר הצהריים (רביעי) כ-300 אנשי מילואים בחיל הרפואה, בהם רופאים, על הפסקת התייצבותם לשירות. אחד מהם טען: "אני מודיע בצער על הפסקה מיידית של התנדבותי למילואים. אני משרת את מדינת ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרת התיכון. כעת, משאני רואה גורמים מסוימים הבאים לשנות את אופי המדינה עד לכדי הרס הדמוקרטיה ושלטון החוק, אינני מוכן להיות שליח גורמים אלו ולא כלי בידם. כמו כן, הדבר מעמיד אותי בסיכון משפטי".

רופא אחר אמר: "אחרי שנים ארוכות של שירות מילואים פעיל ובהתנדבות ביחידה 669 ובהמשך בהתנדבות ביחידה לטיפול נמרץ של בית חולים שדה של צה"ל במסגרת פיקוד העורף, כולל ברעש האדמה בנפאל, אני נאלץ בצער רב להודיע על הפסקת התנדבותי לאלתר לנוכח מעשיה והחלטותיה הבלתי-סבירות בעליל של הממשלה הנוכחית, המדרדרות את המדינה לקראת הפיכה משטרית דיקטטורית המובילה למלחמת אחים".

מחאת רופאים (ארכיון)
מחאת רופאים (ארכיון) | צילום: רויטרס

הוא הוסיף: "הממשלה מפנה את גבה, ביהירות ובדורסנות, לערכי היסוד שנקבצו במגילת העצמאות, עליהם הסכימו וחתמו כלל נציגי העם; היא המתנערת מאחריות ואשר אינה נמצאת כלל וכלל בעמדה של הקשבה נדיבה ומכבדת ואינה רואה בחמלה את האחר, צרכיו, מצוקותיו, שאיפותיו וחלומותיו. הרופאים והרופאות מוצאים עצמם עם כאב לב ובמשבר אמון מול אותה הממשלה".

בצה"ל טוענים בתגובה למסיבת העיתונאים של 300 הרופאים הצבאיים שהודיעו כי לא יתייצבו למילואים, כי באופן רשמי הם מכירים 10 מכתבי אי התייצבות וכי מכתב שמאגד 300 טרם נמסר.

יואב גלנט, בנימין נתניהו ויריב לוין
יואב גלנט, בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נזכיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, נפגשו ביום ראשון האחרון לשיחת עדכון. כך נמסר ממשרד הביטחון. עוד נאמר כי "בין היתר, שר הביטחון והרמטכ"ל הציגו לראש הממשלה את תמונת המצב הביטחונית ואת כשירות צה"ל". הפגישה באה על רקע איומי הסרבנות ומחאת אנשי המילואים.

שלשום פורסם בחדשות 13 כי כ-100 טייסי מילואים בחיל האוויר הודיעו בימים האחרונים שלא יתייצבו לשירות מילואים. להחלטה של הטייסים יש השלכות רחבות והיא עלולה לפגוע בכשירות המבצעית של הצבא כולו. מדובר באנשי צוות אוויר המשרתים בטייסות מבצעיות, במטה וביחידות הבקרה האווירית.

הטייסים זומנו בעקבות ההחלטה לשיחות עם מפקדיהם, שלאחריהן יוחלט לגבי המשך שירותם. בצה"ל הביעו חשש מהתרחיש הזה ופרסמו כמה פעמים "תמונות מצב" על המחאה בקרב משרתי המילואים - עם דגש על אנשי צוות אוויר. ביום חמישי ייתכן שיגיע גל נוסף של טייסים שיודיעו על הפסקת התנדבות - בהתאם להתקדמות החקיקה.