בעקבות הפיגוע: לפיד קיים הערכת מצב ועדכן את נתניהו

ראש הממשלה הנוכחי כינס דיון מיוחד בקריה בתל אביב בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון בעקבות האירועים האחרונים בירושלים וכן אירועי הלילה בג'נין. לאחר מכן עדכן את ראש הממשלה המיועד, מתוך הכרה במצב הפוליטי והביטחוני המורכב

זמן צפייה: 16:31

ראש הממשלה יאיר לפיד כינס בצהריים (רביעי) דיון מיוחד בקריה בתל אביב בעקבות הפיגוע הקשה שאירע הבוקר בירושלים, שבו נרצח אדם ונפגעו כ-26 נוספים, וכן בעקבות אירועי הלילה בג'נין, שם נחטפה גופתו של אזרח ישראלי.

הדיון נערך בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ ובכירי מערכת הביטחון, ולאחר מכן עדכן לפיד את יו"ר הליכוד וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. האחרון הגיע לבית החולים שערי צדק - ואמר: "יש לנו מאבק עם טרור אכזרי. נמשיך להילחם בטרור שמרים ראשו ונחזיר את הביטחון במהרה".

בלשכתו של לפיד מבינים שהסיטואציה הפוליטית-ביטחונית מורכבת, כשאנחנו נמצאים ערב הקמת ממשלה חדשה. אם הממשלה נמצאת בפני אירוע שמצריך הערכה או חשיבה מחודשת, או תגובה ישראלית חריגה, יהיה קשה לנקוט צעדים כאלו במצב הנוכחי.

מלשכת נתניהו מסר כי "ראש הממשלה המיועד קיבל לפני זמן קצר עדכון ביטחוני מראש הממשלה היוצא יאיר לפיד בעקבות הפיגוע בירושלים. נתניהו חיזק המאמצים ללכידת המחבלים והודה על העדכון הביטחוני".

זירת הפיצוץ בתחנת האוטובוס בירושלים
זירת הפיצוץ בתחנת האוטובוס בירושלים | צילום: משטרת ישראל

כבר במהלך תקופת הבחירות המצב היה מורכב ובממשלה הודו בכך, והמצב מובן ביתר שאת אחרי הבחירות כשהתוצאות ברורות וכשממשלה חדשה צפויה לקום כל רגע. הבוקר נשמעו קולות מכיוון הממשלה הנוכחית, שתהווה את האופוזיציה העתידית, שאומרים: צריך להקים ממשלה עכשיו, אי אפשר להמשיך בסיטואציה הזו שבה אין לגיטימציה ציבורית לממשלה הנוכחית לנקוט בצעדים חריגים. בלשכתו של לפיד מבינים את זה היטב.

לפיד מתלבט האם יש צורך בכינוסו של הקבינט המדיני ביטחוני, כי כאמור לא יכולות להתקבל החלטות דרמטיות בקבינט שאין לו לגיטימציה מהציבור.

זירת הפיגוע בכניסה לירושלים
זירת הפיגוע בכניסה לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר הפיגוע פירסם ראש הממשלה המיועד נתניהו הודעה בחשבון הטוויטר שלו ובה כתב: "מתפלל לשלום הפצועים בפיגוע המשולב הבוקר בירושלים ומחזק את ידי כוחות הביטחון שפועלים בשטח".

השר לביטחון פנים עמר בר לב הגיע לזירת האירוע וקיבל עדכון מהמפכ"ל, ואמר: "בוקר מאוד קשה שני פיגועים סבירות גבוהה שיש ביניהם קשר. אני מקווה שנעלה על המפגע או מפגעים ועל ההתארגנות הזו, בהנחה שיש באמת קשר בין האירועים. ברור שיש פה משהו מורכב, זה לא השראה או מישהו שהחליט בבוקר לעשות פיגוע. אני מאמין שעם הזמן נגיע נאתר ונתפוס את המפגעים, חיים או מתים".

השר לביטחון פנים עמר בר לב בזירת הפיגוע בירושלים
השר לביטחון פנים עמר בר לב בזירת הפיגוע בירושלים

יו"ר עוצמה יהודית, שככל הנראה עתיד להתמנות לשר לביטחון פנים, איתמר בן גביר הגיע לזירת הפיגוע בכניסה לירושלים ונתן הצהרה לתקשורת, בה אמר: "אני אומר בצורה הכי פשוטה - צריך לנתק את השרשרת, צריך לגבות מחיר מהטרור. זה אומר לחזור לסיכולים הממוקדים, זה אומר להפסיק את ה"חאפלות" בבתי הסוהר שהמחבלים צוחקים עלינו. זה אומר שהבוקר בבתי הכלא הביטחוניים הכל צריך להיות סגור, אין יוצא ואין בא".

עוד הוסיף בן גביר: "זה אומר להפסיק את התשלומים של רשות שהיא תומכת טרור למי שרוצח יהודים. זה אומר לבדוק מאיפה המחבל או המחבלים האלה יצאו, להגיע לאותו כפר בין אם זה בתחומי מדינת ישראל ובין אם באיו"ש, להטיל עוצר, לעבור בית בית, לחפש נשקים, להחזיר את ההרתעה ואת המשילות".

גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הגיב הבוקר על הפיוגע וכתב: "בוקר קשה. מחזיר אותנו אחורה למראות שהמח זוכר אבל הלב רוצה לשכח. בשעה זו אני מבקש רק לשלוח רפואה שלמה לפצועים וחיזוק וחיבוק גדול לכוחות הביטחון שפועלים בשטח".

ח''כ איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בירושלים
ח''כ איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בירושלים

יו"ר יהדות התורה, הרב יצחק גולדקנופף כתב גם הוא: "ישראל מתעוררת לבוקר קשה מאוד שמזכיר לכולנו את המציאות בה אנו חיים. ראשית כל, אני מבקש מכל מי שיכול לשאת פרק תהילים לרפואת הפצועים. הבוקר הזה מזכיר לנו כי בתוכנו חיים חיות אדם צמאי דם המבקשים להורגנו. הממשלה החדשה תידרש לצעדים מיידיים להשבת ההרתעה והבטחון לתושבי ישראל. המצב שנוצר בשנה וחצי האחרונות הוא בלתי נסבל".

כמו כן, גם ח"כים מהליכוד הגיבו לפיגוע הרצחני והקשה, יו"ר סיעת הליכוד ח"כ יריב לוין כתב כי הוא "שולח תנחומים למשפחתו של הנרצח בפיגוע הקשה הבוקר בירושלים, ומאחל החלמה לפצועים. מחזק את כוחות הביטחון הפועלים בשטח".

זירת הפיגוע בכניסה לירושלים
זירת הפיגוע בכניסה לירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ח"כ מיקי זוהר הוסיף גם הוא: "אויבי ישראל מכים בנו שהם מזהים חולשה. עוד פיגוע רצחני. אזרחים נהרגים ונפצעים. עם ישראל מצפה מאיתנו לההחזיר את השקט לרחובות וכל הויכוחים על תיק כזה או אחר הם טעות שעוד נשלם עליה. חלאס, המדינה בוערת".