מחאה בנאום רה"מ בסיום קורס טיס; הרצוג: "זכות בסיסית"

בוגרי הקורס קיבלו את הכנפיים הנכספות בטקס חגיגי בבסיס חצרים, בו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל הרצי הלוי. הרצוג אמר: "המחאה היא זכות בסיסית, אך איומים בסרבנות שומטים את הקרקע תחת רגלינו"

זמן צפייה: 01:31

בוגרי קורס הטיס ה-186 של צה"ל קיבלו הערב (חמישי) את הכנפיים הנכספות בטקס שנערך בבסיס חיל האווירים בחצרים. הטקס החגיגי נערך במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי - והוא לא היה חף ממחאה.

במהלך הטקס התרחשה הפגנה של בני משפחה בבסיס חצרים, נגד המהפכה המשפטית, באופן הדומה למחאה אמש בבה"ד 1 של עמידה עם הגב לכיוון ראש הממשלה בזמן נאומו. המוחים לבשו חולצות עם הכיתוב "נאמנים למגילת העצמאות" ו"חובה להתנגד לדיקטטורה", המזוהה עם המחאה החברתית.

מחאת ההורים בטקס הכנפיים
מחאת ההורים בטקס הכנפיים

הנואם הראשון, נשיא המדינה יצחק הרצוג, אמר: "צבא ההגנה לישראל הוא המקום המובהק ביותר למפגש בין גווניה השונים של החברה הישראלית. הוא ייחודי ומלכד, ומקום שבו כולנו אחד וכולנו יחד. האתגרים של אחדות ישראל באים בעת הזו ממספר כיוונים וחלקם מחלחל לצה"ל".

הנשיא התייחס למחאה נגד המהפכה המשפטית ולנושא הסרבנות, ואמר: "זכות המחאה במגבלות הדין היא זכות בסיסית בלתי מעורערת בכל מדינה דמוקרטית וכמובן בישראל. היא עומדת לכל אזרח, ובוודאי למשרתי המילואים. אבל איומים בסרבנות ובאי-התנדבות, אין להם מקום כי הם שומטים את הקרקע תחת כולנו, ומחלישים את חוסננו הביטחוני, ולכידותנו כחברה".

עוד התייחס הנשיא לנושא תקיפת חיילים צה"ל: "שוחחתי השבוע עם מח"ט בנימין אלוף משנה אליאב אלבז, שהותקף באופן מחפיר, פיזית ומילולית, בשעה שניחם את אחת ממשפחות הנרצחים בפיגוע הנורא ליד עלי. אלבז הוא מפקד עתיר זכויות, שגילה אומץ גם בשעה שזינק לתוך בית בוער, פשוטו כמשמעו, וחילץ משפחה פלסטינית מתוך אש תופת, במעשה ראוי לשבח שכל כולו אחריות, כבוד אדם, ומוסר יהודי וישראלי – הוא הוכיח מה הוא פיקוד".

"בלתי מתקבל על הדעת לתקוף את חיילי צה"ל ומפקדיהם, בשל מילוי משימותיהם בהגנה על מדינת ישראל ואזרחיה. בלתי מתקבל על הדעת  שחיילי צה"ל ירגישו מאוימים על ידי אזרחים ישראלים. אנחנו הגב שלהם, ונמשיך להיות הגב שלהם".

Screenshot 2023 06 28 181345
רה''מ נתניהו בטקס סיום קורס קצינים | צילום: דובר צה''ל

ראש הממשלה אמר בנאומו: "ההצלחה שלנו לא מובטחת באופן אוטומטי. אנו נזהרים משאננות ומגלים קשב מלא לכל קשת האיומים. אויבנו אינם מבחינים בין מחנה אחד למחנה אחר, בין חילונים, דתיים או חרדים, וגם לא בין יהודים ללא יהודים. מבחינתם כולנו מטרה לפגיעה ויעד להשמדה. כולנו חייבים להתייצב יחד כדי להגן על המדינה שלנו. נשמור על הבית ונחזור הביתה בשלום, וביום פקודה נתייצב לדגל נחושים".

"אנו פועלים ללא הרף נגד הניסיונות של איראן וגרורותיה לפתוח נגדנו חזיתות של טרור, בסוריה, בלבנון, בעזה ובאיו"ש, ונגד נסיונותיה לפתח תאי טרור ויכולת של טרור גם במדינות השכנות שאינן בעימות איתנו", הוסיף נתניהו.

טקס סיום קורס טיס בבסיס חיל האוויר בחצרים
טקס סיום קורס טיס בבסיס חיל האוויר בחצרים | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90
טקס סיום קורס טיס בבסיס חיל האוויר בחצרים
טקס סיום קורס טיס בבסיס חיל האוויר בחצרים | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים: "איראן הגיעה למצב מתקדם בפיתוח תכנית הגרעין שלה. לא נשלים ולא נאפשר נשק גרעיני בידי איראן. כשר הביטחון של מדינת ישראל אני מבהיר לאויבנו ולידידנו: כאשר מדובר על קיומה של מדינת ישראל ועל שלמות. לנוכח איום גרעיני מתהווה, כל האפשרויות נמצאות על השולחן. נמשיך לחזק ונעמיק את שיתופי הפעולה הביטחוניים עם ידידנו אך את האחריות לגורלנו נשמר בידנו".

עוד הוסיף שר הביטחון: "לא נשלים עם ניסיונות ההתפשטות של האיראנים לגזרתנו. נפעל כנגדם, נכה אותם ונחזיר את איראן אל מקומה הטבעי- אלפי קילומטרים מזרחה ממדינת ישראל".

טקס סיום קורס טיס בבסיס חיל האוויר בחצרים
טקס סיום קורס טיס בבסיס חיל האוויר בחצרים | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

הרמטכ"ל הרצי הלוי נשא דברים גם הוא במהלך הטקס: "אתם מסיימים היום את הקורס הזה, הכשרה ארוכה ומורכבת. אתם ממריאים לשליחות לשלושים השנים הבאות, תטוסו במהלכן בסדיר ובמילואים, ואני יודע שתמיד תתייצבו כשתיקראו להגן על המדינה – על העיקרון הזה מושתת צה"ל"