תחקיר הפגיעה: הקשר עם הכטב"ם אבד, בחיזבאללה כיוונו לחדר האוכל

יום לאחר התקרית הקשה בעקבותיה נהרגו ארבעה חיילים ונפצעו 58 נוספים מפגיעת כטב"ם בבא"ח גולני סמוך לבנימינה, בצה"ל החלו לתחקר את האירוע ופרסמו מסקנות ראשוניות. עולה כי הקשר עם הכטב"ם אבד כשטס בשמי עכו, ובחיל האוויר שיערו כי התרסק. בחיזבאללה כיוונו את כלי הטיס באופן מדויק

זמן צפייה: 07:27

יום לאחר התקרית הקשה במהלכה נהרגו ארבעה חיילים ונפצעו 58 נוספים בעקבות פגיעת כטב"ם בבסיס של חטיבת גולני סמוך לבנימינה, בצה"ל מפרסמים היום (שני) חלק ממסקנות התחקיר הראשוני. מהממצאים עולה כי הסיבה המרכזית לפגיעה היא אובדן קשר עם הכטב"ם עוד כשהיה בשמי עכו, כחצי שעה לפני שפגע בחדר האוכל בבסיס.

לאחר איבוד הקשר עם הכטב"ם, בחיל האוויר האמינו שהתרסק בדרך, וכי לא הצליחו לאתר אותו. עוד עלתה השערה כי אולי מדובר בציפורים. במהלך האירוע, המשטרה דיווחה לחיל האוויר על כלי טיס חשוד שנצפה, אך סברו כי מדובר במסוק שהמריא באזור יקנעם.

עוד עולה כי הכטב"ם שפגע בבסיס שוגר יחד עם עוד שני כטב"מים. הראשון יורט בידי סטיל של חיל הים, והשני על-ידי כיפת ברזל. היה ניסיון התחלתי ליירט גם את הכטב"ם השלישי, אך הוא טס נמוך מאוד, מעט מעל כבישים. עוד נמסר מצה"ל כי חיזבאללה כיוונו את הכטב"מים באופן מדויק, כך שיגיעו לחדר האוכל בבסיס.

מפקד חיל האוויר תומר בר הנחה "להרחיב את השוליים" כשמדובר על ניסיונות פגיעה באתרים צבאיים אשר נמצאים בעדיפות חיזבאללה. ההעדפה ליותר אזעקות, גם אם יהיה מדובר על התרעות שווא, כדי לא לקחת סיכונים.

פינוי הפצועים לבית החולים אחרי פגיעת הכטב"ם בבסיס גולני
פינוי הפצועים לבית החולים אחרי פגיעת הכטב"ם בבסיס גולני | צילום: רויטרס
מסוק צבאי מנחית פצועים בביה"ח רמב"ם, הערב
מסוק צבאי מנחית פצועים בביה"ח רמב"ם, אמש | צילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לביקור בבסיס שנפגע, ואמר לחיילים: "אנחנו נמשיך להכות בחיזבאללה ללא רחם בכל חלקי לבנון - גם בביירות, הכל לפי שיקולים מבצעיים. הוכחנו זאת בתקופה האחרונה, ונמשיך להוכיח זאת גם בימים הקרובים".

מימין למעלה: סמל יואב אגמון וסמל עומרי תמרי. מימין למטה: סמל אמיתי אלון אמיתי וסמל יוסף הייב
מימין למעלה: סמל יואב אגמון וסמל עומרי תמרי. מימין למטה: סמל אמיתי אלון אמיתי וסמל יוסף הייב | צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל התיר הבוקר לפרסום את שמותיהם של ארבעת חיילי צה"ל שנהרגו באירוע: סמל עומרי תמרי ממזכרת בתיה, סמל יוסף הייב מטובא זנגריה, סמל יואב אגמון מבנימינה-גבעת עדה וסמל אמיתי אלון מרמות נפתלי - כולם בני 19. עוד 58 חיילים נפצעו, מתוכם 8 במצב קשה.

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הגיע אמש לבסיס, וקיים תחקיר ראשוני. בשיחה עם מפקדים ולוחמים הוא אמר: "אנחנו במלחמה, ותקיפה של בבסיס אימונים בעורף היא קשה והתוצאות כואבות. פעלתם היטב בטיפול ופינוי הפצועים והנפגעים. חבקו את המשפחות השכולות, לוו את הפצועים וחזקו את המפקדים והחיילים. אנחנו ממשיכים להילחם ולהתאמן לקראת הבאות. חטיבת גולני רשמה הישגים רבים במלחמה והתמודדה בנחישות עם מצבים קשים. לכו בדרך המורשת".

שר הביטחון יואב גלנט הגיע הבוקר לבסיס, ואמר כי "מדובר באירוע קשה עם תוצאות כואבות. עלינו לתחקרו, ללמוד את הפרטים ולהטמיע את הלקחים בצורה מהירה ומקצועית. מול איום הכטב"מים אנו מרכזים מאמץ לאומי ועוסקים בפיתוח פתרונות שיסייעו להתמודד עם האיום. חטיבת גולני הוכיחה כבר יותר מפעם אחת, גם במלחמה הנוכחית, שהמפקדים והלוחמים שלה יודעים לקום מהאירועים הקשים ביותר ולהמשיך להילחם, אני בטוח כי גם הפעם נראה זאת".