תחקיר ראשוני של הפיגוע: המחבל פתח באש פעמיים תוך 8 דקות

הרמטכ"ל כוכבי הגיע לזירה בה התרחש פיגוע הירי בקריית ארבע בו נרצח רונן חנניה, ומממצאי התחקיר שערך עם המפקדים בשטח עולה כי המחבל הגיע עם רכב ואחרי שרצח את רונן חנניה נמלט - וחזר רגלית לבצע ירי נוסף

זמן צפייה: 05:07

הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיע הבוקר (ראשון) לזירה בה התרחש אמש פיגוע הירי בקריית ארבע, וערך תחקיר ראשוני עם המפקדים בנקודת האירוע. מממצאי התחקיר הראשוני עולה כי המחבל הגיע לזירה לבד עם נשק M16 מקוצר וחיפש קורבנות יהודים אקראיים, ובמכולת שקרובה לחברון בה הוא ידע שקונים יהודים. הוא פתח באש ורצח את רונן חנניה, ופצע קל את בנו בן ה-19.

בשלב זה עזב המחבל את המקום וחזר לחברון, ואז הגיע לזירה החובש עופר אוחנה ואנשים נוספים על מנת לטפל בנפגעים. שמונה דקות אחרי הירי הראשון חזר המחבל לזירה ברגל, ואז פתח באש על כוחות החילוץ ועל פלסטינים שעמדו בזירה. מהמטח השני נפצע אוחנה באורח קשה, בנוסף לפלסטיני שנפגע מהירי. בשלב הזה הגיע הרבש"צ ברכבו ודרס את המחבל, ואז קצין צה"ל שהיה בחופשה ירה במחבל למוות.

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בקריית ארבע
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בקריית ארבע | צילום: דובר צה''ל

כוכבי שוחח עם הרבש"ץ אשר קפץ לאירוע וניטרל את המחבל, והביע בפניו את הערכתו על פועלו באירוע. בנוסף, הרמטכ"ל קיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תא"ל אבי בלוט, מפקד החטיבה המרחבית יהודה, אל"מ ישי רוזיליו, במסגרתה הוצגו לו הצעדים להמשך הגברת הפעילות הביטחונית, פריסת הכוחות במרחב אזור יהודה ושומרון וחסימת הצירים במרחב העיר חברון.

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בקריית ארבע
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בקריית ארבע | צילום: דובר צה''ל

רונן חנניה, תושב קריית ארבע בן 50, נפצע תחילה באורח אנוש מהירי ופונה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. הלוויתו תתקיים היום בשעה 16:00 בהר המנוחות בירושלים. בנו בן ה-19 של חנניה נפצע קל בפיגוע, ובנוסף נפצע באורח קשה החובש עופר אוחנה. צעיר נוסף בן 19 נפצע באורח קל.

בנו של הנרצח, דניאל, סיפר הבוקר לחדשות 13: "נכנסנו לחנות פלסטינית בחברון. אנחנו תמיד נכנסים לשם. יצאנו מהחנות והמחבל פתח באש. אבא שלי נפגע לידי, ואני נפגעתי ביד מרסיסים. בהתחלה חשבתי שזה זיקוקים, ואז הבנתי שיורים על האוטו. לא נכנסתי לראש שזה פיגוע עד שראיתי את המחבל על הרצפה. אחד העובדים שם עזר לי לחבוש את היד".

"ראיתי שאבא מחוסר הכרה, אבל האמנתי שכוחות ההצלה יצילו אותו", הוסיף הבן, "הבנתי שהוא פצוע קשה, ידעתי שהוא נפטר אבל לא רציתי לספר את זה לעצמי. הוא היה כמו חבר בשבילי, אני בן יחיד. השבוע היה אמור לחגוג 50. הייתי מחובר אליו מאוד, כמו חבר לנפש. לא נפרדנו לשנייה. הוא נרצח על קידוש השם".

רונן חנניה שנרצח בפיגוע בקריית ארבע
רונן חנניה שנרצח בפיגוע בקריית ארבע | צילום: באדיבות המשפחה

מירב חנניה, אלמנתו של רונן, סיפרה הבוקר לחדשות 13: "הייתי בבית, הבן שלי ובעלי בדיוק היו בהליכה, חזרו והלכו שניה למוכר הפלסטיני במכולת. אמא שלי התקשרה ואמרה שיש פיגוע. התקשרתי לבן שלי והוא אמר שהכל בסדר. אחרי כמה רגעים הוא חזר אליי ואמר לבוא מהר ושהוא באמבולנס. רצתי מהר ואחרי זה הוא אמר לי לרוץ לכיוונו. רצתי לאמבולנס, הוא ראה אותי ובא לקראתי".

"שאלתי את הילד שלי איפה אבא, איפה בעלי", הוסיפה מירב, "אמרו לי שאראה אותו כבר במיון. הגעתי לשם והתפללתי לבורא עולם שהכל יהיה בסדר עם בעלי. בהתחלה לא נתנו לי להיכנס למיון. רציתי לראות מה קורה עם הילד שלי ובעלי. הייתי בחוץ ואמרו לי להיכנס ולשבת בחדר. שאלתי מה קרה. אמרו לי לזהות את הגופה של בעלי, ראיתי את הפנים שלו, רואים את הירי. זיהיתי את הבגדים שלו. הייתי בהלם".

עוד אמרה האלמנה: "לא האמנתי שדבר כזה יקרה. קשה לי לקבל את זה. בעלי היה הכל בשבילי. בעלי והבן שלי היו תמיד ביחד. הייני בימים טובים, היינו בטוב וברע ביחד. לא היה לי קל בחיים, מה שמחזיק אותי זה ה' יתברך, תודה רבה לה' שהבן שלי נשאר בחיים. בעלי היה בנאדם טוב, אבא טוב ובעל טוב. היה איתי לאורך כל הדרך. היה הכל טוב. אבא פשוט טוב. תמיד היה עם עין טובה בנאדם עם טוב לב שאוהב לעזור ולתת".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210301143' autoplay='0' credit='' desc='פעילות כוחות צה"ל הלילה בזירת הפיגוע' poster='' kid='1_bheob026' duration='']

טוהר, בתו של עופר אוחנה שנפצע קשה בפיגוע, סיפרה היום: "אנחנו מחכים לעדכון מהרופאים לגבי המצב שלו. אנחנו רוצים להגיד תודה לכל עם ישראל על כל התפילות והחיזוקים ששולחים לנו. ומבקשים להמשיך ולהתפלל עליו לרפואת עופר בן טובה. תודה רבה לכולם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210301223' autoplay='0' credit='' desc='טוהר, בתו של עופר אוחנה שנפצע קשה: "מבקשים להמשיך ולהתפלל עליו"' poster='' kid='1_sf92jztb' duration='']

אוחנה הוא חובש ותיק בחברון ומתנדב בהצלה ללא גבולות יו"ש, שהגיע לזירה על מנת לסייע לפצועים ונורה בעצמו. הוא פונה לבית החולים שערי צדק בירושלים ועבר שני ניתוחים כשהוא מורדם ומונשם. היום נמסר מבית החולים כי הוא התעורר, מצבו יציב ולא נשקפת סכנה לחייו. שני הפצועים קל קיבלו טיפול רפואי בבית החולים הדסה עין כרם ושוחררו לביתם במהלך הלילה.

חברו של אוחנה, חובש רפואת חירום במד"א ישראל ליאור, סיפר: "הגעתי עם חובש נוסף לזירת האירוע סמוך לחסם אשמורת בחברון. הבחנו ברכב כשבכיסא שליד הנהג ישב גבר כבן 50 מחוסר הכרה עם פצעי ירי בגופו. יחד איתי היה חובש בכיר במד"א שהחל לטפל בפצוע שברכב. בזמן שרצתי להביא ציוד רפואי שמעתי את החובש שאיתי צעק "נפצעתי. ירי עלי". תפסנו מחסה ובזמן שאני מעניק טיפול מציל חיים לחובש שאיתי הזעקנו כוחות נוספים ולאחר שהגיעו פינינו את הפצוע מהרכב ואת החובש שאיתי לבתי החולים".

אחד הפצועים מהפיגוע בקריית ארבע בהדסה עין כרם
אחד הפצועים מהפיגוע בקריית ארבע בהדסה עין כרם | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

סג"מ ב', מ"מ בגדוד 51 של גולני שחיסל את המחבל, סיפר על השתלשלות האירועים: "ישבתי בביתי כשלפתע שמעתי יריות מבחוץ. יצאתי החוצה תוך כדי שאני דורך את הנשק שלי וחברתי לש.ג. הקרוב, שם פגשתי את קב"ט חברון. הצטרפתי אליו ונסענו לכיוון האירוע".

"נתקלנו במחבל אחד שפתח בירי", הוסיף סג"מ ב', "אני זיהיתי את זה ופרקתי לצד ימין לכיוון מחסה. הקב"ט נפגע, השבתי באש. זיהיתי שהקב"ט נפגע תוך כדי ירי והלכתי לחלץ אותו אחורה. המשכתי לירות לכיוון המחבל ירי רתק. הגיע רבש"ץ היישוב ודרס את המחבל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210300728' autoplay='0' credit='' desc='הקצין שחיסל את המחבל: "הקב"ט נפגע והשבתי באש"' poster='' kid='1_333yi4vg' duration='']

בתיעוד הפיגוע ניתן לראות את המחבל, שהגיע עם רכב לשכונת גבעת האבות, יורה מתוך חלון הרכב לעבר שני אנשים במכולת של פלסטינים. כוחות של כיתת הכוננות בקריית ארבע הוקפצו לאירוע, ובהגיעם נפתחה לעברם אש נוספת ע"י המחבל. הרבש"ץ זיהה אותו, ירה בו ודרס אותו ברכבו, ואז סג"מ ב' ירה לעבר המחבל וחיסל אותו.

המחבל הוא מוחמד אל ג'עברי מאזור חברון המזוהה עם חמאס. אחיו ואיל אל ג'עברי נמצא בעזה לאחר ששוחרר מכלא בישראל. אל ג'עברי סבל ממחלה סופנית וימיו ככל הנראה היו ספורים. במהלך הלילה פעל צה"ל באזור חברון, והכוחות נכנסו לבית משפחתו של המחבל ועצרו את אחיו, נביל כמאל אל ג'עברי. הבית מופה לצורך הכנתו להריסה, בהתאם להחלטות בנושא שיתקבלו בהמשך. במקום התפתחו הפרות סדר, אך לא דווח על נפגעים.