כוננות כיפור: מתיחות באיו"ש - וגם בגבול הצפון

לקראת יום הכיפורים בשבוע הבא, במערכת הביטחון נערכים בכוננות מוגברת עם סגר מלא על יהודה ושומרון במהלך החג, כאשר ישנן כ-80 התראות על פיגועים ברחבי הארץ. במקביל, לקראת טיוטת ההסכם על חלוקת המים הכלכליים עם לבנון נערכים לאפשרות של פרובוקציות מצד חיזבאללה

זמן צפייה: 01:50

לקראת יום הכיפורים שיחול בשבוע הבא, במערכת הביטחון נערכים בכוננות מוגברת, כאשר ישנן הערב (שישי) כ-80 התראות על פיגועים ברחבי הארץ, ובצה"ל הוחלט להטיל סגר מלא על יהודה ושומרון במהלך החג.

בשב"כ מדברים על "אינתיפאדה מגרסה חדשה", בצבא מעדיפים לדבר על "הסלמה", אך מה שברור הוא  מדובר ברמת אלימות שונה ממה שהכרנו עד כה.  עם זאת, רוב הרחוב הפלסטיני לא מצטרף לאירועים. לכן ההחלטה כרגע בצה"ל היא להתמקד במאבק נגד חוליות הירי, ולהיכנס רק לביצוע מבצעים ומעצרים הכרחיים.

כרגע ההבנה במערכת הביטחון היא שמבצע רחב וגדול של שהייה בשטח שיהפוך את החיילים שלנו למטרות – לא כדאי, לא יביא לתוצאה הנכונה ואין כרגע סיבה לעשות אותו. מעבר לכך, הדריכות בסוף השבוע הזה בואך שבוע הבא ויום הכיפורים, היא לכיוון הצפון. מחר ומחרתיים תגיע הטיוטה האמריקנית להצעה הסופית על חלוקת המים הכלכליים בין ישראל לבין לבנון.

פעילות צה''ל בשטחים הלילה
פעילות צה''ל בשטחים | צילום: דובר צה''ל

אבל עד שנגיע להסכם הזה  - יש דריכות. יש תמיד את החשש שחיזבאללה ייזום איזושהי פרובוקציה, שעל פי הסבירות היא עשויה להיות מדודה, לא משהו שיגרור אותו למלחמה. לכן השבוע הקרוב צפוי להיות מתוח - גם בצפון וגם ביהודה ושומרון.

ביום רביעי האחרון, כוחות הביטחון פעלו במבצע רחב היקף בג'נין לאור יום, שם, לאחר חילופי אש של שמשכו כשעתיים וחצי חוסל אחיו של המחבל שביצע את הפיגוע בדיזנגוף בחודש אפריל האחרון, יחד עם ארבעה מחבלים נוספים. בעקבות כך, בדיון הערכת מצב בקרב צמרת מערכת הביטחון הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר: "בכל מקום שיש מודיעין על מחבלים - תיכנסו ותטפלו בהם".

עבד אלרחמן חאזם, אחיו של המחבל מדיזנגוף שחוסל הבוקר במחנה הפליטים ג'נין
עבד אלרחמן חאזם, אחיו של המחבל מדיזנגוף שחוסל הבוקר במחנה הפליטים ג'נין

בנוסף, הרמטכ"ל אישר להפעיל "במקרים מסוימים" סיכולים ממוקדים מהאוויר, "אם לא תהיה דרך אחרת לטפל במחבלים. לא מעניין אותי בחירות ולא חגים". כמו כן, גורמים ביטחוניים אמרו כי המבצע הנוכחי היה הכרחי כדי לסכל פיגוע קרוב.