אסדת כריש והמתיחות מול לבנון: "כל צעד יהווה התגרות"

אסדת הגז, שנכנסה לים התיכון לקראת הצבתה כ-90 קילומטרים מחופי ישראל - הציתה זעם בלבנון. בחיזבאללה איימו לתקוף, ונשיא לבנון אמר כי "כל צעד או פעולה באזור שיש עליו מחלוקת מהווה התגרות ומעשה עוין". ראש ממשלת לבנון היוצא: "אי אפשר לחזות את ההשלכות"

זמן צפייה: 01:41

אסדת כריש, שחצתה היום (ראשון) את תעלת סואץ ונכנסה לים התיכון לקראת הצבתה כ-90 קילומטרים מחופי ישראל, גורמת למתיחות מול לבנון - שם אומרים כי עבודות הקידוח צפויות להתבצע במים טריטוריאליים של לבנון והזהירו את ישראל לבל תתחיל בעבודות. בינתיים, חיל הים החל במבצע אבטחה נרחב סביב האסדה ובחיזבאללה איימו לתקוף.

במקביל, לשכתו של ראש ממשלת לבנון היוצא, נג'יב מיקאתי, פירסמה קצר הודעה בשמו של מיקאתי בעניין הגעת אסדת הקידוח לשדה "כריש" ובהודעה הדגיש מיקאתי כי הניסיונות של ישראל ליצור משבר חדש באמצעות תקיפת המשאבים הימיים של לבנון ובאמצעות כפיית מציאות בשטח באזור שנמצא במחלוקת, אשר עליו ללבנון יש זכויות – הוא דבר מסוכן מאוד.

כמו כן, מיקאתי הזהיר כי מדובר ביצירת מתיחות שאף אחד לא יכול לנבא את השלכותיה וזאת עוד לפני השלמת משימתו של המתווך האמריקאי בעניין סימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון. מיקאתי גם קרא לאו"ם ולכל הגורמים הנוגעים בדבר שיטפלו במצב ויחייבו את ישראל להפסיק את התגרויותיה. עוד ציין מיקאתי כי הפיתרון לעניין הוא חזרה למו"מ (על סימון הגבול הימי) מבלי שלבנון תוותר את זכויותיה המלאות בנוגע למשאביה הטבעיים ולים שלה.

לשכתו של נשיא לבנון, מישל עאון, פירסמה בשמו הודעה שבה נכתב: "הנשיא דן עם ראש ממשלת לבנון, מיקאתי, בכניסה של הספינה (הנושאת את האסדה לקידוח שדה "כריש") לאזור שיש עליו מחלוקת מול ישראל והנשיא דרש מהפיקוד של צבא לבנון שיספקו לו את הנתונים המדויקים והרשמיים בעניין. הנשיא הבהיר כי המו"מ לסימון הגבול הימי בדרום לבנון עדיין נמשך וכי כל צעד או פעולה באיזור שיש עליו מחלוקת – מהווה התגרות ומעשה עוין".

ממשרד האנרגיה נמסר כי "אסדת הגז הטבעי FPSO "כריש" הגיעה היום למיקומה המיועד במים הכלכליים של ישראל, לאחר שעשתה את דרכה במשך חמישה שבועות מהמספנות בסינגפור, שם נבנתה במהלך השנים האחרונות. האסדה הושטה מהמזרח הרחוק דרך מפרץ סואץ אל הים התיכון.

שרת האנרגיה, קארין אלהרר, אמרה: "אני מברכת על הגעת האסדה לישראל ומקווה שחיבורה והבדיקות הנדרשות יעברו בהצלחה ובמהרה. חיבורה של האסדה השלישית יאפשר לעוד ועוד גורמים במשק לעבור משריפה של פחם ומזוט לשימוש בגז טבעי. אנחנו נמשיך לפעול לטובת גיוון משק האנרגיה ולשמור על יציבותו ואמינותו בשגרה ובחירום לטובת כלל אזרחי ישראל".

האסדה אמורה להתחבר למאגר כריש ולמאגרים נוספים באזור ולספק למשק המקומי כמחצית מהביקוש לגז הטבעי במשק המקומי. אסדה זו מצטרפת לאסדות "תמר" ו"לוויתן" הפעילות כיום ומספקות גז טבעי למשק. הפעלתה תחזק באופן משמעותי את יתירות האספקה והביטחון האנרגטי של ישראל, וכמובן תסייע לתחרות, שהובילה לירידת מחירים במשק. תחילת ההפקה המסחרית של האסדה צפויה בחודש ספטמבר.

הגז הטבעי יזרום מהבארות שנמצאות בעומק מים של 1,700 מטר ובעומק של 3-4 ק"מ דרך צנרת תת מימית לעבר האסדה. שם, יעבור הגז הטבעי טיפול, יוזרם למשק המקומי באמצעות צנרת המגיעה לאזור פרדייס, ויתחבר למערכת ההולכה.