דיווח: יצרנית הזימוניות של חיזבאללה - חברת קש ישראלית

לאחר שחברת "Gold Apollo" הטאיוואנית טענה כי זכייניתה באירופה, החברה ההונגרית BAC Consulting KFT, היא זו שייצרה את הזימוניות שהתפוצצו בלבנון - ב"ניו יורק טיימס" דווח כי מדובר בחברת קש שהקימה ישראל בבודפשט, לצד לפחות שתי חברות קש נוספות

מכשיר קשר שהתפוצץ בביירות, לבנון

מתקפות פיצוץ מכשירי הקשר בלבנון: בהמשך לטענות חברת "Gold Apollo" הטאיוואנית שהזימוניות שלה התפוצצו במסגרת שני גלי התקיפה, שהכחישה כל קשר לאירועים בטענה כי אחת מזכייניותיה באירופה, החברה ההונגרית BAC Consulting KFT, היא זו שייצרה את המכשירים - הבוקר (חמישי) דווח ב"ניו יורק טיימס" כי מדובר בחברת קש שהקימה ישראל בבודפשט, לצד לפחות שתי חברות קש נוספות.

לפי שלושה קציני מודיעין ש"תודרכו על המבצע" וצוטטו בדיווח, החברה בהונגריה הייתה חלק מחזית ישראלית, שנועדה להסוות את זהותם האמיתית של האנשים שייצרו את מכשירי הקשר של ארגון הטרור חיזבאללה - קציני מודיעין ישראלים.

כחלק מאמצעי הסוואה ועל מנת לא לעורר חשד, לחברה היו גם לקוחות אזרחיים, עבורם היא ייצרה זימוניות רגילות. לפי שלושת הקצינים, הזימוניות שהיו מיועדות להגיע לחיזבאללה יוצרו בנפרד, והכילו סוללות עם חומר הנפץ PETN.

מכשיר שהתפוצץ בלבנון
מכשיר שהתפוצץ בלבנון

אותן זימוניות החלו להישלח ללבנון בקיץ 2022 בכמויות קטנות, אך הייצור הוגבר לאחר נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שגינה את הטלפונים הסלולריים ותמך בשימוש באמצעי תקשורת פחות משוכללים. חלק מהחששות של נסראללה התעוררו עקב דיווחים של בעלות בריתיו, לפיהם ישראל רכשה אמצעים חדישים לפריצה לטלפונים, הפעלת מיקרופונים ומצלמות מרחוק כדי לרגל אחר מחזיקיהם.

שלושת קציני המודיעין טענו כי ישראל השקיעה מיליונים בפיתוח הטכנולוגיה החדשנית והמתקדמת, ובשל כך, בקרב חיזבאללה ובעלי בריתיו נפוצה הידיעה כי שום תקשורת סלולרית - אפילו אפליקציות הודעות מוצפנות - לא בטוחה יותר.

המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון
המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

כאמור, לאחר שדווח אתמול ב"ניו יורק טיימס" מפי גורמים אמריקנים כי חומר הנפץ הוטמן בתוך זימוניות מתוצרת טאיוואן שיובאו ללבנון, וכי חיזבאללה הזמין את מכשירי הקשר מחברת "Gold Apollo" הטאיוואנית, החברה הבהירה כי היא לא ייצרה את הזימוניות אלא חברת BAC בהונגריה. משרד הכלכלה של טאיוואן הכחיש גם הוא את הדיווחים, ובהודעה רשמית נמסר: "הזימוניות עברו 'שינוי' לאחר הייצוא". רוב הזימוניות היו דגם ה-AR924 של החברה, אם כי שלושה דגמים נוספים נכללו גם הם במשלוח.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", יותר מ-5,000 זימוניות הוזמנו והופצו על-ידי חיזבאללה לאנשיו ברחבי לבנון, וחלקם נמסרו גם לבעלי ברית של ארגון הטרור באיראן ובסוריה. מחבלי החיזבאללה השתמשו במכשירי הקשר הפשוטים, שלא מסוגלים לבצע שיחות טלפון, בניסיון להתחמק ממעקב של המודיעין הישראלי. עוד דווח כי המכשירים התפוצצו בו זמנית כאשר נשלחה אליהם הודעה מקודדת, שהפעילה את חומרי הנפץ שהוטמנו בהם.

חיל המודיעין, מכשיר קשר שהתפוצץ במהלך המתקפות בלבנון
חיל המודיעין, מכשיר קשר שהתפוצץ במהלך המתקפות בלבנון

בתוך כך, אחרי הדיווחים כי המוסד עומד מאחורי המתקפה, הבוקר אמר מקור ביטחוני מערבי לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי יחידה 8200, יחידת המודיעין של צה"ל, הייתה מעורבת גם היא במבצע פיצוץ הזימוניות ההמוני נגד חיזבאללה. בצה"ל סירבו להגיב, ומלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

על-פי הדיווח, יחידה 8200 הייתה מעורבת בשלב הפיתוח של המבצע הנועז נגד חיזבאללה ואנשיו, שהחל לפני כשנה לפחות. המקור הביטחוני אמר לסוכנות הידיעות כי היחידה הייתה מעורבת בצד הטכני של הבדיקה כיצד ניתן יהיה להחדיר חומר נפץ למכשירי הקשר בתהליך הייצור.

בנוסף, החברה היפנית "Icom" שמייצרת את מכשירי הרדיו הדו-כיווניים ("ווקי-טוקי") שהתפוצצו בסבב השני של המתקפה, הודיעה הבוקר כי פתחה בחקירת האירועים. לפי תחקור ראשוני, עולה כי מכשירי הקשר היו מזויפים. החברה מסרה כי המכשירים מסוג IC-V82, עליהם דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית של לבנון כי היו חלק מהמכשירים שהתפוצצו אתמול, יוצרו על ידה משנת 2004 ועד אוקטובר 2014, והם שווקו בין היתר במזרח התיכון במהלך אותם שנים. עם זאת, החברה הדגישה כי "לא היו משלוחים מאז שהדגם הופסק לפני כעשר שנים, וגם ייצור הסוללות להפעלת המכשיר הופסק".