דריכות במערכת הביטחון: כוחות ביהודה ושומרון תוגברו

אחרי חיסול חוליית הג'יהאד האיסלאמי על-ידי מל"ט בג'נין, ופרעות המתנחלים בתורמוס עיא בעקבות הפיגוע הרצחני סמוך לעלי - צה"ל מעבה מהבוקר את הכוחות ביהודה ושומרון בשלושה גדודים. גלנט שוקל להוציא צווי מעצר מנהליים למנהיגי נוער הגבעות, כפי שנעשה לאחר הפרעות בחווארה

כוחות צה"ל בשטחים. ארכיון
כוחות צה"ל בשטחים (ארכיון) | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

מתיחות שיא ביהודה ושומרון, יומיים לאחר הפיגוע הרצחני שגבה את חייהם של ארבעה ישראלים והביא לפציעתם של ארבעה נוספים. בניסיון להוריד את גובה הלהבות אחרי התפרעויות המתנחלים אתמול בכפר תורמוס עיא שבנפת רמאללה, שבמסגרתן הוצתו 15 כלי רכב ונשרפו בתים - בצה"ל החלו היום (חמישי) לעבות את הכוחות ביהודה ושומרון בשלושה גדודים.

בתוך כך, דווח אמש במהדורה המרכזית כי שר הביטחון יואב גלנט שוקל להוציא צווי מעצר מנהליים למנהיגי נוער הגבעות - כגון אלו שהוצאו לאחר הפרעות בחווארה. בשב"כ מכינים תשתית מודיעינית למהלך, בשל פוטנציאל הסיכון הגדול שכרוך באירועים אלימים מצד המתנחלים.

שעות ספורות לאחר מכן - לראשונה זה 17 שנים - תקף מל"ט של חיל האוויר כלי רכב ובו שלושה מחבלים חמושים שיצאו ממחנה הפליטים ג׳נין לעבר מעבר ג'למה. כוחות צה"ל בהכוונה מודיעינית של שב"כ זיהו את הרכב ובו החשודים, לאחר שביצעה ירי בסמוך לג'מלה במרחב חטיבת מנשה.

תקיפת צה''ל בג'נין
תקיפת צה''ל בג'נין

מדובר צה"ל נמסר כי החוליה ביצעה מספר פיגועי ירי לעבר יישובים ברחבי יהודה ושומרון בתקופה האחרונה. לאחר זיהוי החוליה, כטמ"ם של צה"ל ירה לעבר החולייה וסיכל אותה. הסיכול נחשב לאירוע חריג, והתרחש לראשונה לאחר 17 שנה.

Whatsapp Image 2023 06 21 At 1
הפרעות בתורמוס עיא | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 06 21 At 1
רכב שנשרף בפרעות בתורמוס עיא | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 06 21 At 2
רכב ובית שנשרפו בפרעות בתורמוס עייא | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 06 21 At 1
רכבה שנשרף בתורמוס עיא | צילום: רויטרס

המחבלים שחוסלו הם סוהיב עדנאן א-ע'ול, מבכירי גדוד ג'נין בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, בכיר בזרוע הצבאית של הפת"ח בשם מחמד בשאר עוויס, ופעיל גדוד ג'נין בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, אשרף מראד א-סעדי, בן 17. שר הביטחון יואב גלנט אישר את הפעולה - ואמר לאחריה: "נגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת, נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

שלושת המחבלים שחוסלו בג'נין
שלושת המחבלים שחוסלו בג'נין

אחד מדוברי חמאס בעזה, חאזם קאסם, אמר: "האויב הציוני ביצע פשע חדש נגד העם שלנו באמצעות חיסול של שלושה מבני העם הפלסטיני בג'נין. השימוש של צה"ל במטוסים בחיסול בני העם שלנו מהווה הסלמה מסוכנת ומדגיש את כוונתו להסלים את המצב ולהביא לפיצוצו – זאת לאחר שהתגבר חוסר האונים שלו בהכרעת המערכה באמצעות עימות ישיר עם הלוחמים בשטח. פשע החיסול בג'נין לא יעבור ללא תגובת ענישה מצד העם וההתנגדות הפלסטינית".

הנשקים ששימשו את המחבלים
הנשקים ששימשו את המחבלים | צילום: דובר צה''ל
הנשקים ששימשו את המחבלים
הנשקים ששימשו את המחבלים | צילום: דובר צה''ל

במקביל, כ-150 מתנחלים הגיעו אמש לכפר עוריף מדרום לשכם, ממנו יצאו שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגוע אתמול בעלי, והחלו להתעמת עם תושבי הכפר. שלושה מתנחלים נפצעו בראשם מיידוי אבנים, ובתיעודים מהמקום נראים זיקוקים שנורים לעברם ואזעקות במסגדים בקריאה לתושבים להגיע.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306212044' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_v0l6z4on' duration='23']