תקלה טכנית או טעות אנוש: תחקיר התרסקות המסוק ברפיח

במערכת הביטחון החלו בחקירת האסון בו נהרגו שני חיילים ונפצעו שבעה במהלך התרסקות מסוק "ינשוף" ברפיח, שהגיע לחלץ לוחם שנפצע. בצה"ל מעריכים כי המסוק לא נפגע מאש אויב, ותחילה האמינו כי גם הטייסת נהרגה באירוע - לפני שחולצה בחיים

זמן צפייה: 05:24

בעקבות אסון התרסקות המסוק הלילה ברפיח, כאשר שני לוחמי 669 נהרגו בהתרסקות מסוק חיל האוויר שהגיע לחלץ לוחם שנפצע בקרב, בצה"ל ממשיכים לתחקר את השתלשלות העניינים. הערב (רביעי) פורסמו במהדורה המרכזית פרטים חדשים מהתחקיר הראשונה של התאונה החריגה.

מסוק ה"ינשוף" הוזנק ב-00:30 על מנת לחלץ לוחם גבעתי שנפצע קשה בקרב רפיח. המסוק מדווח על נחיתה לקראת ההגעה ליעד, אך מגובה לא רב מתרסק על הקרקע חזיתית ונופל על צדו. רס"ם תום איש-שלום ורס"ם דניאל אלוש נהרגו באירוע, ושבעה נוספים נפצעו באורח בינוני-קשה.

מהחקירה הראשונית עלה כי אין שום סימן לפגיעה במסוק מאש אויב, ומדובר ככל הנראה על תקלה טכנית או טעות אנוש. הקופסה השחורה של המסוק כבר חולצה, ובעוד מספר ימים כאשר קולות הקשר החיצוני והפנימי יתבררו, צפויה להיחשף התמונה המלאה.

רס"ם (מיל') דניאל אלוש, רס"ם (מיל') תום איש-שלום
רס"ם (מיל') דניאל אלוש, רס"ם (מיל') תום איש-שלום | צילום: דובר צה"ל

ככל ששומעים את עדויות הפצועים, מתחזקת ההערכה בחיל האוויר כי מדובר בגורם האנושי, בשילוב של תנאים קשים. אחד הפצועים אמר למשפחתו ולמבקרים שהגיעו לבית החולים: "הייתה שם בעיה של קשר עין עם הקרקע. אלה כמה דברים ביחד – חול, אבק וחושך. הראות הייתה מוגבלת. שמענו בקשר את ההתרעות בין הטייסים שאנחנו עומדים להתרסק – ואז התרסקנו". בצה"ל בין היתר בודקים את האפשרות שהמסוק פגע באחד מקירות המגננים שבאזור.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409111913' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='סיור מפקדים בזירת התרסקות המסוק' poster='' kid='1_5k6u1uy7' duration='32']

תחילה היו משוכנעים בצה"ל כי יש שלושה חללים באירוע, מכיוון שהאמינו כי הקברניטה, רס"ן ע', נלכדה. לאחר ניסור דלתות הקוקפיט חילצו את הטייסת והיא נותרה בחיים, ומאושפזת כעת בבית החולים סורוקה במצב קשה. מצבם של שבעה מבין שמונת החיילים הפצועים (כולל החייל שנפצע מירי אותו הגיע המסוק לחלץ) מוגדר עדיין קשה, כשהחייל הנוסף פצוע באורח בינוני.

מסוק ינשוף של חיל אוויר
מסוק ינשוף של חיל אוויר | צילום: עופר צידון, פלאש 90

מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר הקים ועדת חקירה, ובדק את הממצאים הראשוניים. אימוני מסוקי הבלאק-הוק בחיל האוויר בוטלו עד סוף השבוע, כדי לשלול אפשרות של תקלה טכנית, אך בפעילות המבצעית אין שינוי.

נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "בוקר קשה וכואב עבור מדינת ישראל, בו בנים יקרים ואהובים נפלו במערכה, והותירו משפחות שעולמן חרב ברגע. אני מבקש לאמץ אל הלב את משפחות הלוחמים שנהרגו הלילה באסון המסוק בעזה ומבקש לאחל רפואה שלמה לפצועים. בשם העם כולו אני מחזק בעת הקשה הזאת את כוחות צה"ל ומפקדיהם, ובייחוד את נשות ואנשי חיל האוויר, שעמלים להגנת העם והמולדת בגזרות קרובות ורחוקות".