חייל נאשם בהתעללות בעצורים ביטחוניים: "הכה ותיעד את המעשים"

בכתב האישום נטען כי "במספר אירועים, במהלך פברואר-יוני 2024, בעודו מאבטח נסיעות של עצורים ביטחוניים, הפעיל הנאשם אלימות חמורה כלפי העצורים שהיה אמון על שמירתם. בחלק מהנסיעות, מבלי שנשקפה סכנה מהעצורים הביטחוניים, ובעוד העצורים אזוקים בידיהם וברגליהם ומכוסי עיניים, הכה אותם הנאשם, בחלק מהפעמים באמצעות אלה ובפעם נוספת באמצעות נשקו האישי"

חייל צה"ל בלחימה בעזה . ארכיון
חייל צה"ל בלחימה בעזה . ארכיון | צילום: דובר צה"ל

במקביל לפרשת ההתעללות במחבל בבסיס שדה תימן: התביעה הצבאית הגישה היום (שלישי) כתב אישום נגד חייל במילואים בגין מספר עבירות של התעללות בנסיבות מחמירות והתנהגות שאינה הולמת. בכתב האישום נטען כי "במספר אירועים, במהלך פברואר-יוני 2024, בעודו מאבטח נסיעות של עצורים ביטחוניים, הפעיל הנאשם אלימות חמורה כלפי העצורים שהיה אמון על שמירתם".

"בחלק מהנסיעות, מבלי שנשקפה סכנה מהעצורים הביטחוניים, ובעוד העצורים אזוקים בידיהם וברגליהם ומכוסי עיניים, הכה אותם הנאשם, בחלק מהפעמים באמצעות אלה ובפעם נוספת באמצעות נשקו האישי", נכתב בכתב האישום, "כל אלו עשה הנאשם תוך תיעוד המעשים בסרטוני וידאו".

"צה"ל פועל וימשיך לפעול מתוך מחויבות עמוקה לשלטון החוק, ועומד בחובותיו לפי כללי המשפט הישראלי והבינלאומי", נמסר.

המהומות בשדה תימן
המהומות בשדה תימן | צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90
עשרות מפגינים פרצו לבסיס בית ליד
עשרות מפגינים פרצו לבסיס בית ליד | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

אתמול חוקרי מצ"ח עצרו תשעה חיילי מילואים בבסיס שדה תימן מ"כוח 100", החשודים בהתעללות במחבל שמוחזק בבית המעצר במקום. לפי החשד החיילים, שהוצבו במקום על מנת לשמור על העצורים, הכו את המחבל, ביצעו בו מעשה סדום וגרמו לו לפציעות קשות עד כדי שהוא לא מסוגל ללכת ונזקק לטיפול בבית החולים.

בעקבות פשיטת החוקרים התפתחה מהומה גדולה בבית המעצר שהובילו לאובדן שליטה חסר תקדים, וחיילי מילואים התעמתו עם אנשי מצ"ח. בשלב מסוים כמה חיילים התבצרו במבנה, סירבו לשתף פעולה והתנגדו למעצר, חרף אזהרות החוקרים. כמו כן, מוחים רבים הגיעו למקום ופרצו את שער הכניסה לבסיס, ביניהם ח"כ צבי סוכות מעוצמה יהודית. המשטרה הגיעה למקום. כמו כן, מאות מתפרעים פרצו לבסיס בית ליד, אליו נלקחו העצורים, והתעמתו עם חיילים ושוטרים.

המהומות בבית ליד
המהומות בבית ליד | צילום: פלאש 90
מהומות והסתה נגד הפצ"רית בבית ליד
מהומות והסתה נגד הפצ"רית בבית ליד | צילום: חן לאופולד, פלאש 90

מצ"ח מבקשת להאריך עד יום ראשון את מעצרם, ובידיה ראיות משמעותיות נוספות שאינן קשורות לעדות המחבל. בנוסף, בהמשך לבקשת הסנגוריה הצבאית, בית הדין הצבאי הורה לאסור את פרסום שמם ופרטיהם של החיילים החשודים בפרשה למשך שבועיים, "על מנת לשמור על ביטחונם". בנוסף, בעקבות הסתה נגד הפצ"רית, תוגברה האבטחה סביבה.

אמש גינו בצה"ל את האירוע החמור, וטענו כי מדובר ב"פגיעה בביטחון המדינה. צה"ל לא יאפשר פריצה לבסיסים, זו עבירה פלילית ופוגע בביטחון המדינה".