מבצע "מגן וחץ": 3 בכירים בג'יהאד האסלאמי חוסלו במתקפת פתע

לאחר סבב הלחימה האחרון בעוטף עזה, צה"ל פתח במבצע נגד הג'יהאד האסלאמי בשם "מגן וחץ". חיל האוויר חיסל שלושה בכירי הארגון בהתקפת פתע בהשתתפות 40 כלי טיס, במהלכה נהרגו גם 10 אזרחים. ההערכות במערכת הביטחון: הסבב יימשך כמה ימים

זמן צפייה: 06:23

צה"ל פתח במבצע "מגן וחץ" במהלך הלילה (שלישי) עם מתקפת פתע בסביבות השעה 02:00 כשחיסל שלושה בכירים בג'יהאד האסאלמי, ובמהלך הפעולה נהרגו גם 10 אזרחים פלסטינים. ההערכה בירושלים היא שהמבצע יימשך מספר ימים, ובישראל העבירו לחמאס מסר שהמערכה היא נגד הג'יהאד - במטרה שלא יצטרפו לסבב לחימה. במקביל, צה"ל פועל הבוקר בקסבה של שכם.

כ-40 כלי טיס, כולל מטוסי חיל האוויר, מסוקים וכלי טיס בלתי מאוישים, השתתפו במתקפת הפתע, במהלכה חוסלו בכירי הג'יהאד האסלאמי: חליל בהיתיני, טארק עז אלדין וג'אהד ע'נאם. הקבינט יתכנס בשעה 17:00, וגורם מדיני אמר לחדשות 13 כי "ישראל הבהירה לחמאס, דרך המצרים, שהמבצע ממוקד נגד הג'יהאד האסלאמי ואין לה רצון במערכה מול חמאס".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305090855' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הפצצת חיל האוויר' poster='' kid='1_kv8468jb' duration='']

הפעולה הצבאית אושרה כבר ביום שישי האחרון על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. נתניהו הנחה את מערכת הביטחון לחזור לסיכולים לאחר הירי הרקטי האחרון, בצה"ל חיכו להבשלת התנאים המודיעיניים על מנת להתחיל במבצע. גלנט הורה על גיוס מילואים בחיל האוויר ובאגף המודיעין.

לאחר מספר שעות שקטות, בגי'האד האסלאמי הודיעו כי "התגובה הפלסטינית על הטבח שביצעה ישראל לא תתעכב עוד הרבה. הזרוע הצבאית וההתנגדות לא יקלו ראש על שפיכות הדמים".

Qazkue5t4p
בכירי הג'יהאד האסלאמי שחוסלו הלילה | צילום: דובר צה''ל

Whatsapp Image 2023 05 09 At 0
בית הבכיר הג'יהאד שהופצץ | צילום: רויטרס

בתוך כך, בחמאס עוד לא החליטו כיצד להגיב ובהודעה רשמית נכתב כי "בזמן שאנו מחזיקים את הכיבוש הציוני והממשלה הפשיסטית הקיצונית כאחראים באופן מלא על הפשע המכוער הזה והשלכותיו המסוכנות אנו גם מדגישים כי על פשעיו והטרור המסלים שלו כנגד בני עמנו ברצועת עזה ובכל רחבי הגדה המערבית, בירושלים ומסגד אל-אקצא הוא ישלם מחיר יקר ולא יהיה לו מקום בטוח".

כמו כן, בעיתונות במצרים פורסם כי ישנה תרעומת בקרב המתווכים המצרים על ישראל משום שבמגעים האחרונים ישראל נתנה למצרים להבין שהיא תימנע מחזרה למדיניות החיסולים. עוד דווח כי הדעה הרווחת כרגע אצל המתווכים המצרים היא לעצור את המגעים עם ישראל לפחות לשעות הקרובות ולהסתפק בצינורות תקשורת עם בכירי הממשל האמריקני.

Whatsapp Image 2023 05 09 At 0
הפצצת חיל האוויר ברצועה | צילום: רויטרס

בכירי הג'יהאד האסלאמי שחוסלו

חליל בהיתיני, בן 44, בכיר בארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, היה האחראי על הירי הרקטי למרחב עוטף עזה בחודש האחרון. בהיתיני עסק באכוונת ותכנון פיגועים בעורף ישראל ותכנן ירי לעבר שטח המדינה בעתיד הקרוב. הוא החל את פעולתו בארגון בסוף שנות ה-90 ובמהלך השנים היה מעורב בפעולות טרור רבות כנגד ישראל – לרבות קידום פיגועי התאבדות, מטען, ירי רקטי ואכוונת פעילות טרור ביהודה ושומרון.

בכיר נוסף של הג'יאהד האסלאמי שחוסל הלילה הוא טארק עז אלדין, בן 49, שהיה אחראי על אכוונת פעולות ארגון הטרור ביהודה ושומרון מרצועת עזה. בעת הנוכחית, הוא תכנן וקידם פיגועים נוספים כנגד תושבי מדינת ישראל. במהלך השנים האחרונות, התקדם לדרג הפיקוד של הג'יאהד בעזה והיה אמון על הקשר בין השלוחה שלו בעזה לבין שלוחותיו ביהודה ושומרון, וכן על העברת כספים, על הסתה ואכוונה לביצוע פעולות טרור.

שלושת בכירי הג'יהאד שחוסלו
שלושת בכירי הג'יהאד שחוסלו | צילום: רויטרס

כמו כן,  גם מזכיר המועצה הצבאית של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, ג'אהד ע'נאם, בן 62, חוסל הלילה. הוא היה אחד מהפעילים הבכירים והותיקים ביותר של ארגון הטרור ומילא בו מספר תפקידי מפתח, כדוגמת ראש מרחב דרום. בתפקידו האחרון היה אחראי על תיאום והעברת כספים ואמל"ח בין הג'יהאד לחמאס ועסק רבות בקידום פעולות טרור ברצועת עזה, ביהודה ושומרון ובחו"ל.