אחרי הפיגוע בעלי: צה"ל מתגבר כוחות ביהודה ושומרון

הראל מסעוד (21) ואלישע אנטמן (18), שנרצחו בפיגוע, נטמנו הלילה. עופר פיירמן (63) יובא למנוחות מחר ב-12:00 בעלי. מועד הלווייתו של נחמן שמואל מורדוף (17) טרם נמסר. רה"מ כינס הערכת מצב: "כל האופציות פתוחות". גורמים פלסטינים: "חמאס מנסה לגרור למבצע"

זמן צפייה: 14:31

ההסלמה בשטחים מחריפה, גל הטרור לא נפסק - וישראל מתמודדת שוב עם פיגוע קשה ורצחני שגובה את חייהם של ארבעה אזרחים. מעט אחרי 16:00 היום (שלישי), פתחו שני מחבלים באש בתחנת הדלק שליד היישוב עלי. הראל מסעוד (21), תושב יד בנימין, עופר פיירמן (63) ואלישע אנטמן (18) – תושבי עלי – ונחמן שמואל מורדוף (17) מאחיה בבנימין, נרצחו. עוד ארבעה ישראלים נפצעו – בהם אחד במצב קשה.

בזירה התפתח קרב יריות, אחד המחבלים חוסל בשטח, והשני נמלט. תוך שעות ספורות כוח מיוחד של שב"כ והימ"מ חיסל אותו בכפר צפונית לשכם. הראל מסעוד ואלישע אנטמן הובאו למנוחות הלילה. עופר פיירמן ייטמן מחר ב-12:00. כמו כן, בהתאם להערכת המצב בצה"ל, הוחלט על תגבור של מספר גדודים נוספים באוגדת יהודה ושומרון. הכוחות יתגברו החל מהלילה, זאת בנוסף לתגבור הכוחות בשבועות האחרונים בגזרה.

הפיגוע התרחש יממה בלבד אחרי פיצוץ מטען החבלה בג'נין, ובקואליציה גוברות הקריאות לצאת למבצע נרחב נגד קיני הטרור שבצפון השומרון. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערכת מצב, והבהיר לפניה כי "כל האופציות פתוחות". דובר צה"ל, תא"ל דני הגרי, אמר בריאיון לחדשות 13: "מבצע מעצרים נרחב – כבר הלילה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2006232126' autoplay='0' credit='' desc='דובר צה"ל לחדשות 13: "מבצע מעצרים נרחב - כבר הלילה"' poster='' kid='1_2akdcbd9' duration='316']

גורם מדיני אמר לחדשות 13 זמן קצר לפני כינוס הערכת המצב אצל ראש הממשלה, כי "השיקולים שיילקחו בחשבון - היחסים מול הרשות הפלסטינית והקהילה הבינלאומית". על-פי כל הסימנים, מדובר בפיגוע בהכוונת חמאס. כמו כן, גורמי ביטחון פלסטינים אמרו כי "חוליות חמאס בשומרון מתכננות פיגועים בטווח הזמן המידי", וכי "חמאס מנסה לגרור את צה"ל למבצע בשומרון, בדגש על ג'נין".

בתום הערכת מצב במערכת הביטחון, הוחלט לעבות את מערך הכוחות בכבישי יהודה ושומרון, בדגש על אזורים רגישים, צמתים ונקודות ריכוז קהל. "כוחות המשטרה וצה"ל יפעלו לשמירת ביטחון הציבור ומניעת אירועי סדר ציבורי, תוך מתן אפשרות למחאות בצמתים ונקודות שייקבעו", נמסר. שני המחבלים - תושבי הכפר עוריף סמוך לשכם - ישבו יחד בכלא בגין יידוי אבנים בשומרון והנחת מטענים בשטח פתוח.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306202209' autoplay='0' credit='' desc='אבל בעלי' poster='' kid='1_yof819be' duration='30']

לביא קליין, חברו של אלישע אנטמן, סיפר: "הוא עבד בחומוסייה. הוא היה אדם עם לב מאוד רחב. זו הייתה אמורה להיות המשמרת האחרונה שלו לפני שהוא טס ליוון, ליהנות קצת לפני הצבא. קשה לאבד אדם כזה. הוא היה איתי בישיבה ואפשר היה לדבר איתו על הכול. היה לו לב פתוח ומפרגן, שעוזר בכל דבר. רק ביום חמישי האחרון דיברנו".

אלישע אנטמן , שנרצח בפיגוע בעלי
אלישע אנטמן , שנרצח בפיגוע בעלי | צילום: ישיבת בני עקיבא עלי
הראל מסעוד, אחד מנרצחי הפיגוע בעלי
הראל מסעוד, אחד מנרצחי הפיגוע בעלי | צילום: באדיבות המשפחה
עופר פיירמן, שנרצח בפיגוע בעלי
עופר פיירמן, שנרצח בפיגוע בעלי

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ אמר: "אנו מבכים את הירצחם של ארבעת הקדושים. בנימין וכל עם ישראל כואבים ומחבקים את המשפחות ואת הקהילות. על ממשלת ישראל מוטל התפקיד למגר את קיני הטרור ולא לצאת משם עד להשמדת האיב במכת מחץ אנושה. האויב הרצחני מנסה לפגוע בנו בכל מקום; בירושלים, בתל אביב ובבנימין בלי כל הבדל. ההתיישבות חזקה יחד עם כל מדינת ישראל. נכאב ונקום בקומה זקופה".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2320061720' autoplay='0' credit='' desc='נטרול המחבל בעלי ' poster='' kid='1_kybos63t' duration='73']

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "זה ערב קשה מאוד למדינת ישראל. הטרור שוב גובה מאיתנו מחיר כבד בדמות נרצחים חפים מפשע ופצועים חפים מפשע. עולמות נחרבו, משפחות מתרסקות. שוחחתי בדרכי לכאן עם ראש המועצה האיזורית בנימין, ישראל גנץ, שהיה בדרך למסור את הבשורה המרה למשפחות הנרצחים. כמה עצוב. המציאות הזאת – של איום הולך וגובר על חיי ישראלים, בפעולות טרור במיוחד במרחבי איו"ש הוא אתגר קשה".

"אני יודע עד כמה קשה ועד כמה צה"ל וכוחות הביטחון עוסקים באתגר הזה יומם וליל במאמצים כבירים", הוסיף הנשיא, "אני מאמין בצה"ל, אני מאמין בשב"כ ובכוחות הבטחון שימצאו את המרצחים והאחראים לפיגוע הנוראי וכי בני העוולה ישלמו את המחיר ויתנו את הדין. אך בשעה קשה זו חשוב לי לומר: הטרור לא ינצח. פשוט כך. לא ינצח את רוחנו, לא ינצח את לכידותנו, ולא ינצח את קיומנו כמדינה יהודית ודמוקרטית. אני קורא לכל הציבור, במיוחד לאחיותנו ואחינו ביהודה ושומרון הנמצאים באבל כבד, להמשיך ולגלות אחריות וסולידריות כדי שנעבור את הרגע הקשה הזה ויכול נוכל לאויבנו".

פיגוע עלי
זירת הפיגוע בעלי | צילום: פלאש 90

שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס פרסם הודעה מעוררת מחלוקת לאחר הפיגוע: "אנו מודאגים מאוד ממקרי המוות והפציעות של אזרחים שהתרחשו בגדה המערבית ב-48 השעות האחרונות, כולל זה של קטינים. מתפללים למען המשפחות כשהן מתאבלות על אובדן יקיריהם, או מטפלות בפצועים". זמן קצר לאחר מכן פרסם הודעה נוספת: "מגנה את הרצח חסר ההיגיון של ארבעה ישראלים חפים מפשע".

המחבלים מתחנת הדלק מעלי
המחבלים מתחנת הדלק מעלי

הפיגוע הרצחני התרחש סמוך ל-16:00, אז פתחו שני מחבלים באש סמוך לתחנת הדלק בעלי. לצד הנרצחים, עוד ארבעה נפצעו - בהם אחד במצב קשה. אחד המחבלים חוסל בידי אזרח והמחבל השני השתלט על רכב גנוב של ישראלי - ונמלט לכיוון צפון. הוא חוסל זמן קצר לאחר מכן, צפונית לשכם. המחבלים הגיעו לזירה עם שברולט שחורה. אחד מהם נכנס למסעדת "חומוס אליהו" - וירה בנוכחים. מדובר צה"ל נמסר כי "מחבלים פתחו בירי סמוך לתחנת דלק ביישוב עלי שבמרחב חטיבת בנימין. אחד המחבלים נוטרל בנקודה. כוחות צה"ל פתחו במרדף אחר חשודים נוספים".

כוחות הצלה בזירת הפיגוע
כוחות הצלה בזירת הפיגוע

פראמדיקית מד"א ליז גורל סיפרה: "אחד מהפצועים שנפגע באורח קשה מירי בתחנת הדלק הובא לחבירה איתנו סמוך לש"ג של היישוב. הוא היה בהכרה מלאה וכאוב. הכנסנו אותו במהירות לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו בדחיפות לבית החולים בלינסון תוך כדי טיפול רפואי מציל חיים שכלל הנחת חסם עורקים ומתן תרופות לייצוב מצבו".

חובש רפואת חירום במד"א מוטי דהן סיפר: "קיבלנו במוקד 101 של מד"א דיווח על פיגוע ירי בתחנת הדלק סמוך לעלי. הגענו בכוחות גדולים לתחנת הדלק וראינו מחזה קשה. שבעה פצועים סבלו מפצעי ירי בגופם, חלקם בתחנת הדלק וחלקם במסעדה סמוכה. ביצענו בדיקות רפואיות והתחלנו להעניק טיפול רפואי. שלושה מהפצועים פונו בניידות טיפול נמרץ של מד"א לבתי החולים ולצרענו נאלצנו לקבוע את מותם של ארבעה נפגעים".

מוהנד פאלח שחאדה
מוהנד פאלח שחאדה, המחבל שחוסל בעלי

דובר חמאס חאזם קאסם אמר: "התגובה לא איחרה להגיע על פשעי הכיבוש במחנה הפליטים בג'נין ועל ההסתערות על מסגד אלא-קצא. מורדי הגדה מכים בכל מקום והיכן שישראל לא מצפה". דובר הג'האד היאסלאמי טארק סלמי אמר: "אנו מברכים על הפיגוע בציר שבין רמאללה לשכם ומחשיבים זאת תגובה טבעית על פשעי הכיבוש המסלימים כנגד העם הפלסטיני. פיגוע גבורה זה הוא במסגרת מימוש הזכות הלגיטימית להגנה עצמית. הפיגוע מדגיש את יכולתה של ההתנגדות לפעול בכל הנסיבות ולהנחית מהלומות על ישראל. האיומים אינם מפחידים את העם הפלסטיני וההתנגדות מוכנה להתמודד עם כל הסלמה".

פיגוע עלי
הלוויתו של אחד המחבלים | צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90

בעקבות הפיגוע בעלי, עמותת נט"ל מתגברת את קו הסיוע: 1-800-363-363, או באתר של העמותה. הקו מעניק סיוע נפשי לכל מי שחש לחץ, חרדה וזקוק לתמיכה וסיוע נפשי בעקבות הפיגוע.