מסירת חטוף אחד ביום, ושחרור מחבלי נוח'בה: הדרישות של חמאס

בעוד שישראל עדיין ממתינה לתגובת חמאס על "מתווה פריז" לעסקת חטופים, בארגון הטרור דחו את הביקור בקהיר ומגבשים הערות וסעיפים נוספים. בין היתר, דורש חמאס לשחרר מחבלים שתקפו ב-7 באוקטובר ולקבוע ארבעה שלבים לעסקה. בישראל מודעים לחילוקי הדעות בצמרת הארגון, וגורם המעורה בפרטים אמר: "לא אופטימי לגבי סיכום בימים הקרובים"

זמן צפייה: 04:31

ישראל ממשיכה להמתין לתגובת חמאס למתווה העסקה שהוצג בפסגת פריז, אך ארגון הטרור עדיין מגבש את ההערות שלו ותתי-הסעיפים שהוא יגיש למתווכים במצרים ובקטר - כך דווח הערב (שבת) במהדורת השבת. ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה צפוי להגיע לקהיר בימים הקרובים לאחר שדחה את הביקור שלו ושל משלחת חמאס, כדי להציג למצרים את ההערות. גורמים במצרים ובקטר טוענים כי מופעל לחץ על חמאס להגיע להסכם על עסקה במהלך השבועיים הקרובים, אך זה לא אומר שאכן כך יקרה. עם זאת, כן יתקיים משא ומתן מואץ, לכשיגיע הנייה לקהיר.

בין הסעיפים שחמאס צפוי להציג, הוא הדרישה לשחרור חטוף ישראלי אחד בלבד בכל יום, על-מנת לבדוק כי ישראל עומדת בהתחייבויות. בנוסף, ידרשו בחמאס את שחרור מחבלי הנוח'בה שלקחו חלק בטבח ב-7 באוקטובר. ישראל לא צפויה להסכים לכל הסעיפים, ויתנהל משא ומתן בין הצדדים. בחמאס גם לא מעוניינים לתת לישראל את רשימת החטופים שנמצאים בעזה, חיים או מתים, לפי דרישות שהעבירו המצרים.

בנוסף, מעוניין חמאס לקבוע ארבעה שלבים לעסקה, ולא שלושה. בשלב הראשון ישוחררו גברים מבוגרים ונשים, בשלב השני ישוחררו חיילות, בשלב השלישי ישוחררו גברים צעירים וחיילים, ובשלב הרביעי והאחרון יעברו לידי ישראל גופות החטופים הנמצאות בידי חמאס.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0302242142' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_gydq217w' duration='77']

גם בישראל מעודכנים בדבר חילוקי הדעות בצמרת חמאס, אם כי המשקל המכריע הוא לעמדתו של מנהיג הארגון ברצועה, יחיא סינוואר. בכיר ישראלי מסר הערב לחדשות 13 כי ההערכה היא שתשובת חמאס תהיה "כן, אבל", ואז יתחיל הליך מסיבי של משא ומתן. אותו בכיר מוסיף: "אני לא אופטימי להגעה לסיכומים בימים הקרובים, דרישת הליבה של חמאס לסיים את המלחמה לא ירדה מהפרק, גם אם הם אכן יאפשרו להכנס לתהליך של משא ומתן".

כמו כן, ראש ממשלת קטר, מוחמד בן-עבד א-רחמן, חזר הבוקר מביקורו בוושינגטון לדוחא, וההערכות הן שעם חזרתו בימים הקרובים תגיע גם התשובה הרשמית של חמאס. ההערכה היא כי סינוואר סבור שאם הוא יצליח להוביל לכ-40 ימי הפוגה במסגרת מתווה הומניטרי - בהמשך הוא גם יצליח להוביל למנגנון שיסיים את המלחמה לחלוטין. לכך, בישראל, עדיין מסרבים בתוקף.

גורם ישראלי שמעורה היטב בפרטים מסר לחדשות 13 הערב: "בניגוד לדיווחים שונים, טרם החלו לדון על זהות המחבלים שישוחררו וגם על מספר המחבלים שישוחררו - המספרים צפויים להיות קטנים בהרבה מאלו שפורסמו, מה שעשוי להגדיל את התמיכה בתוך הממשלה בעסקה שכזו".