הערכת כוחות הביטחון: המחבלים שהניחו את המטענים הגיעו ממזרח ירושלים

מחקירת הפיגוע הכפול בבירה עולה כי המטענים הוטמנו בשתי הזירות כשעה וחצי לפני הפיגוע, וההערכה היא כי המפגעים הגיעו ממזרח העיר ושהם מכירים את האזור. נכון לשעה זו, למשטרה אין פרופיל של המחבלים

זמן צפייה: 11:06

קצת יותר מחצי יממה לאחר הפיגוע הרצחני בירושלים בו נרצח אריה שצ'ופק בן ה-16, הערכת כוחות הביטחון הערב (רביעי) היא כי המחבלים הגיעו ממזרח ירושלים, והנחת העבודה במשטרה היא שהם הכירו את האזור והזירה, ואף תצפתו עליה מבעוד מועד. במערכת הביטחון לא שוללים את האפשרות שהם אף מחזיקים בתעודות זהות כחולות.

נכון לשעה זו, למשטרה אין פרופיל של המחבל או המחבלים, וזאת, בניגוד לפיגועים קודמים. כמו כן, וכפי שכבר פורסם בחדשות 13 בשעות בצהריים, מצלמות האבטחה בשתי זירות הפיגוע לא פעלו בשעות שקדמו לו ובמהלכו ועל כן - למשטרה אין תיעוד מהזירות.

בשעה זו, במערכת הביטחון ממשיכים לחקור את האירוע ולפי ההערכות השונות, עושה רושם כי המחבלים הגיעו לזירת הפיגוע בשכונת רמות שעה לפני שהתפוצץ מטען החבלה בתחנת האוטובוס בכניסה לבירה.

זירת הפיגוע בירושלים
הנחת העבודה היא שהמפגעים הכירו את האזור ואת הזירה. זירת הפיגוע בירושלים, הבוקר | צילום: רויטרס

כך או כך, במשטרה משקיעים את מירב המאמצים כדי "לתפוס" את תמונותיהם של החשודים באמצעות שימוש במצלמות האבטחה מסביבת זירות הפיגוע. בשב"כ סבורים כי בסופו של דבר יצליחו לשים את ידם על המחבלים, המשלחים וגם על מכיני המטענים.

בשונה מפיגועי עבר, הפיגוע מהבוקר מאופיין בהתארגנות חולייתית מסודרת, תשתית, הכנת מטענים וגם סיוע בהסעה ושינוע המחבלים ממקום למקום. המטענים, היותם קטנים ולא מתוחכמים במיוחד, מעלים את הסיכויים שהם הוכנו והגיעו ממזרח ירושלים.

ההערכה במערכת הביטחון היא ששני המטענים הונחו על ידי אותו מחבל, בעוד המחבל השני הסיע אותו מהזירה הראשונה לשנייה. במערכת הביטחון סבורים כי המטען בצומת רמות הופעל באופן סלולרי, ואילו המטען בתחנת האוטובוס בכניסה לעיר - הופעל באופן ידני.

הלווייתו של אריה שצ'ופק שנרצח בפיגוע בירושלים
הלווייתו של אריה שצ'ופק שנרצח בפיגוע בירושלים | צילום: רויטרס

לפי שעה, אף ארגון טרור פלסטיני מוכר לא לקח אחריות על הפיגועים הללו, אם כי הם כן בירכו על הפיגוע. ייתכן שמדובר בהתארגנות מקומית מזרח ירושלמית שאינה מחוברת לארגוני הטרור המסורתיים והמוכרים.

כעת, במערכת הביטחון לרבות בשב"כ מנסים לתת מענה על השאלות הקשות: כיצד חמק הפיגוע מתחת לרדאר של כוחות הביטחון? מדוע לא עלה מודיעין על ההתארגנות המורכבת? האם המטענים הכונו במזרח ירושלים או שמא הגיעו מיהודה ושומרון? מהיכן הגיעו המחבלים והאם הם משויכים לארגון טרור מוכר?. אם בסופו של יום, יתברר כי הפיגוע הוכוון על ידי חמאס מרצועת עזה, בישראל ישקלו את אופי התגובה.

הפיגוע מהבוקר מהווה עליית מדרגה בטרור הפלסטיני. אותם מפגעים ממזרח ירושלים "ניזונו" מאווירת האינתיפאדה העוטפת את שטחי הרשות הפלסטינית. הרשות הפלסטינית שרק הולכת ונחלשת, עוצמת עיניים ומתעלמת. אין זה מקרי שרבים מהפיגועים האחרונים והמפגעים יצאו ממזרח ירושלים, בגלל הקלות היחסית שבה תושביה יכולים להתנועע ולעבור לשטחי מערב העיר.