מבצע "בית וגן": נתפסה מעבדת חומרי נפץ עם מאות מטעני חבלה

שעות לאחר פתיחת המבצע, כוחות צה"ל הפעילו נוהל "סיר לחץ" על מסגד בג'נין בו התבצרו מחבלים. במקביל, נמצאה מעבדת חומרי נפץ ובה מאות מטענים. כ-20 פעילי טרור נעצרו ושמונה מחבלים נהרגו. גלנט ונתניהו בהערכת מצב עם ראשי מע' הביטחון

זמן צפייה: 01:01

נמשך המבצע בג'נין שהחל הלילה (שני) כאשר כוחות רבים של צה"ל כיתרו את מסגד אלנסאר בעיר וקיימו חילופי אש במקום. 20 פעילי טרור נעצרו עד כה במהלך המבצע, שמונה מחבלים נהרגו ועשרות נפצעו. כוחות צה"ל אף מצאו מעבדת חומרי נפץ ובה עשרות מטענים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מקיימים בשעה זו הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון.

במעבדה נמצאו מאות מטענים, מטעני גחון, ובור אמל"ח. הכוחות החרימו מכשירי קשר וציוד צבאי וכן נמצאה חוברת הדרכה להכנת מטענים נוספים. בנוסף, אותרה מעבדה נוספת עם אמצעים להכנת מטענים. הכוחות החרימו את כל אמצעי הלחימה. בעקבות חשש מירי רקטות, אלוף פיקוד דרום הורה על ביטול הופעה של פאר טסי שהייתה אמורה להתקיים בשדרות.

כמו כן, לפני זמן קצר החלה הערכת המצב בחפ"ק אוגדת יהודה ושומרון ובה משתתפים נתניהו, גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר, ראש המל"ל צחי הנגבי, מפקד חיל האוויר תומר בר, מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס, ראש אמ"ץ עודד בסיוק, מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן ובכירים נוספים.

Whatsapp Image 2023 07 03 At 1
מעבדת חומרי הנפץ בג'נין | צילום: דובר צה''ל
Whatsapp Image 2023 07 03 At 1
מעבדת חומרי הנפץ בג'נין | צילום: דובר צה''ל

גלנט ערך מוקדם יותר הערכת מצב נוספת, ואמר: "המאמץ הממוקד של מערכת הביטחון נגד מוקדי הטרור בג'נין מתקדם כמתוכנן. לכוחות בשטח יש חופש פעולה מלא לפעול, בשעות האחרונות הנחתנו מכה קשה על ארגוני הטרור בג'נין והצלחנו לרשום הישגים מבצעיים מרשימים".

עוד אמר גלנט: "הערכה רבה למפקדי ולוחמי צה"ל ושב"כ על פעולתם הנחושה. הם יקבלו את הגיבוי המלא לעשות ככל הנדרש ולפעול על הקרקע ומהאוויר, על מנת להגן על אזרחי ישראל ולשמר את חופש הפעולה המלא בכל רחבי יו"ש. הפעולה שלנו ממוקדת נגד המחבלים ושולחיהם. אנו שומרים על דריכות וערנות גבוהה בכל הגזרות וערוכים לכל תרחיש".

הרמטכ''ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט
השר גלנט והרמטכ''ל הלוי בהערכת המצב | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בהערכת המצב השתתפו הרמטכ"ל הרצי הלוי, סגן ראש השב"כ, ראש אמ"ץ האלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן ובכירי מערכת הביטחון. לאחר מכן קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב טלפונית מלשכתו בירושלים, וקיבל דיווח על התקדמות המבצע ועל פעילות הכוחות בשטח.

רה''מ נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בלשכתו בירושלים
רה''מ נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בלשכתו בירושלים
שר הביטחון גלנט בחמ''ל המבצעים של צה''ל, הלילה
שר הביטחון גלנט בחמ''ל המבצעים של צה''ל, הלילה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

המבצע החל קצת אחרי השעה 1:00 אחר חצות, כאשר בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ הותקפה מפקדה המהווה את החמ"ל האחוד של הפלגים במחנה הפליטים בג'נין שבצפון השומרון ופעילי "גדוד ג'נין". מל"טים של צה"ל תקפו את החמ"ל מהאוויר, ולאחר מכן הושמדה מעבדת נפץ לייצור מטענים והוחרם משגר רקטות מאולתר.

רס"מ ע', לוחם דובדבן שהשתתף בפעילות, נפצע באורח קל מרסיסי רימון, ופונה לקבלת טיפול בבית חולים העמק בעפולה. לאחר שטופל הוא התעקש לחזור מיד ליחידה על מנת לקחת חלק במאמץ עוצבת הקומנדו לסיכול טרור במחנה הפליטים.

רס''מ ע', לוחם דובדבן שנפצע בפעילות בג'נין וחזר להילחם
רס''מ ע', לוחם דובדבן שנפצע בפעילות בג'נין וחזר להילחם | צילום: דובר צה''ל

הפעילות נמשכת גם בשעות האחרונות, כאשר חילופי אש מתנהלים עם חמושים סמוך למסגד במחנה הפליטים ג'נין. מדובר צה"ל נמסר כי כלי טיס של צה"ל תקף להסרת איום. מדובר צה"ל נמסר כי המפקדה שהותקפה שימשה בנוסף כחמ"ל תצפית, כמקום התכנסות של מחבלים חמושים לפני ואחרי פעילות טרור, כאזור התחמשות בנשקים ומטענים וכמרכז הקשר והתקשורת של הפעילים. בנוסף, המפקדה שימשה מחסה לפעילים מבוקשים על רקע ביצוע הפיגועים בחודשים האחרונים בגזרה.

אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס מפקד על המבצע, כאשר בשעה זו כלל הכוחות מאגפים את מחנה הפליטים, בהם חטיבת הקומנדו וסיירות גולני, צנחנים ונח"ל. הכוחות איתרו בדירות במחנה הפליטים מטענים שהמחבלים תכננו לזרוק על הכוחות בכניסה.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2307030639' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד פעילות צה"ל בג′נין' poster='' kid='1_w6yut0a2' duration='24']

נשיא המדינה יצחק הרצוג כתב הבוקר בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "מחזק את ידי צה"ל וכוחות הביטחון ומתפלל לשלומם. מדינת ישראל תמשיך להילחם בטרור ביד קשה ובלתי מתפשרת".

גורם מדיני בכיר אמר הבוקר כי מטרת הפעולה הנרחבת היא "לסיים את תפקידה של ג'נין כעיר מקלט לטרור", והוסיף כי הפעולה תימשך ככל שיידרש. הפעולה אושרה לפני כעשרה ימים על ידי רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט, בתיאום מלא עם צה"ל ושב"כ.

עוד אומרים גורמים מדיניים כי הממשל האמריקני עודכן לאורך השבועות האחרונים במספר פגישות וצירים שונים על אובדן השליטה המחמיר של הרשות הפלסטינית בג’נין, ועל העובדה כי ישראל לא תוכל להתעלם מקיני הטרור במקום. בצירים המדיניים לא נמסר עדכון על תאריך מדויק, אך הובהר כי צה"ל יפעל בצורה נרחבת בטווח הזמנים הקרוב.

במקביל למבצע,  בשעות האחרונות החלו התארגנויות להפגנות בנצרת ואום אל פחם הערב. המשטרה נערכת להפרות סדר במקום. במפלגת רע"ם והתנועה האסלמית הוציאו הודעה בערבית: "מתנגדים למבצע הצבאי בג'נין ומזהירים מההשלכות. הממשלה הימנית הנוכחית משתמשת בדמם של הפלסטינים כדי לברוח מהמצוקה הפוליטית שלה".

תשתית הטרור שהותקפה בג'נין
תשתית הטרור שהותקפה בג'נין | צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל, תת-אלוף דני הגרי, אמר הבוקר בשיחה עם הכתבים הצבאיים: "לא באנו לכבוש את מחנה הפליטים. זה לא מבצע מול הרשות הפלסטינית. יהיו פה רצף פעולות בכל צפון השומרון על פי מודיעין ועיתוי מבצעי. היינו גם תלויים במזג אוויר לפעולה האווירית. המטרה היא לערער את מחנה הפליטים ג'נין כעיר מקלט".

תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס
פעילות כוחות צה''ל בג'נין, בשטחים
פעילות כוחות צה''ל בג'נין | צילום: דובר צה''ל
כלי טיס של צה''ל בשמי ג'נין
כלי טיס של צה''ל בשמי ג'נין | צילום: רויטרס
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "אני מחזק את כוחות הבטחון הפועלים כעת בג'נין. כולנו מאחוריכם. זוהי פעולה מוצדקת מול תשתיות הטרור המתבצעת בעקבות מודיעין איכותי ומדוייק. חטיבת הקומנדו, הצנחנים וגולני, יחד עם השב"כ, פועלים נגד תשתיות טרור והנסיונות לבנות בג'נין מערכי ייצור טילים בסיוע איראני. יחד עם כל עם ישראל אני נושא תפילה לשלום לוחמינו".

מטענים שאותרו בג'נין
מטענים שאותרו בג'נין | צילום: דובר צה''ל

במקומות שונים ברחבי הגדה המערבית יצאו הלילה תהלוכות הזדהות עם ג'נין, בין היתר בקלקיליה ובשכם. מהרשות הפלסטינית נמסר: "מה שקורה בג'נין הוא פשע מלחמה שמבצע צבא הכיבוש נגד העם הפלסטיני. ביטחון ויציבות לא יושגו אלא אם עמנו ירגיש בזאת".

מהג'יהאד האיסלאמי בג'נין נמסר: "התוקפנות על ג'נין לא תשיג את מטרותיה. ג'נין לא תיכנע. האויב יישא באחריות להשלכות". דובר חמאס בעזה אמר: "התוקפנות על ג'נין לא תצליח האויב הציוני ייכשל, נתניהו וישראל נושאים באחריות על השלכות התוקפנות על ג'נין".

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, אמר הבוקר: "אנו קוראים לכל בני עמנו בגדה לעמוד לצדה של ג'נין להגן על תושביה ולהכשיל את תוכניות האויב. הדם שנשפך ויישפך בג'נין יקבע את אולי השלב הבא. העם שלנו יודע כיצד להגיב על התוקפנות".

ממשרד החוץ המצרי נמסר: "אנו מגנים את התוקפנות הישראלית על ג'נין, ומזהירים מפני הסכנות שבהסלמה הישראלית כנגד הפלסטינים".