עימות בין בן גביר ליועמ"שית: "לא אפשרה לאטום את בית המחבל"

אחרי הפיגוע אמש שבו נרצחו שבעה בני אדם בשכונת נווה יעקב בי-ם, דרש השר לביטחון לאומי לאטום את בית המחבל. למקורביו אמר כי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הערימה קשיים על קידום המהלך. משרד המשפטים: "זה לא נכון"

זמן צפייה: 02:22

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש ביממה האחרונה ממערכת הביטחון לבצע איטום מיידי של בית המחבל שרצח שבעה בני אדם בפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים אמש (שישי). גורמים בממשלה אמרו כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הערימה קשיים על ביצוע המהלך. בן גביר אמר למקורביו: "היועמ"שית חסמה אותנו מלפעול".

בן גביר, שהגיע לבית החולים שערי צדק, הדגיש: "מהרגע ששמעתי על הפיגוע עזבתי הכול, את האורחים, את הילדים ואת סעודת השבת. הגעתי לזירת הפיגוע - אחת הזירות הקשות והמדממות שראיתי. ראש הממשלה הסכים לאטום את בית המחבל וקבענו דיון עם ראש שב"כ, המפכ"ל וראש המל"ל".

השר בן גביר בזירת הפיגוע
השר בן גביר בזירת הפיגוע | צילום: רויטרס

הוא הוסיף: "הדברים האלה נחתו על שולחנה של היועמ"שית ב-08:00. ציפיתי שיהיה לנו אישור שעה אחר כך לאטום את הבית במקום. לתדהמתי, היועצת המשפטית לממשלה עד לרגע זה לא מאפשרת לנו לאטום את הבית. בעיניי זה נורא, זה לא יכול להיות. זה לפגוע לא רק בי, לא רק בממשלה, אלא באזרחי מדינת ישראל".

ממשרד המשפטים נמסר כי "הפרסום על בקשה של השר בן גביר שנדחתה על ידי היועצת אינו נכון. כפי שהובהר לשר בן גביר על ידי גורמי המקצוע ברשויות הביטחון ובמשרד המשפטים, החלטות פעולה של הדרג המדיני צריכות להיתמך בתשתית עובדתית, ועליו להציגה. בהתאם לכך, רק לפני שעה הועברה ליועצת השלמת חוות הדעת הבטחוניות, ואלה נבדקות כעת. היועצת המשפטית לממשלה תתייחס בקבינט לכלל הנושאים שיעלו. היועצת המשפטית לממשלה תעשה כל שניתן כדי לספק כלים משפטיים שיאפשרו את הגשמת מדיניות הדרג המדיני".

Whatsapp Image 2023 01 27 At 2
השר בן גביר בזירת הפיגוע | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

דרישתו של השר בן גביר לאטימת בתי המחבלים תעלה הערב בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שתתכנס במטה השב"כ בתל אביב. גורם מדיני בכיר מסר עוד על הפרק הם: תגבור כוחות נוסף בנוסף למה שהמשטרה הודיעה הבוקר; מעצרים של בני משפחה ומקורבים נוספים, בהמשך ל-42 שנעצרו במהלך הלילה והיום; וקידום זירוז ותקצוב של אלפי נשקים לאזרחים.

בהקשר זה של תקצוב נשקים לאזרחים, דוברות המשטרה מסרה הערב כי המפכ"ל רב ניצב יעקב שבתאי "כבר קרא בעבר לא אחת לציבור המחזיק ברשיון נשק ומיומן לעשות בו שימוש בעת הצורך לשאת את הנשק. לאורך השנים לא אחת אזרחים המיומנים בשימוש בנשק שברשותם רשיון ניטרלו מחבלים ומנעו פיגועים קשים יותר בעת שהיו בסמוך לזירת פיגוע. אותם אזרחים אף מנעו לא אחת פגיעה באזרחים ובכוחות הבטחון".

במשטרה הוסיפו כי "יש לזכור כי נשיאת נשק חייבת להיות ברשיון בתוקף והשימוש בנשק יעשה אך ורק שהמחזיק בו מיומן ומוכשר לכך".

השר איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי במסיבת העיתונאים במשרד לביטחון לאומי
השר איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי במסיבת העיתונאים במשרד לביטחון לאומי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד תעלה בקבינט המדיני-ביטחוני דרישתו של השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' לאשר באופן מיידי את תכניות הבניה ב-E1 במעלה אדומים, וכן לכנס עוד השבוע את מועצת התכנון ביהודה ושומרון לאישור כלל תכניות הבניה שעל הפרק. כמו כן ידרוש השר סמוטריץ' לכתר את השכונות שמהן יצאו המחבלים בירושלים ולבצע בהן אכיפת חוק נחרצת בכל המישורים.