השוטרים שירו בצעיר בעיר העתיקה בי-ם: "חשנו סכנת חיים ממשית"

במחלקה לחקירות שוטרים פתחו בבדיקת האירוע שהביא למותו של מוחמד אל-עוסאיבי בן ה-26 מחורה, כשבמרכז הבדיקה הניסיון לאתר צילומים מהאזור. במקביל, בחברה הערבית זועמים על הנסיבות שהביאו למותו: "ניסיון טיוח והסתרת האמת"

מוחמד אל -עוסאיבי וזירת ניסיון הפיגוע בעיר העתיקה
מוחמד אל -עוסאיבי וזירת ניסיון הפיגוע בעיר העתיקה | צילום: דוברות המשטרה

לאחר שבמהלך הלילה (שבת) נורה למוות מוחמד אל-עוסאיבי בן ה-26 מחורה על-ידי המשטרה, לאחר שלכאורה ניסה לחטוף נשק משוטר בעיר העתיקה בירושלים, במחלקת לחקירות שוטרים פתחו בבדיקת האירוע ובניסיון לאתר צילומים ממנו.

במקביל, בחברה הערבית זועמים על הנסיבות שהביאו למותו של הצעיר שסיים לימודי רפואה ברומניה לפני כחודש בלבד. "לא מאמין לגרסת המשטרה שאין תיעוד ממצלמות האבטחה. יש כאן ניסיון טיוח והסתרת האמת. לפני שהמשטרה תוציא את דיבתו ותקרא לו מחבל, דורש לחקור מיידית ולפרסם את התיעוד המצולם", כתב חבר הכנסת מנסור עבאס. בעקבות האירוע: ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל הכריזה על שביתת כללית מחר.

יו"ר מפלגת בל"ד סמי אבו שחאדה הגיב גם הוא ואמר: "הרוח של המפקד בן גביר כבר קיימת וגובה קורבנות, וזה עוד לפני המילציות הפרטיות שירצו להוכיח את נאמנותם לשר המורשע בטרור בן גביר".

מוחמד אל-עוסאיבי
מוחמד אל-עוסאיבי

מהמשטרה נמסר: "בהמשך ובניגוד לפרסומים שגויים בתקשורת וברשתות חברתיות נבהיר:מכל הבדיקות והעדויות עד כה עולה כי מדובר בפיגוע ירי שכלל חטיפת נשק משוטר. המחבל התנפל ותקף לפתע את אחד השוטרים שביקש מהחשוד לצאת החוצה, וניסה לחטוף את האקדח המאובטח שהיה על גופו של השוטר. המחבל הצליח לקחת את האקדח ולבצע ירי של שני כדורים עם האקדח של השוטר, זאת תוך כדי מאבק פיזי של השוטר עמו - ירי שבוצע לכיוון שוטרות מג"ב שהיו בסמוך ושלמרבה המזל לא פגע באף שוטר או עובר אורח אחר. בתגובה מהירה של השוטרים שחשו בסכנה לחייהם- בוצע ירי לעבר המחבל והוא נוטרל במקום".

עוד הוסיפו במשטרה: "כלל מצלמות האבטחה נבדקו במרחב ולצערנו הפיגוע עצמו לא תועד במצלמות אבטחה או במצלמות הגוף של השוטרים שבאותן שניות נאבקו במחבל ופעלו לנטרולו. בניגוד לפרסום שגוי - לא כל תא שטח בעיר העתיקה/הר הבית מרושת במצלמות אבטחה. כמו כן הפיגוע לא התרחש בחלק החיצוני של שער השלשלת שהוא אכן מתועד היטב, אלא דווקא בחלק הפנימי ובשטח מת. בניגוד לפרסומים שגויים- לא הייתה כל אישה שמעורבות באירוע והמחבל הגיע למקום לבדו אחרי שיצא מהמסגד. בעקבות כך שעורר חשד, תושאל ע"י השוטרים ואז ביצע את הפיגוע כאמור. מחקירת הפיגוע ע"י ימ"ר ירושלים עולה כי המחבל התחזק בתקופה האחרונה מאוד מבחינה דתית. בנוסף מסיבה שטרם התבררה, אחד החשבונות שלו ברשתות החברתיות נמחק לאחר הפיגוע".

זירת ניסיון הפיגוע בעיר העתיקה
זירת ניסיון הפיגוע בעיר העתיקה | צילום: דוברות המשטרה

מוקדם יותר היום ביישוב הבדואי חורה שבנגב קיימו ישיבת חירום, בתומה הודיעו על שני ימי אבל ועל שביתה כללית מחר ביישוב. "זה יום עצוב לחורה. איבדנו רופא. הוא בן למשפחה מכובדת. אנחנו מבקשים להקים ועדת חקירה. הבחור הלך להתפלל. הוא הלך לתפילה וחזר בלי רוח חיים. אנחנו לא מקבלים את גרסת המשטרה".

תפילות יום השישי במתחם מסגד אל-אקצא בירושלים
תפילות יום השישי במתחם מסגד אל-אקצא בירושלים | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

התנועה האיסלאמית ומפלגת רע"ם פרסמו הודעה בשפה הערבית בה נכתב: "ד"ר מוחמד אל-עוסאיבי שהיד אל אקצא, נרצח בדם קר על ידי משטרת הכיבוש באל-אקצא. הוא לא חטף נשק וסיפור המשטרה הוא שקר".

אחד מקרUבי המשפחה מסר לחדשות 13: "היה ילד נורמטיבי, סטודנט לרופאה מרומניה שבא לחדש ויזה בארץ. הילד יצא מהמסגד, ב-23:30 הוא בכלל לא נמצא בארץ. ראה התפרעות. הוא עמוד התווך של המשפחה. זה כמו יעקב אבולקיעין, הוא לא מחבל אנחנו משפחה נורמטיבית נגד אלימות. אנחנו מרגישים שאנחנו במתקפה. אם יש חשד שהילד עשה משהו תפיצו סרטונים, לכל שוטר יש מצלמה. כל רגע שהסרטון לא מפורסם רמת האמינות נפגעת. אנחנו קוראים לוועדת חקירה".