"רוסיה בוחנת טיל יירוט ישראלי שהגיע לידיה לאחר שנפל בסוריה"

אתר חדשות סיני פרסם כי טיל מסוג "קלע דוד", שפספס את מטרתו ביולי 2018 וכמעט שלא ניזוק, הועבר על ידי צבא אסד למוסקבה. לפי הדיווח, ישראל וארה"ב דרשו לאחר האירוע שכלי הנשק יוחזר לצה"ל

זמן צפייה: 01:10

אתר החדשות הסיני "סינא" דיווח הבוקר (רביעי) כי טיל מיירט ישראלי של מערכת "קלע דוד", שנפל בסוריה ביולי 2018, הגיע לידי רוסיה. במוסקבה בוחנים את כלי הנשק כדי להבין כיצד הוא פועל. לפי הפרסום, הטיל, שפספס את מטרתו, כמעט ולא ניזוק. ישראל וארצות הברית דרשו להחזיר אותו לצה"ל.

לפני כשנה וחצי הותר לפרסום כי בזמן הפעלת מערכת "קלע דוד" לראשונה, נפל בשטח סוריה אחד משני הטילים המיירטים ששוגרו ולא פגע במטרה. מערכת ההגנה האווירית, שנועדה ליירוט טילים לטווח בינוני-ארוך, הופעלה לאחר שזוהה שיגור של טילי קרקע-קרקע שנורו כחלק מהלחימה בסוריה, והתקרבו לשטח ישראל. טיל היירוט הראשון השמיד עצמו מעל שטח ישראל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חמאס מאיים: אי חידוש המענק הקטארי יתפוצץ בפני ישראל

"מוחמד דף החדש": האדם שאחראי על ירי הרקטות מעזה

"בוכה מרוב פחד": כך נראים החיים של תושבי עוטף עזה

ניסוי יירוט במערכת הנשק "שרביט קסמים"
ניסוי יירוט במערכת הנשק "שרביט קסמים" | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

מתחקיר האירוע עולה כי הטיל שוגר לעבר שני טילים מסוג SS-21 Tochka שנורו על ידי צבא סוריה ועמדו ליפול בישראל. מדובר בטיל לטווח של כ-100 קילומטר עם ראש קרבי של כ-500 ק"ג ושנעשה בו בשימוש בדרום סוריה. עוד עולה מתחקיר צה"ל כי ההחלטה לשגר אותם הייתה נכונה.

הטילים שנורו מעומק סוריה היו כדקה וחצי באוויר. במערכת הביטחון סברו שהטילים עומדים לפגוע בצפון ישראל ולכן המערכות נדרכו. מתחקור ראשוני עולה כי המערכת פעלה על פי הציפיות, זיהתה את הטילים ושיגרה לעברם מיירטים. נקודת הזמן שבה שוגרו היא הנקודה האחרונה שבה אם לא היו משוגרים, הטילים היו עלולים לנחות בישראל ובצה"ל הוחלט להתעלם משיקולים כלכליים בעת השיגור.

שיגור טיל SS-21 מסוריה
שיגור טיל SS-21 מסוריה | צילום: חדשות עשר

כאמור, מדובר בהפעלה מבצעית ראשונה של מערכת "קלע דוד", שפותחה בישראל כדי להתמודד עם הרקטות הכבדות של חיזבאללה והסורים, מתוך כוונה להתכונן למלחמה הבאה, ואף להתגנון מפני טילי שיוט. שוויו של הטיל, שפותח על ידי רפאל, הוא כמיליון דולר.