100 מל"טים ועשרות טילים: כך עלולה להראות הנקמה האיראנית

גורמים אמריקניים תיארו לרשת CBS תרחיש אפשרי לתקיפה שטהרן עשויה להוציא לפועל כבר היום - והזהירו: "היא עלולה להוות אתגר משמעותי למערכות ההגנה הישראליות". על פי הערכות, התקיפה תכוון נגד מטרות צבאיות. הבית הלבן: "האיום ממשי, עוקבים מקרוב"

הטיל הבליסטי החדש של איראן
טיל איראני (ארכיון) | צילום: חדשות 13

מתיחות שיא בישראל: גורמים אמריקניים ששוחחו היום (שישי) עם רשת CBS טענו כי הנקמה איראנית על חיסול מפקד כוח קודס בדמשק עלולה לצאת לפועל כבר בשעות הקרובות. בישראל נערכים לתרחישים השונים, וראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט, השר בני גנץ וגורמים נוספים לפני כניסת השבת.

על פי שני הגורמים שצוטטו ברשת CBS, תקיפה איראנית משמעותית שעלולה לצאת לפועל היום עשויה לכלול שימוש בנחיל של למעלה מ-100 כלי טיס בלתי מאוישים ועשרות טילים, שיכוונו נגד מטרות צבאיות בעומק שטחה של ישראל.

תקיפה בסדר גודל כזה, על פי התרעת הגורמים האמריקניים, תהווה אתגר משמעותי למערכות ההגנה של ישראל. עם זאת, הגורמים ציינו כי ייתכן שאיראן תבחר לבצע תקיפה בסדר גודל קטן יותר - כדי למנוע הסלמה דרמטית שעלולה להוביל למלחמה. במידה ובכל זאת תבוצע תקיפה נרחבת, ייתכן שהיא תהיה דומה לתקיפה שביצעו האיראנים נגד מתקני נפט סעודיים ב-2019.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, איתוללה עלי חמינאי | צילום: רויטרס

בארצות הברית חוששים מאפשרות של הסלמה, ודיפלומטים אמריקניים בארץ הוזהרו שלא לצאת מאזורי הערים הגדולות כגון תל אביב, ירושלים ובאר שבע, אשר נהנות מהגנה טובה יותר כנגד מתקפות טילים. בבית הלבן סירבו להתייחס לפרטים ספציפיים, אך מסרו כי תקיפה איראנית היא איום ממשי.

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר בתדרוך: "אנחנו עוקבים מקרוב את המתרחש, מתוך הערכה כי האיום הוא אמיתי". הרמטכ"ל האמריקני, הגנרל צ'ארלס בראון, אמר בריאיון כי ארה"ב פועלת כדי למנוע מלחמה. בתוך כך, שורה של מדינות, ובהן צרפת, בריטניה, הודו ונורווגיה, פרסמו היום אזהרות מסע לישראל.

בסיום פגישה שערך היום עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שר הביטחון יואב גלנט התייחס לאיום מכיוון טהרן ואמר: "אנחנו ערוכים בהגנה, גם על הקרקע וגם באוויר, בשיתופי פעולה הדוקים עם שכנות וידידות על מנת למנוע פגיעה בישראל, ואנו נדע כיצד להגיב".

ג'ון קירבי
דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי | צילום: צילום מסך

סימה שיין, בכירה במוסד לשעבר, סיפרה כי מדובר בתקופה מסוכנת עבור האזור, וכי היא מעולם לא הייתה מודאגת יותר. "הם ינסו לבצע את התקיפה על נכס צבאי כלשהו", חזתה שיין, והוסיפה: "השאלה היא מה יהיה היקף הנזק. אם יהיו הרבה אנשים פצועים, הרוגים או פצועים - אני חוששת שיש לזה פוטנציאל להסלמה עצומה".