רופא מתמחה מסורוקה מואשם בעבירות ביטחוניות: "נשבע אמונים לדאעש"

כתב אישום הוגש נגד ד"ר מוחמד עזאם, תושב באר שבע בן 34, אשר במכשיר הנייד שלו נמצאו תכנים רבים הכוללים הוצאות להורג, עריפות ראשים, גופות מרוטשות, וכן תיקיות בשם "ספרי חומרי נפץ" ו"הכנת רעלים". הוא מואשם כי ברקע המלחמה החליט להצטרף לדאעש, ונשבע אמונים לח'ליף החדש של ארגון הטרור. בתוך כך, תושב מזרח ירושלים בן 16 נעצר בחשד שניסה לגייס את חבריו לדאעש לצורך קידום פעילות טרור

זמן צפייה: 03:26

פרקליטות המדינה הגישה כתב אישום נגד ד"ר מוחמד עזאם (34), רופא מתמחה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, בגין חברות בארגון הטרור דאעש, כך הותר הבוקר (חמישי) לפרסום, זאת לאחר שלפני כחודש פורסם לראשונה בחדשות 13 כי הוא נעצר על-ידי המשטרה ושב"כ, ובחקירתו עלה כי הוא הצטרף לדאעש תוך מתן שבועת אמונים לארגון, זאת בנוסף לצריכה אינטנסיבית של תכני רשת קשים המזוהים עם דאעש על פני משך זמן ממושך.

הנאשם הוא תושב באר שבע, ומוצאו מנצרת. לפי כתב האישום, שהוגש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, החל משנת 2014 ועד למועד מעצרו הוא התעניין בפעילות דאעש, ובמכשיר הנייד שלו נמצאו תכני מדיה רבים הכוללים הוצאות להורג, עריפות ראשים, גופות מרוטשות, וכן תיקייה בשם "ספרי חומרי נפץ" ותיקייה אחרת בשם "הכנת רעלים" עם קבצים כגון "ריצין", "רעל הבשר המקולקל" ועוד.

אחרי אירועי 7 באוקטובר וברקע המלחמה, החליט הנאשם להצטרף לארגון הטרור, וביצע שבועת אמונים לאבו חפץ אלהאשמי אלקרשי, הח'ליף החדש של הארגון. במקביל לכך, שלח הנאשם לחבריו תיעודים של זוועות הטבח בעוטף עזה, כאשר נימת ההתכתבות שלו הינה נימה של צחוק ושמחה לאידה של מדינת ישראל.

לבקשת הפרקליטות, נעצר עזאם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו. בבקשת המעצר צוין כי התנהלותו מעידה על מסוכנותו לציבור, בוודאי שבתפקידו כרופא בבית חולים. בין היתר, צוין כי "בתאריך 11.12.23, עת הגיעו חיילי צה"ל פצועים לבית חולים סורוקה, שוחח הנאשם עם חברו ב-WhatsApp. במסגרת זו, כתב חברו של עזאם כי באלג'זירה אמרו שהגיעו לבית חולים "סורוקה" 27 חיילים פצועים, ועזאם אישר לחברו כי כל יום מגיעים מטוסים ופירט על סוגי הפציעות של חיילים. עזאם ציין אודות מקרה ספציפי של פציעת חייל, ולאחר שחברו כתב לו "שאללה יכבה את האור שלו", השיב לו עזאם בתגובה "חחח אמן"".

מעורך דינו של הנאשם נמסר בתגובה: "ההאשמות נגד מרשי חסרות שחר. כתב האישום הוא דוגמה לזילות המונח 'טרור' והעבירות הקשורות בו. אין תקדים של ייחוס 'חברות רוחנית' בארגון טרור. העובדה שמיוחסת למרשי חברות בארגון דתי קיצוני שעה שאינו מנהל אורח חיים דתי בשום צורה מלמדת עד כמה כתב האישום הזה הוא אבסורד, ואנו נראה זאת בבית המשפט".

Whatsapp Image 2023 06 18 At 1
בית החולים סורוקה בבאר שבע

בתוך כך, הצהרת תובע לקראת כתב אישום הוגשה נגד פעיל דעאש מבית ספר בבית חנינא שבמזרח ירושלים, בן 16 בלבד, שניסה לגייס את חבריו ללימודים לארגון הטרור לצורך קידום פעילות טרור. הוא נעצר על-ידי היחידה המרכזית במשטרת מחוז ירושלים, לאחר חקירה שנפתחה בשבועות האחרונים.

במכשיר הטלפון של הנער מצאו חוקרי המשטרה ממצאים שונים המחזקים את החשדות נגדו, ובהם תכני טרור ואלימות רבים. החל מתכני דאעש ועד לסרטון הסברה להכנת מטעני נפץ וחבלה. כמו כן חשפו החוקרים קבצים שהיו ברשותו, ובהם נוסחאות להכנת מטעני נפץ ואופן רכישת החומרים, וכן קבצים ובהם הלכות דתיות באסלאם בנושא פיגועי התאבדות, רצח חפים מפשע ועוד.

מעדויות שמסרו חבריו במשטרה, עולה כי החשוד ניסה לגייסם שוב ושוב לדאעש, ואף איים שאם לא יצטרפו - מחבלי הארגון יהרגו אותם.  לחלקם הוא אף אמר שהוא רוצה לבצע פיגוע במתווה של מכונית תופת או באמצעות חומרי נפיץ ולמות כ"ח'ליפה", לדבריו.