גורמים איראניים: "הפעם נגיב ישירות כדי לייצר הרתעה"

על פי שני מקורות במשטר האייתוללות שצוטטו בניו יורק טיימס, באיראן כבר התקבלה ההחלטה להגיב ישירות נגד ישראל בעקבות החיסול בדמשק. במקביל, כוחות צבא ארה"ב במזרח התיכון העלו את מידת הכוננות שלהם לרמה הגבוהה ביותר. ב-CBS דווח כי המתקפה תכלול שימוש בכטב"מים וטילי שיוט. הערכה: התגובה תצא לפועל השבוע

המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי חולק כבוד לקצינים שחוסלו בדמשק
המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי חולק כבוד לקצינים שחוסלו בדמשק | צילום: רויטרס

באיראן כבר התקבלה ההחלטה להגיב בהתקפה ישירה נגד ישראל בעקבות חיסול בכיר כוח קודס בדמשק מוחמד רזא זהדי, כך על פי שני מקורות רשמיים במשטר האיראני שצוטטו היום (שבת) בניו יורק טיימס. לדברי המקורות, ההחלטה התקבלה במטרה לייצר הרתעה - וכוחות צבא איראן כבר הועברו לרמת כוננות מרבית לקראת פעולה אפשרית. בהלווייתו של רזא זהדי, שנערכה היום באספהאן, הרמטכ"ל האיראני מחמד באקר איים: "ישראל תתחרט על פעולתה, הנקמה תבוא בזמן ובמקום המתאים".

במקביל, גם מידת הכוננות של הכוחות האמריקניים במזרח התיכון הועלתה לרמה הגבוהה ביותר, בעקבות הערכה שהתגובה האיראנית תהיה משמעותית. גורם בממשל האמריקני שצוטט ב-CNN אף הביע חשש מכך שעלולה לפרוץ מלחמה אזורית בעקבות פעולה מרחיקת לכת של טהרן.

אתמול דווח ברשת CBS כי מודיעין שהגיע לידי ארצות הברית מצביע על כך שאיראן תעשה שימוש בנחילי כטב"מים מסוג שאהיד וטילי שיוט במסגרת תגובתה נגד ישראל. לפי הדיווח, גורמים אמריקניים רשמיים הדגישו כי מועד ויעד התקיפה עדיין לא ידועים - אך טענו שפגיעה במתקן דיפלומטי ישראלי תהווה תגובה פרופורציונלית. על פי הערכות, התקיפה צפויה לצאת לפועל עד סוף חודש רמדאן בשבוע הבא.

מחאה באיראן נגד ישראל אחרי חיסול רזא זהדי
מחאה באיראן נגד ישראל אחרי חיסול רזא זהדי | צילום: רויטרס

בתוך כך, בחיל האוויר הישראלי ערוכים להגנה וגם לפעולה התקפית. יש לציין כי ירי כשלעצמו, ללא קשר למקום ממנו הוא מבוצע, יהווה פעולה שישראל יודעת להתמודד איתה בהצלחה - ולא צפוי ירי מסוג שיפתיע את צה"ל. ב-2021 איראן כבר שלחה שני כטב"מים משטחה למדינת ישראל במטרה לבצע פתיחת ציר, אך הם יורטו על ידי מטוסי חיל האוויר.

בנאום שנשא אתמול, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הודיע: "התגובה האיראנית נגד ישראל על תקיפת הקונסוליה בדמשק ללא ספק תגיע", והוסיף: "הדבר הזה מגיע ללא ספק ואנחנו מחכים לו. איך ישראל תתנהג? תגיב? האזור הגיע לשלב חדש. שאיש לא יטמון ראשו בחול".

בהמשך דבריו טען: "ישראל לא סיימה בכלל בעזה, יש להם בעיות הם המילואים והחרדים. אבל יש לנו חובה לומר לישראל ולטיפשים, ולכולם - ההתנגדות בלבנון לא חוששת ממלחמה. כל ששת החודשים האחרונים הם במסגרת האסטרטגיה באופן שישמור על לבנון. יש מוכנות בכל הרמות לכל מלחמה של ישראל אם היא תיזום אותה על לבנון". עוד ציין נסראללה כי "יש מוכנות מלאה של ההתנגדות. אם נרצה לירות מאה טילים על הגולן אין שום בעיה, אנחנו מוכנים להכל".

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה
חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה | צילום: רויטרס

ברקע ההמתנה לתגובה איראנית, שר הביטחון יואב גלנט אמר אתמול במהלך מפגש עם טייסים ונווטים כי "היערכות, מוכנות ודריכות הן לא מילים נרדפות לבהלה ופחד".

"מדינת ישראל נשענת על צה"ל, וצה"ל נשען על חיל האוויר. האויב יודע את זה, ולכן הוא תמיד ינסה לשבש את המכונה האדירה שנקראת חיל האוויר. המערכת הזאת היא מערכת אחת - הצוותים הטסים, צוותי האוויר, צוותי הקרקע, המטוסים, ובסוף זה מביא לנו תוצאות", הוסיף שר הביטחון.

יואב גלנט בבסיס חיל האוויר
השר יואב גלנט בבסיס חיל האוויר | צילום: תקשורת שר הביטחון

"היערכות פירושה הגנה חזקה על הקרקע ובאוויר. הגנה, היערכות, דריכות, מוכנות הן לא מילים נרדפות לפחד, בהלה ופאניקה", סיכם גלנט, "צריך להתכונן, להיערך, לקחת אוויר, ולהתסכל על האיומים בלי לחץ. אנחנו יותר חזקים, יותר מוכנים, אנחנו נדע להגן על עצמנו ואפקטיביים במקום המתאים".