הזדמנות - וסיכון: בישראל נערכים להוציא לפועל תגובה נגד איראן

ביום שאחרי המתקפה חסרת התקדים נגד ישראל, המתיחות מגיעה לשיא - ורוחות מלחמה מנשבות במזרח התיכון. בירושלים מתקיימים דיונים קדחתניים בנוגע לתגובה נגד משטר האייתוללות, כשבמקביל בטהרן נערכים לספוג - ולתקוף שוב. ממשל ביידן מביע תמיכה מלאה בישראל, אך בכיריו לא רוצים לראות מתקפה על מתקני גרעין איראניים

זמן צפייה: 12:45

המערכה מתרחבת - והסיכון למלחמה אזורית גובר: בעקבות מתקפת הטילים האיראנית חסרת התקדים, בישראל נערכו לאורך היום (רביעי) דיונים בפורומים מצומצמים, במטרה לקבוע את אופי התגובה שתבוצע נגד איראן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויתר בכירי הדרג המדיני והביטחוני מצויים בהתלבטות של ממש. מחד, ישנה הזדמנות משמעותית לתקוף יעדים אסטרטגיים באיראן בגיבוי אומות העולם, ובראשן ארצות הברית. מאידך, ברקע מרחפים החשש וההבנה כי תקיפה מרחיקת לכת עלולה לגרור את ישראל למלחמה בהיקף מלא נגד טהרן - בעת בה כוחות צה"ל שקועים בבוץ העזתי, פועלים מעבר לגבול הצפון ועמוסים עד מעל לראש ביהודה ושומרון.

בעקבות התקיפה האיראנית הקודמת נגד ישראל, בחודש אפריל, צה"ל תקף באופן סמלי רכיב של סוללה אווירית. הפעם, בצל עליית המדרגה, צפויה פגיעה משמעותית יותר שתכוון לתשתיות, אך לא בהכרח נגד מתקני הגרעין, בשל החשש ממלחמה אזורית.

בישראל נשמו לרווחה לאחר שקרוב ל-200 הטילים האיראניים ששוגרו לעבר הארץ לא הביאו לאבדות בנפש ולא גרמו פגיעות משמעותיות בבסיסים. בצבא הודו כי כמה בסיסים של חיל האוויר נפגעו, אך מדובר בפגיעות שאינן משמעותיות.

יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון במהלך המתקפה האיראנית, אתמול | צילום: רויטרס
יירוטים מעל אשקלון
צילום: רויטרס

הנשיא ביידן: "לא תומך בתקיפה על מתקני הגרעין של איראן"

לבכירים בארץ ברור כי כל מהלך ישראלי יצטרך להתבצע בתיאום עם האמריקנים, ולקבל אור ירוק, חלקי לפחות, מכיוונו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בהצהרותיהם אמש, לפני, במהלך ולאחר המתקפה, בכירי הממשל בוושינגטון השמיעו מסרים תקיפים נגד איראן. היום לעומת זאת, התגובות עודנו מעט. מוקדם יותר הערב, הנשיא ביידן עצמו הודיע כי יטיל סנקציות נוספות על איראן, אך הביע התנגדות לתקיפה ישירה על מתקני הגרעין שלה.

בהקשר זה, ברשת "פוליטיקון" האמריקנית דווח כי הנשיא ויועציו הבכירים כבר מפעילים לחץ על ישראל במטרה למנוע ממנה לתקוף ישירות את מתקני הגרעין האיראניים, במסגרת התגובה למתקפת הטילים שבוצעה נגדה.

פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

בטהרן חוששים מתגובה - ונערכים לתקוף שוב

באיראן לא מקלים ראש ומתייחסים ברצינות רבה לתגובה הישראלית הצפויה. בכירי משמרות המהפכה נערכים לתקיפה משמעותית שתבוצע נגד מתקנים רגישים על אדמת איראן, ובמקביל הם מתכננים לבצע תקיפה נוספת נגד ישראל.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

המנהיג העליון עלי חמינאי, שהורה על המתקפה אתמול, ערך לאורך היום דיונים והערכות מצב עם כל גורמי הביטחון במדינתו, הניציים והיוניים. מצד אחד יש האומרים לו שניתן יהיה להציג את התקיפה הישראלית ככושלת בכל מקרה, ובכך לסגור את סבב חילופי המהלומות. מנגד, גורמים קיצנויים יותר ממליצים לבצע מתקפה חריפה בתגובה לכל פעולה שיבצע צה"ל - חרף הסכנה למלחמה אזורית כוללת במזרח התיכון.