בדרך לתגובה באיראן: "ישראל קרובה מאוד לתקיפה"

בקבינט המלחמה שוררת תמימות דעים בנוגע לנחיצותה של פעולת תגמול ישראלית, אך עדיין נותרו פערים בנוגע לעיתוי ולהיקף. הלחץ מארה"ב, שמציעה מגוון תמריצים להימנעות מתגובה, צפוי להשפיע גם הוא על קבלת ההחלטות בירושלים. כעת נותרה בפני ההנהגה שאלת ההשלכות של תקיפה ישראלית אפשרית באיראן

זמן צפייה: 05:47

בחלוף שתי ימות מאז החלה המתקפה האיראנית, בישראל נמשכים הערב (שני) ההיערכויות לקראת תקיפת תגמול אפשרית נגד הרפובליקה האיסלאמית - שנתפסת בקבינט המלחמה כמחויבת המציאות. בניגוד לרושם שהתקבל אתמול, לפיו פעולה ישראלית לא צפויה בטווח הזמן הקרוב בשל הלחצים של ארצות הברית והנשיא ג'ו ביידן, הערב שורת דיווחים אמריקניים מציירים תמונה אחרת.

מוקדם יותר היום, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי תגובה ישראלית עשויה לצאת לפועל כבר ביומיים הקרובים. "וושינגטון פוסט" פרסם כי ישראל שואפת לתקוף למרות האזהרות מוושינגטון, על בסיס אינדיקציות שונות - ובהם הלו"ז של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפינה מזמנו כדי להיפגש עם ראשי מפלגות האופוזיציה במטרה לעדכן אותם בהתפתחויות.

בכירי מערכת הביטחון שותפים לתפיסה לפיה ישראל לא יכולה לעבור לסדר היום על מתקפה בסדר גודל שביצעה איראן. עם זאת, בשלב זה לא צפויה תקיפה מאסיבית על מתקני הגרעין של האייתוללות, ואף ייתכן כי ישראל למעשה מנסה "לסחוט" תגמולים בתמורה לכך שלא תוציא לפועל מתקפת תגמול בסופו של דבר.

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל | צילום: רויטרס

ארצות הברית מציעה לישראל חבילה של תמריצים בתמורה לוויתור על פעולת תגמול ולכך שהיא תיצמד לתכתיבים של וושינגטון. בין היתר, האמריקנים מציעים קידום של הסכם נורמליזציה עם סעודיה, כניסה של כוחות חמושים לרצועת עזה וחיזוק של הברית האסטרטגית שסייעה בסיכול המתקפה האיראנית. בישראל תוהים כעת האם ביצוע תקיפה חלקית תסכן גם היא את חבילת התגמולים שמציע ממשל ביידן.

בקבינט המלחמה כאמור ישנה הסכמה על כך שישראל צריכה להגיב. לצד זאת נותרו פערים משמעותיים בנוגע לעיתוי המתקפה ולהיקף עוצמתה. במהלך היממה האחרונה גורמים אמריקניים ומערביים אחרים קיימו עשרות שיחות עם גורמים ישראלים מהדרג המדיני ומדרגים נמוכים יותר, במסגרתן הועברו מסרים לפיהם ישראל צריכה להגיב באופן מדוד ואף להימנע מכל תגובה. בהקשר זה, גורמים ישראלים טוענים כי תגובה מתונה אכן תוכל לסייע לישראל בשלל היבטים מדיניים.

ישיבת הקבינט
ישיבת קבינט המלחמה (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בתוך כך ניצבת בפני מקבלי ההחלטות בירושלים שאלת השלכותיה של מתקפה ישראלית באיראן. כבר בלילה שבין שבת לראשון, עת בוצעה המתקפה נגד ישראל, השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, יחד עם גורמים נוספים, תמכו בהוצאה מיידית לפועל של תקיפת נגד. האפשרות ירדה מהפרק לאחר שחיל האוויר הבהיר כי מתקפה מיידית היא חסרת היתכנות מבצעית במקביל לסיכול הנדרש של הכטב"מים והטילים שכבר שוגרו לכיוונה של ישראל. עם דחיית התגובה, עולה השאלה כיצד אפשר להגיב מבלי להיכנס למלחמה כוללת עם איראן, שתרחיק את ישראל ממימוש מטרות המלחמה ברצועת עזה.

במקביל, האיראנים משגרים אזהרות מפני השלכותיה של תקיפה נגדם. בכותרות העיתונים בטהרן נכתב הבוקר כי מוטב לישראל שלא לבצע פעולות חסרות אחריות מכיוון שהיא תספוג בתגובה תקיפה עוצמתית. סביר שמשטר האייתוללות, שכבר הפגין גמישות ואיפוק בעבר, לא שואף לצעוד למלחמה. עם זאת, קשה לחזות כיצד הם ייבחרו להגיב לפעולה ישראלית.

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן
עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן | צילום: רויטרס

גורמים סעודים שמנתחים את אירועי הימים האחרונים העלו השערות לפיהן ייתכן כי המתקפה האיראנית בוצעה כפי שבוצעה בעקבות הבנייה מסוימת שהושגה בינה לבין מדינות אחרות - במטרה למנוע הסלמה. בכל אופן, בריאד ובמדינות המפרץ לא מביעים כרגע חשש מהתפרצות של מלחמה במזרח התיכון, ועל פי הערכותיהם איראן תוכל להבליג על תקיפה ישראלית מדודה נגדה.