דיווח בארה"ב: ישראל עומדת מאחורי התקיפה של מפעל הטילים באיראן

העיתון האמריקני "ווול סטריט ג'ורנל" ציטט גורם אמריקני שמעורב בפרשה שטען כי התקיפה במפעל באיראן הייתה תקיפה של ארצות הברית וישראל על ידי מל"ט. לפי דיווח אחר, יעד התקיפה היה מפעל ייצור טילים בליסטיים. מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי: "אירוע דרמטי וחריג"

זמן צפייה: 05:32

העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" פרסם היום (ראשון) כי הפיצוץ המסתורי באיראן בוצע על ידי ארצות הברית וישראל. גורם רשמי בארצות הברית המעורב בפרשה, אמר לעיתון כי ישראל וארצות הברית עומדות מאחורי התקיפה באיספאהן. התקיפה בוצעה על ידי מטוס ללא טייס באופן חשאי. מוקדם יותר פורסם בעיתון הסעודי "אל-ערבייה" כי התקיפה הייתה של חיל האוויר האמריקני ושל "מדינה נוספת" - כך לפי גורמים אמריקנים שדיברו עם העיתון.

הפיצוץ אירע במהלך הלילה באיספהאן. הגורם האמריקני המצוטט ב"אל ערבייה" הוסיף כי יעד התקיפה, בעיר איספהאן, היה מחסן של טילים בליסטיים, שנועד להעביר מסר לאיראן כי ייצור של טילים בליסטיים אינו מתקבל. במקביל, בעיתון "ג'רוזלם פוסט" ציטטו גורמי מודיעין מערביים שטענו כי התקיפה הייתה מוצלחת - בניגוד לפרסומים באיראן.

גורמי מודיעין מערביים אומרים כי הפעולה הלילה באיראן מזכירה את מתקפת המלטים המתאבדים על מחסן המל"טים האיראנים בכארמנשה במערב איראן במרץ 2022, פעולה שיוחסה בידי האיראנים למוסד הישראלי. הם העריכו שבפעולה הלילה השתתפו לפחות ארבעה רחפנים מתאבדים. בתמונות נראה שהנזק שנגרם למפעל הוא הנזק שרצו להשיג התוקפים בפעולה.

לפי פרסום נוסף בעיתון, אמצעי תקשורת של משמרות המהפיכה באיראן האשימו הבוקר את ישראל כי היא עומדת מאחורי ההתקפה באיספהאן, ואיימו על ישראל כי יפגעו באינטרסים שלה באמצעות מל"טים.

מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, אלוף במיל' תמיר הימן, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "התקיפה באיספהאן חשובה. זהו מסר נגד שיתוף הפעולה עם רוסיה. מדובר באירוע דרמטי וחריג. איספהאן היא מרכז כובד של תעשייה צבאית איראנית, הן לנושא הגרעין (ייצור צנטריפוגות, והמרת אורניום), והן לנושא פרויקט הטילים והכטב"מים".

"אם הדיווח באל ערבייה מדויק, ואכן ארה"ב נטלה אחריות רשמית, הרי שמדובר באירוע דרמטי וחריג. זו תקיפה חשובה כנגד היכולת הצבאית, זהו מסר נגד שיתוף הפעולה עם רוסיה וזה מסר אמריקאי מהדהד עם נכונות של ארה"ב לפעול צבאית ישירות נגד איראן. יש פה גם מסר למדינות האזור החשות מאוימות".

"זהו צעד נוסף שכל כך היה חסר עד כה - הצבת איום צבאי אמין נגד איראן. זה נכון לגבי ההתעצמות הקונבנציונאלית וזה נכון גם לגבי תכנית הגרעין", אמר הימן.