צילום בסיסים וביצוע מעקבים: נחשפה רשת ריגול איראנית בישראל

בתום חקירה סמויה נעצרו 7 אזרחים ישראלים-יהודים תושבי חיפה והצפון, שבמשך שנתיים קיבלו מאות אלפי שקלים מגורמים איראניים - ובתמורה ביצעו פעולות ריגול שכללו צילומים של בסיס נבטים ומטה המוסד בגלילות, מעקב אחר בכירים ודיווח על אזורי נפילות של טילים. השבעה נחקרו בחשד לביצוע עבירת "סיוע לאויב בזמן מלחמה", לקראת הגשת כתב אישום חמור ביום שישי. בכיר בשב"כ: "הערכה כי פעילות החוליה הובילה לפגיעה בביטחון המדינה"

זמן צפייה: 02:50

אחת מהפרשיות הביטחוניות החמורות בתולדות ישראל: בית המשפט התיר היום (שני) לפרסום כי רשת ריגול איראנית בת שבעה חברים, אזרחים ישראלים-יהודים ילידי אזרבייג'ן מחיפה והצפון, פעלה בארץ במשך שנתיים. השבעה נעצרו בתום חקירה סמויה, וכתב אישום חמור יוגש נגדם ביום שישי. בין העצורים - אזיז ניסנוב, אלכסנדר סדיקוב, ויאצ'סלב גושצ'ין, יבגני יופה, יגאל ניסן ושני קטינים שלא ניתן לפרסם את שמותיהם.

במסגרת החקירה, שנוהלה ביאחב"ל של להב 433 ובשב"כ, עלה כי חברי רשת הריגול צילמו עבור האיראנים דמויות מסוימות ובסיסיים צבאיים, ובהם בסיסי חיל האוויר בנבטים וברמת דוד, מחנה הקריה בת"א, אתרי סוללות כיפת ברזל, בא"ח גולני ועוד.

גורמי המעורים בפרטי החקירה הדגישו כי מדובר באחת מהפרשיות הביטחוניות החמורות ביותר שנחשפו בישראל, וזאת בשל משך הזמן הארוך שבה פעלה הרשת - וכן בגלל מספר חבריה, שכללו גם קרובי משפחה ושני קטינים, כאמור, בגילאי 16-17.

בסיס חיל האוויר בנבטים
בסיס חיל האוויר בנבטים | צילום: חדשות 13

פעולות הריגול החלו לאחר שנוצר קשר בין אזרח טורקי לאחד מחברי הרשת, שגייס את האחרים בהמשך. במהלך תקופת הפעילות, גורמים איראנים יצרו קשר עם ראש הרשת - שחילק לחבריו את המשימות שהועברו מטהראן. על פי ממצאי החקירה, מדובר במאות משימות שכללו צילומים ומעקבים.

במקרים נוספים, חברי רשת הריגול אף העבירו לאיראנים דיווחים על אזורי נפילות של טילים, במטרה לדייק את השיגורים נגד ישראל בעתיד. עבור ביצוע המשימות השונות קיבלו המופעלים מאות אלפי שקלים.

חברי הרשת פעלו בהכוונתם של שני סוכנים מטעם המודיעין האיראני, שכונו "אלחאן" ו"אורחן". זאת, תוך שהם מודעים לכך שהמידע שהם מעבירים לסוכנים פוגע בביטחון המדינה, ובחלק מהמקרים אף יכול לסייע למתקפות טילים נגד ישראל.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

מהמשטרה ומשב"כ נמסר כי במסגרת משימותיהם, נעזרו חברי החוליה בציוד מתקדם וייעודי שרכשו מבעוד מועד לטובת מימוש המשימות, בהנחיית הסוכנים האיראניים. עוד העלתה החקירה כי חברי הרשת התבקשו לאסוף מידע אודות מספר אזרחים ישראלים לבקשת הסוכנים האיראניים, ובהמשך לכך אספו מידע כאמור גם במסגרת מעקבים שערכו. חלק מחברי התשתית נעצרו במסגרת ניסוין לאסוף מודיעין על אזרח ישראלי שהתגורר בסמוך למקום מעצרם, כשלהערכת גורמי הביטחון תכננו האיראנים לפגוע בו.

במסגרת החקירה הסמויה, שהחלה לפני מספר שבועות, המשטרה הצליחה להקליט שיחות שבהם נשמעים חברי הרשת כשהם משוחחים על כך שהם ממתינים לקבל משימות נוספות מהאיראנים, ממניעים הנובעים מתאוות בצע. בנוסף, חברי הרשת תועדו כשהם עוקבים אחרי גורם ביטחוני בכיר ובנו ומצלמים אותם.

ההחלטה לבצע מעצרים בשלב זה התקבלה בשל החשש מההשלכות של העבירות שבוצעו בעת המלחמה - אך רק במהלך החקירה, לאחר שהחשודים קשרו את עצמם למעשים, התברר ההיקף הרחב של הפעילות העוינת. חברי הרשת נחקרו בחשד לביצוע עבירת "סיוע לאויב בזמן מלחמה", שדינה בספר החוקים הנו מוות או מאסר עולם.

מוטי ממן בבית המשפט
מוטי ממן בבית המשפט | צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90

גורם בכיר בשב"כ מסר: "במסגרת החקירה נתפסו חומרים רבים אשר אספו חברי התשתית והעבירו לסוכנים האיראניים, ביניהם צילומים וסרטונים של בסיסי צה"ל רבים ברחבי הארץ, נמלים, תשתיות אנרגיה בישראל, כל זאת תוך שמדינת ישראל נמצאת בלחימה במספר זירות שונות. הערכה היא כי פעילות חברי התשתית גרמה נזק לביטחון המדינה".

מהמשטרה נמסר: "במהלך החקירה הגלויה נחשפו חומרת האירועים והיקפם, שהינם מהחמורים ביותר שידעה מדינת ישראל . החשודים פעלו תוך ידיעה אודות מעשיהם ומתוך בצע כסף - ופגעו במדינת ישראל ובאזרחיה".

מטה להב 433
מטה להב 433 | צילום: חדשות 13

חשיפת רשת הריגול היום היא האחרונה והחמורה ביותר בשורת מקרים שפורסמו לאחרונה אודות אזרחים ישראלים שהופעלו על ידי איראן. בשבוע שעבר נחשף כי ולדימיר ורחובסקי, כבן 35 מפתח תקוה, נעצר לאחר שביצע משימות שונות עבור גורמי המודיעין האיראניים, שכללו ריסוס כתובות גרפיטי נגד ראש הממשלה, תליית כרוזים, איסוף מידע על גורם ישראלי והטמנת אמצעים לביצוע משימות נוספות על ידי מגויסים אחרים.

יומיים בלבד לפני פרסום המקרה של ורחובסקי הודיעו שב"כ והמשטרה כי נחשפה תשתית נפרדת של גורמי מודיעין איראנים, שפעלה לגיוס והפעלה של אזרחים בישראל. פרקליטות המדינה הגישה כתב אישום לבית המשפט המחוזי בת"א נגד ולדיסלב ויקטורסון, כבן 30, תושב רמת גן. לשם ביצוע משימותיו, גייס ולדיסלב שני אזרחים נוספים, בהם בת זוגו, אנה ברנשטיין, כבת 18, גם היא תושבת העיר, שלקחה חלק בביצוען של חלק מהמשימות.

בחודש שעבר הוגש כתב אישום נגד מוטי ממן, בן 73 מאשקלון, שגויס על-ידי איראן לצורך קידום התנקשות באישיות ביטחונית בכירה, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראש שב"כ רונן בר. ממן נעצר בנתב"ג כשבכבודתו תבלינים מיוחדים מאיראן וטורקיה. הוא הוצג כאיש עסקים, אך בעבר הבריח סמים מהצפון באמצעות עבריינים שעבדו עם חיזבאללה.

כבר בעץ המעצר העריכו בשב"כ כי יש עוד "מוטי ממן" בישראל - וגורם ביטחוני בכיר אמר: "האיראנים 'יורים לכל עבר' בניסיון לגייס ישראלים; הפרשות שהתפרסמו הן קצה הקרחון מהפעולות שאיראן מנסה להוציא לפועל".