רשת ריגול נחשפה: איראני התחזה ליהודי וגייס ישראליות למשימות רגישות

במסגרת חקירה משותפת של שב"כ ולהב 433, עלה כי החשודות קיימו קשרים עם גורם מודיעין איראני שפנה אליהן דרך פייסבוק. לבקשתו, אחת מהן הוכוונה להתקרב לח"כית, חלקן הכווינו את ילדיהן לשירות בחיל המודיעין וחלקן צילמו עבורו את שגרירות ארה"ב ומקומות נוספים

זמן צפייה: 03:05

פעילות איראנית לגיוס אזרחיות ישראליות עבור איראן נחשפה וסוכלה, כך הותר היום (רביעי) לפרסום. הפעילות נחקרה במשותף על ידי שב"כ ויחידת להב 433 בראשותו של ניצב מוטי לוי, ועלה החשד כי כמה אזרחיות ישראליות גויסו בידי גורמי מודיעין איראניים, לצורך ביצוע משימות בתחומי מדינת ישראל. נגד חמישה מעורבים בפרשה הוגשו כתבי אישום, שמותיהם אסורים בפרסום.

במסגרת המעקב הממושך אחר הפעילות וחקירותיהן של החשודות, נאספו ראיות רבות על קשרים שהן ניהלו עם גורם מודיעין איראני. הפניה אל האזרחיות הישראליות נעשתה דרך פייסבוק, בידי מי שהתחזה בפני רובן כיהודי המתגורר באיראן, בשם "ראמבוד נמדר".

תמונת הפרופיל של ראמבוד נמדר | צילום: דוברות שב''כ

לבקשת "ראמבוד", הקשר בינו לבין החשודות נמשך באמצעות אפליקציית וואטסאפ, זאת תוך כדי שהוא נמנע מלחשוף את פניו בשיחות צ'אט מצולמות שניהל עמן, בטענה שהמצלמה שברשותו מקולקלת. חרף חשדן של האזרחיות הישראליות כי מדובר בגורם מודיעין איראני, המשיכו חלקן את הקשר עמו, הסכימו לבצע עבורו משימות שהטיל עליהן, וקיבלו ממנו כספים.

אחת הנחקרות בפרשה, תושבת חולון בת 40, שחשדה כי "ראמבוד" פועל מטעם שלטונות איראן וגופי המודיעין שלה, עמדה עמו בקשר מספר שנים, וביצעה עבורו משימות שונות, לרבות צילום בסתר של שגרירות ארה"ב בתל אביב, צילום בתוך משרד הפנים בעיר מגוריה, צילום המשרד לביטוח לאומי, והעברת מידע על סידורי אבטחה וצילום קניון בחולון.

בחקירה עלה החשד שבעלה של החשודה היה מודע לקשריה עם "ראמבוד" ואף שוחח עמו בעצמו, למרות שחשד כי מדובר בגורם מודיעין איראני. החשוד אף סייע לאשתו בביצוע אחת ממשימותיה עבור "ראמבוד", בכך שהסיעה לצלם את שגרירות ארה"ב בתל אביב.

במסגרת הקשר, התבקשה החשודה לכוון את בנה, אשר עמד בפני בגיוס לצה"ל, לשירות באגף המודיעין, ובתיווכה שוחח "ראמבוד" בטלפון עם הבן, על מנת לחוות דעתו על רמת השפה הפרסית שלו. עוד עלה החשד כי החשודה הונחתה על ידי "ראמבוד" לאסוף מודיעין אודות בכירים במערכת הביטחון.

עמוד הפייסבוק של של ''ראמבוד נמדר''
עמוד הפייסבוק של של ''ראמבוד נמדר'' | צילום: דוברות שב''כ

עצורה נוספת בפרשה, תושבת בית שמש בת 57, עמדה בקשר עם "ראמבוד" במשך למעלה מארבע שנים, במהלכן ביצעה לבקשתו משימות שונות וקיבלה, במספר מועדים, סכום כולל של כ-5,000 דולר. בין היתר ניסתה החשודה לבקשת "ראמבוד" לכוון את בנה לשירות בחיל המודיעין, העבירה תיעוד של החוגר והדסקית של בנה למפעיל, כמו גם צילומים וסרטונים מטקס צבאי מגיוסו של בנה.

בנוסף, פעלה החשודה להקמת מועדון של יוצאי איראן בבית שמש, במסגרת פעילות "קרן מיראז'", והעבירה את פרטי הישראלים הפעילים בסניף, כמו גם תמונות וסרטונים מפגישות המועדון ותמונות המשתתפות בפעילות.

עוד היא חשודה בצילום הקלפי במהלך הבחירות לכנסת ה-23, ניסיון לצלם את השגרירות האמריקנית בירושלים, שלא צלח בשל עיכובה בידי מאבטחי המקום, רכישת אמצעים אלקטרונים והתקנת מצלמה נסתרת בחדר עיסויים בביתה.

בנוסף הוכוונה החשודה להתקרב לחברת הכנסת קטי שטרית (הליכוד), ביצעה מהלכים פעילים לטובת חיזוק הקשר עמה והעבירה מידע על הקשר ביניהן. החשודה התבקשה לבצע משימות נוספות, כמו קניית מחשב וטלפון נייד ופתיחת בית עסק.

פרופיל האינסטגרם של ראמבוד נמדר
פרופיל האינסטגרם של ראמבוד נמדר | צילום: דוברות שב''כ

החשודה השלישית בפרשה, תושבת כפר סבא בת 47, עלתה בחקירה כמי שהעבירה לחשודה השנייה כספים מ"ראמבוד" בשתי הזדמנויות שונות. הכספים התקבלו באמצעות קרובת משפחתה שהגיעה מאיראן לביקור בישראל, וכן באמצעות פגישה עם שליח מטעמו של "ראמבוד" בטורקיה.

החשודה הרביעית, תושבת ירושלים בת 50, עמדה בקשר עם "ראמבוד" במשך כשנה וחצי עד למעצרה. במסגרת הקשר העביר לה "ראמבוד" 1,240 דולר אוסטרלי, קיבל ממנה פרטי מידע שונים, וביקש להשתתף עמה במיזמים עסקיים ומיזמי צדקה בישראל, אותם הוא יממן.

חברת הכנסת קטי שטרית מהליכוד
חברת הכנסת קטי שטרית

ח"כ קטי שטרית מסרה בתגובה: "שוב ניתן לראות עד כמה האיום האיראני הוא איום קיומי. איראן וגרורותיה ממשיכים לנסות לפגוע בישראל בכל זירה ובכל דרך, ונדרשת מכלל נבחרי הציבור מוכנות ודריכות גבוהה כדי לסכל נסיונות עוינים שכאלו".

"אני מברכת את השב"כ, המוסד ושאר כוחות הביטחון על העבודה החשובה והמאומצת שלהם במלחמה מול איראן", הוסיפה שטרית, "אין לי ספק שבמערכת הביטחון נערכו ונערכים לכל תרחיש ויעשו כל שנדרש בכדי להגן על מדינת ישראל ואזרחיה".

עו"ד אשר אוחיון, המייצג את אחת הנאשמות, מסר בתגובה: "מדובר בסערה בכוס מים. אם היה חשש כלשהו לפגיעה כלשהי בבטחון המדינה מצידה לא הייתי מייצג אותה. הסכמתי לקבל את הייצוג רק לאחר שביררתי לעומק את הדברים".